معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به حجم گسترده تولید زباله شهر تهران در سایت پسماند آرادکوه، گفت: انتقال این سایت تا پایان فعالیت دولت فعلی بعید است.

افزایش ۲۰ هکتاری سرانه فضای سبز مجتمع آراد کوه

به گزارش همشهری آنلاین، حدود ۴ سال از اولین باری که استشمام بوی نامطبوعی در مسیر فرودگاه امام‌خمینی گزارش شد، می‌گذرد و با وجود شناسایی حدود ۲۸ کانون آلودگی و تولید بو، این معضل هنوز برطرف نشده و دلیل مشخصی برای علت آن اعلام نشده است. یکی از کانون‌های آلودگی که همواره مورد بحث بوده، سایت آرادکوه است.

ماه خرداد بود که شهرداری تهران اعلام کرد هزینه انتقال مجتمع آرادکوه ۳۰ هزار میلیارد تومان برابر با بودجه یک سال شهرداری است و فعلا نمی‌توان به انتقال آن فکر کرد. صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این رابطه گفت: «مجتمع آرادکوه متعلق به شهرداری تهران نیست. بلکه از آن شهری است با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر. ۶۰ سال پیش، مسئولان وقت حدود دو سال زمان برای انتخاب مکان فعلی صرف کردند. دلیل انتخاب آرادکوه هم این بود که در مسیر جریان باد به سمت شهر قرار نداشت، هیچ مجموعه مسکونی یا فرودگاهی در اطراف آن نبود و خاک آن نفوذناپذیر بود.»

علیپور گفت: «واقعیت این است که در گذر زمان بر خلاف پروتکل‌های محیط زیستی مجوز ساخت فرودگاه و مجموعه‌های مسکونی در اطراف مجتمع آرادکوه داده شد و حالا صحبت از انتقال این مرکز می‌شود اما پیش از اینکه این موضوع مطرح شود، باید فکر کرد که تهران شهری محصور است و امکان پیدا کردن مکانی با وسعت زیاد برای دفن زباله و انتقال زیرساخت‌ها در چنین شرایطی اگر ناممکن نباشد، بسیار سخت است. از طرف دیگر آیا استان‌های همجوار می‌پذیرند که مکانی را به دفن زباله تهران اختصاص دهند؟»

حالا محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران درباره انتقال مجموعه آرادکوه از محل فعلی به ایسنا گفته است: یکی از دستور جلسات کارگروه پسماند استان تهران که با حضور استاندار تهران مورد بررسی قرار گرفت، همین موضوع انتقال مجموعه آرادکوه بود که قرار شد شهرداری تهران مکلف شود برای بحث انتقال آرادکوه مطالعه ای را انجام دهد.

وی افزود: البته مطالعه‌ای پیشتر انجام شده بود که بیشتر وضعیت موجود آرادکوه را بررسی کرده بودند. البته در این مجموعه دو مسئله اهمیت دارد؛ نخست ساماندهی آرادکوه که مجموعه‌ای با چند دهه قدمت است و مدت‌ها زباله تهران در آن دفن شده و نیاز به ساماندهی دارد و در مرحله بعد هم بررسی انتقال آن به خارج از محدوده فعلی است.

معاون استاندار تهران ادامه داد: شهرداری تهران باید این مطالعه را انجام دهد و مکان‌یابی برای محل جدید را در دستور کار قرار دهد. در این راستا مشاور خارجی گرفته شده و در فاز اول این مطالعه انجام شده است. فاز دوم هم باید تا پایان سال یعنی فرصتی که به شهرداری داده شده، به اتمام برسد و نتیجه مطالعات به کارگروه پسماند استان تهران ارائه شود.

وی تاکید کرد: به نظر نمی رسد با توجه به حجم گسترده زباله شهر تهران و انبوه شاخص هایی که برای مکان یابی محل جدید باید در نظر گرفته شود، تا پایان دولت بحث انتقال این مجموعه انجام شود. این کار پروژه عظیمی است و باید حجم زباله تهران و شاخص های زیادی برای این کار در نظر گرفته شود.

تقی‌زاده افزود: بر اساس بررسی های انجام‌شده سهمی از بوی نامطبوع تهران در مسیر فرودگاه مربوط به مجموعه آرادکوه دانسته شده و لذا به لحاظ زیست محیطی هم این کار از اهمیت زیادی برخوردار است.

کد خبر 535143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha