افزایش آمار ابتلا به کووید۱۹ در استان مازندران، این استان را به یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در کشور تبدیل کرده است. آمار بستری روزانه در بیمارستان‌های این استان طی روزهای گذشته ۳ ‌برابر شده است. موضوعی که باعث شده مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم بخواهند فعلا به هیچ عنوان به این استان سفر نکنند.

کرونا

همشهری آنلاین- پروانه بندپی: از زمان شیوع کرونا در ایران که بیش از ۱۵۰ روز از آن می‌گذرد، مازندران تقریبا همواره یکی از پاهای ثابت در لیست استان‌های قرمز کرونا بوده است. اما اکنون و از نیمه دوم تیر ۹۹ دوباره روند صعودی این ویروس در استان مازندران شدت گرفته و تعداد شهرستان‌های قرمز این استان در ۲ هفته اخیر به ۱۷ شهرستان هم رسیده است. در این میان آمل و بابل بارها در وضعیت قرمز و وخیم قرار گرفته‌اند.

وضعیت شهرستان آمل تا جایی مسئولان را نگران کرد که پیشنهاد قرنطینه کردن کل این شهرستان نیز مطرح شد. موضوعی که البته محقق نشد. آمار ابتلا و بستری در این شهرستان طی دو هفته اخیر سیر صعودی داشته و تعداد بیماران بستری مرز ۴۵۰ نفر را گذرانده است. روند افزایشی آمارها موجب تکمیل ظرفیت مراکز درمانی و بیمارستان‌های این استان شده است.

طبق گزارش‌های رسمی و غیررسمی بیش از ۸۰ درصد تخت‌های ۴ بیمارستان این شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است. وضعیت بابل هم بهتر نیست؛ ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت سه روز پیش اعلام کرد: در بابل به ازای هر بیمار مبتلا به کرونا، ۲ نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند. ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران مبتلا به کووید۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری هستند، به اکسیژن نیاز دارند. این در حالی است که بیمارستان‌های بابل با کمبود اکسیژن مواجه هستند.

  • آمار نگران‌کننده

طبق اعلام مسئولان استانی، آمار بستری در بیمارستان‌های زیر مجموعه ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تا امروز (۵ مرداد) به حدود ۱۹۳۹ نفر رسیده است. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۱ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در سطح استان بستری شده‌اند.

به گفته مسئولان، روند افزایشی بستری‌ در بیمارستان‌های مازندران به اسفندماه پارسال شبیه شده ابتدای شیوع کرونا در ایران بود و هنوز مسئولان و کادر درمان نمی‌دانستند چگونه با این ویروس رفتار کنند.

وضعیت حاد کرونا در مازندران طی هفته‌های اخیر کار را به جایی کشاند که بازار آمل یک هفته تعطیل شد، تمام فعالیت‌های ورزشی در این استان تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است و در برخی بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش بیمار جدید وجود ندارد.

عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز اول مرداد، شرایط کرونا در شهرستان آمل را بسیار حاد خواند و گفت: ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان های این شهرستان به حداکثر رسیده است. آمار متوسط بستری در آمل نسبت به بقیه شهرستان‌های استان و حتی کشور بیشتر است. طی دو هفته گذشته وضعیت شهرستان آمل قرمز اعلام شده که با توجه به تداوم این وضع، تعداد بیماران در بیمارستان‌های این شهرستان به حداکثر رسیده و شرایط را از کنترل خارج کرده است.

موسوی گفت: اگر نتوانیم ورودی و خروجی بیماران در بیمارستان‌ها و گسترش بیماری را مدیریت کنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد و کار حوزه سلامت بسیار سخت خواهد شد و با وضعیت نگران‌کننده‌ای که در قسمت مرکزی استان به ویژه آمل مشاهده می‌شود، نگاه ما این است که شهرستان نیاز به قرنطینه دارد.

قرمز شدن وضعیت آمل و گسترش ویروس کرونا در این شهرستان موجب شد از حدود ۲ هفته پیش محدودیت‌های جدید و سختگیرانه‌ای برای کسب‌وکارهای پرازدحام این شهرستان وضع شود. تعطیلی تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه، ممنوعیت عزاداری‌های عمومی و برپایی هرگونه مراسم جمعی از جمله محدودیت‌هایی بوده که در شهرستان آمل در این مدت به اجرا گذاشته شده و هنوز هم ادامه دارد.

  • چرا آمار کرونا در مازندران بالا رفت؟

اما چرا آمار ابتلا به کرونا در استان مازندران روند افزایشی پیدا کرده و تعداد شهرهای قرمز این استان مدام کم و زیاد می‌شود؟ احتمالا باید مقصر را گردشگران دانست. 

مازندران، یکی از استان‌های شمالی و خوش‌ آب و هوای ایران است و طبیعی است که آمار مسافرت به این استان در فصل تابستان بیشتر می‌شود.

وضعیت کرونا در این استان تا حدی خطرآفرین شد که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز دوم مرداد توصیه نوروز ۹۹ را در ماه نخست تابستان تکرار کرد: به مازندران سفر نکنید. چون میزان احتمال ابتلا به کرونا در این استان بسیار بالاست.

حریرچی گفت: با رفتار مناسب و فاصله گذاری اجتماعی و برگزار نکردن مراسمی مانند دورهمی‌های خانوادگی، عروسی‌ها و مراسم ترحیم، در مبارزه با این بیماری به پزشکان کمک کنید.

البته آمار بالای سفرها تنها عامل افزایش آمار کرونا در این استان نیست. به گفته قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت رعایت نکردن فاصله اجتماعی، ماسک نزدن تعداد زیادی از مردم و برگزاری مراسم و دورهمی‌های خانوادگی تاثیر زیادی در افزایش آمار بستری‌ها داشته است.

عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این زمینه گفت: استفاده از ماسک، شستن مداوم و ضدعفونی دست‌ها، رعایت فاصله دومتری، حضور نیافتن در تجمعات از جمله مراسم عروسی و عزا و پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی از اصول مقابله با بیماری کروناست. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، نزن ماسک و رعایت نکردن فاصله‌گذاری می‌تواند وضعیت قرمز را به تمام شهرهای مازندران تحمیل کند.

حریرچی هم در توضیح دلایل افزایش آمار ابتلا در مازندران به خصوص شهرستان آمل گفت: وزارت بهداشت هر امکاناتی را در اختیار شهرهای درگیر قرار می دهد، ولی آنچه وضعیت آمل را حاد و نگران‌کننده کرده، بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی است. راه حل مناسب برای شهرستان آمل این است که تا خروج از وضعیت قرمز بازار به صورت متناوب تعطیل شود. تعطیلی متناوب به جای تعطیل شدن بی‌وقفه سبب می‌شود تا ضربه کمتری به اقتصاد وارد شود و مردم هم متوجه وضعیت نگران‌کننده شهرستان خواهند شد.

  • خودمان و کادر درمان را دریابیم

در این میان فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفته است: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری ۱.۵ متری و شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه کار سختی نیست که با عدم رعایت این موارد، هم جان عزیزان و دوستان خود را به خطر می‌اندازیم و هم بار سنگینی به کادر درمان تحمیل می‌کنیم.

به گفته او هزار نفر از کادر درمان استان به کرونا مبتلا شده‌اند: برخی از کادر درمان به علت کرونا بستری هستند و بیشتر از ۲۰ روز است که فرزند یا فرزندان خود را ندیده‌اند و ما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا کادر درمان از این فرسوده‌تر نشود. افزایش تعداد بستری در بیمارستان‌ها نگران‌کننده است. درحال‌حاضر ۱۵ کودک در بیمارستان کودکان بابل بستری هستند و تعدادی از کودکان هم در منازل در تحت درمان قرار دارند.

  • کمبود ماسک در شهرهای مازندران

اما درحالی‌که برخی مسئولان از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده نکردن از ماسک در مازندران سخن می‌گویند و از مردم می‌خواهند که بیرون از خانه حتما ماسک استفاده کنند، برخی از شهروندان و داروخانه‌داران، علت آن را کمبود ماسک در شهرهای استان عنوان می‌کنند.

کمبود ماسک در مازندران در حالی است که بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا دریافت خدمات از ادارات، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، بانک‌ها، حتی اماکن عمومی و اصناف بدون ماسک ممنوع شده است.

قفسه‌های داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی استان در حالی خالی از ماسک است که طبق آمارهای رسمی موجود، روزانه حدود ۳۰۰ هزار ماسک در واحدهای صنعتی استان (صرف نظر از کارگاه‌های کوچک خانگی) تولید می‌شود.

برخی داروخانه‌داران می‌گویند پیش از شیوع موج دوم کرونا، ماسک و سایر تجهیزات حفاظتی و مواد ضدعفونی‌کننده به وفور در داورخانه‌ها وجود داشت، ولی در روزهای اخیر و با افزایش میزان تقاضا، واحدهای صنعتی از دادن ماسک به داروخانه‌ها خودداری می‌کنند و به بهانه نبود مواد اولیه حتی خریدهای قبلی ما را هم تحویل نمی‌دهند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران، کمبود ماسک در داروخانه های استان را تایید می‌کند و می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی استان فقط وظیفه تامین تجهیزات حفاظتی و محافظتی فردی را برای بیماران و کادر درمانی خود بر عهده دارد و ما در بیمارستان‌ها مشکلی در این ارتباط نداریم.

دکتر محمدرضا شیران می‌گوید: تامین ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی به دلیل تولید در واحدهای صنعتی بر عهده اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان است و در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز تامین این مایحتاج به این اداره کل واگذار شده است. به هر حال با پیک دوم ویروس کرونا در استان و افزایش میزان تقاضا کمبودهایی در این ارتباط وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر ازسوی دستگاه‌های متولی بررسی و نسبت به تامین آن اقدام شود.

در این میان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران، دلیل کمبود ماسک را وقفه در تولید به دلیل کمبود مواد اولیه‌ای می‌داند که از طریق واردات تامین می‌شود. حسینعلی قوانلو در این رابطه می‌گوید: پیگیری‌های لازم از طریق وزارت صمت برای تامین مواد اولیه واحدهای صنفی فعال در این حوزه در حال انجام است و با تامین مواد اولیه مشکلی در تولید و نیاز استانی وجود نخواهد داشت و قطعا تا پایان هفته جاری این کمبودها جبران می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در مازندران روزانه واحدهای صنفی حدود ۳۰۰ هزار ماسک تولید می کنند که با احتساب کارگاه‌های خانگی به احتمال این آمار به دوبرابر افزایش می یابد که نیاز استان را تامین و گاها نیز بخش مازاد آن به سایر استان ها ارسال خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران به مردم استان توصیه می‌کند: در شرایط فعلی که به دلیل کمبود مواد اولیه مشکلاتی در تامین ماسک وجود دارد، از ماسک‌های دست‌ساز خانگی استفاده کنند تا سوءاستفاده برخی سودجویان کاهش یابد.

کد خبر 534476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha