همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های اخیر سبب شده است تقریبا همه کشورها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقرراتی را وضع کنند. برخی از کشورها برای رعایت نکردن این قوانین جریمه‌هایی را تعیین کرده‌اند. 

ماسک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، برخی از جریمه‌های سنگینی که در کشورهای مختلف برای افراد نقض‌کننده پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده نکردن از ماسک تعیین شده به این شرح است: 

آلمان

در بیشتر ایالت‌های آلمان همه افراد بالای ۶ سال باید در محله‌های مشخص‌شده ماسک بزنند و دهان و بینی‌شان را بپوشانند. برای کسانی که به تکرار از این تدابیر تخطی کنند و در مراکز عمومی مانند مغازه‌ها ماسک نزنند، جریمه نقدی ۱۵۰ یورویی و برای تکرار آن تا ۳۰۰ یورو تعیین شده است.

بلژیک

دولت در شهر بروکسل برای افرادی که در وسایل نقلیه عمومی از پوشیدن ماسک خودداری می‌کنند مبلغی معادل ۲۵۰ یورو جریمه در نظر گرفته، البته این قانون در بلژیک برای همه افراد ۱۲ سال به بالا اجباری است.

ایتالیا

هر ایتالیایی فقط برای کار ضروری حق دارد پایش را از خانه بیرون بگذارد و اگر نتواند دلیل موجهی برای خروج به مأموران نظارت شهری ارائه کند ۲۰۶ یورو جریمه می‌شود.

فرانسه

فرانسوی‌ها برای خروج از منزل باید گواهی خاصی را پر کنند که دلیل موجه خروجشان در آن قید شده باشد. وزیر کشور کابینه ماکرون برای شکستن قرنطینه خانگی، نزدن ماسک و خروج از خانه بدون دلیل موجه تا ۱۳۵ یورو جریمه تعیین کرده است.

استرالیا

کسانی که مقررات محدودیت رفت‌وآمد را رعایت نکنند تا سقف ۵۰ هزار دلار استرالیا جریمه می‌شوند و حتی در برخی نقاط این کشور ممکن است زندانی شوند.

آمریکا

مقام‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده آمریکا با هدف پیشگیری از شیوع کوویدـ۱۹ اجازه دارند رفت‌وآمد افراد میان ایالت‌های مختلف را ممنوع کنند. نخستین کسانی که از ووهان چین به آمریکا بازگشتند به اجبار در یک پایگاه نظامی در کالیفرنیا قرنطینه شدند. برخی ایالت‌ها نیز مقررات محدودیت رفت‌وآمد را اجرا می‌کنند و اجتماع بیش از ۵۰ نفر در آن‌ها ممنوع شده است. تاکنون جریمه نقدی برای نقض‌کنندگان قوانین تعیین نشده است.

روسیه

در صورت نقض مقررات پوشش الزامی ماسک و دستکش در وسایل حمل‌ونقل عمومی، جریمه نقض مقررات ۵ هزار روبل و جریمه نزدن ماسک و پوشیدن دستکش در اماکن اجتماعی برابر با ۴ هزار روبل خواهد بود.
روسیه همچنین سیستم نظارت بر پوشش ماسک را با کمک دوربین‌های نظارتی ایجاد کرده است.

جمهوری آذربایجان

پلیس جمهوری آذربایجان شهروندانش را در صورت استفاده نکردن از ماسک جریمه می‌کند. میزان این جریمه‌ها از ۵۰ تا ۴۰۰ منات است. مجلس ملی آذربایجان جریمه‌های عدم پوشیدن ماسک را تصویب کرد.

ارمنستان

ستاد مبارزه با کرونا ارمنستان اعلام کرده است شهروندان ملزم به استفاده از ماسک در همه اماکن عمومی ‌خواهند بود. نقض‌کنندگان این دستورالعمل با پرداخت ۱۰ هزار درام (حدود ۲۰ دلار) جریمه خواهند شد.

هند

اوضاع همه‌گیری کرونا در هند نیز سبب شده است میزان جریمه استفاده نکردن از ماسک در برخی ایالت‌ها ۱۰۰ روپیه، در برخی ۵۰۰ و در مناطقی که شمار مبتلایان افزایش یافته ۲ تا ۵ هزار روپیه تعیین شود. 

ترکیه

جریمه نزدن ماسک از ۲ ماه تا یک سال حبس و بدل آن از ۲۰۰ تا هزار لیره به تشخیص قاضی پرونده تعیین شده است. هر دلار آمریکا معادل ۶.۸ لیره است.

اوکراین

وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در اوکراین سبب شد دنیس شمیگال نخست‌وزیر این کشور در نشست مقابله با ویروس کرونا بر امکان سختگیرانه کردن و وضع جریمه در نزدن ماسک در اماکن عمومی و وسایل حمل‌ونقل عمومی تاکید کند. 

الجزایر

در الجزایر استفاده از ماسک اجباری شده است و حتی در داخل خودروهای شخصی استفاده نکردن از آن جریمه‌ای حدود ۵۰ یورو دارد. در همین زمینه گزارش شده افرادی که رعایت نکرده‌اند بازداشت شده‌اند و آزادی آن‌ها به پرداخت جریمه منوط شده است.

عمان

جریمه استفاده نکردن از ماسک در عمان ابتدا ۲۰ ریال بود که به تازگی به ۱۰۰ ریال معادل ۲۶۰ دلار افزایش یافته است. عمان سیستم یکپارچه ثبت جریمه‌ها را دارد و کسانی که جریمه‌های خود را نپردازند از برخی خدمات مانند خروج از کشور محروم می‌شوند.

قطر

افرادی که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند با مجازات سه سال حبس روبه‌رو خواهند شد. همچنین به جز حبس، برای متخلفان مجازات مالی ۲۰۰ هزار ریال (۵۵ هزار دلار) برای افرادی در نظر گرفته شده که قوانین را نقض می‌کنند.

عربستان سعودی

مقام‌های عربستان اعلام کرده‌اند افرادی که هنگام ورود به این کشور اطلاعات درستی از وضعیت سلامتی خود ندهند و مناطقی را که به آنجا سفر کرده‌اند به‌درستی اعلام نکنند به پرداخت ۱۳۳ هزار دلار جریمه محکوم می‌شوند.
 

کد خبر 534452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha