مریم غفاری: در حال حاضر درصد بالایی از زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود که 75 درصد آنها غیرضروری و انتخابی است

 که صرفاً به دلیل مشکلات حقوقی و دستمزد کم در زایمان طبیعی برای پزشکان و افزایش بچه‌دار شدن در زنان است.

 این امر باعث شده آمار سزارین در کشورمان 4 برابر استاندارد جهانی باشد و این زنگ خطری برای مسئولان بهداشتی است.

سید مؤید علویان معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به این‌که بالا بودن آمار سزارین بیمارستانها موجب احتساب نمره منفی برای بیمارستانها می‌شود گفت: در حال حاضر 40 درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین انجام می‌شود که 4 برابر میانگین جهانی است و متأسفانه در بیمارستانهای خصوصی تا 80 درصد زایمان‌ها به روش سزارین است که برای کنترل آن از ابزارهای قانونی و نظارتی وزارت بهداشت با نظارت مستمر و دائمی و کاهش رتبه این بیمارستانها استفاده می‌کنیم که این کار موجب کاهش اعتبار بیمارستان و نرخ تعرفه‌های آن می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر آمار مرگ‌ومیر مادران باردار در کشور از 37 مورد در صدهزار تولد زنده در سال 75 به 27 مورد کاهش یافته، اما هنوز از استانداردهای جهانی عقب هستیم و باید آموزش زایمان‌های بدون درد و بهبود کیفیت خدمات پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی وضعیت فعلی را ارتقا دهیم.

بالا بودن آمار سزارین در کشور انتقادهای مختلفی را از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران امور پزشکی و بهداشتی در بر داشته است که مهمترین دلایل بالا بودن آمار سزارین در ایران کاهش آستانه تحمل خانم‌های امروزی به درد است؛ به‌طوری که زایمان طبیعی 14 تا 18 ساعت زمان می‌برد که با دردهای شدید همراه است و دلیل دیگر سوق دادن بیمار به این نوع زایمان توسط پزشکان است.

 یکی از دلایل این موضوع مشکلات قانونی است که بر سر راه پزشکان متخصص زنان و زایمان در زمان اقدام به زایمان طبیعی وجود دارد. برای مثال، دادن دیه و در صورت آن‌که موقع زایمان طبیعی صدمه‌ای به مادر و نوزاد وارد آمده باشد جزء قصور پزشکی تلقی شده و مشکلات حقوقی متعددی را برای پزشک متخصص زنان و زایمان ایجاد خواهد کرد.

در صورتی که نوزاد به هنگام تولد، دچار کمبود اکسیژن شود و یا مشکلات دیگری برای وی و مادر به‌وجود بیاید از طریق شکایت قضایی علیه پزشک در مراجع قانونی قابل پیگیری است و هیچ قانونی هم طرفدار پزشک نیست.

در صورت هرگونه نقص جسمی کودک موقع زایمان، پزشک به دلیل انتخاب نکردن سزارین مورد بازخواست قرار می‌گیرد و در مواردی مشاهده شده است که پزشک زنان ملزم به پرداخت دیه 24 تا 28 میلیون تومانی شده است و دلیل دیگر شیوع سزارین مسائل اقتصادی است که اگر پزشک متخصص بخواهد 18 ساعت بالای سر مریض بایستد با احتساب فشارهای روحی و جسمی باید  دستمزد بالایی بگیرد.

در حالی که این امر در کشور ما هنوز محقق نشده است لذا باید برای کاهش این آمار، در مرحله نخست آموزش مادران، آموزش ماماها و تجهیز اتاق‌های زایمان بیمارستانها به سیستم‌های مانیتورینگ لازم است و باید توسط نظام بهداشت انجام شود. خداکرمی، دبیر انجمن مامایی کشور در این خصوص گفت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که 75 درصد سزارین‌ها در کشور ما غیرضروری و انتخابی است که این امر زنگ خطری برای مسئولان بهداشتی است تا با آموزش و انجام مشاوره‌ها از افزایش بی‌رویه آن جلوگیری کرد تا بتوانیم در جهت تحقق هدف مهم زایمان ایمن و نوزاد و جامعه سالم حرکت کنیم.

این در حالی است که گزارش‌های زیادی از فلج اعصاب بازویی، شکستگی جمجمه و سایر استخوان‌ها در نوزادانی که به طریق سزارین به دنیا می‌آیند وجود دارد. همچنین تحت فشار قرار گرفتن قفسه صدری جنین در طی زایمان طبیعی، مایع داخل خانه‌های ششی ریه نوزاد را خارج می‌کند و در نتیجه تنفس وی عمیق‌تر و سریع‌تر شروع می‌شود.اغلب عوارض سزارین در درازمدت خود را نشان می‌دهد؛ چسبندگی احشاء و نازایی از این قبیل‌اند. میزان خون از دست رفته در سزارین دو برابر طبیعی است و امکان آسیب دیدن مثانه و روده‌ها نیز وجود دارد.

کد خبر 5344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز