مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

مدیر کل بهزیستی استان کرمان از احتمال وجود نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بیمار مبتلا به HIV مثبت در استان بر اساس پیش‌بینی‌ها خبر داد.

ایدز  hiv

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عباس صادق‌زاده با بیان این که در استان کرمان  ۷۰۳ نفر از افراد مبتلا به ایدز زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، گفت: پیش‌بینی می شود که در کشور بیش از ۶۰ هزار نفر دچار HIV مثبت و ۱۸ هزار نفر به ایدز مبتلا باشند که این آمار نگران کننده است.

به گفته وی ایدز مربوط به افرادی است که ویروس HIV در آنها وجود دارد و علائم آن آشکار است، ولی افراد دچار HIV مثبت، در دوره کمون بیماری قرار دارند که این دوره از ۶ ماه تا ۱۲ سال ممکن است طول بکشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این آمارهای شناسنامه دار بود و آمارهای واقعی غیر از این خواهد بود. متاسفانه نتوانستیم بستر لازم برای افرادی که به HIV مثبت مبتلا هستند را فراهم کنیم که می تواند این موضوع برای جامعه نگران کننده باشد.

وی برخورد جامعه با این افراد را بسیار موثر دانست و ادامه داد: به‌طور مثال یک خانم به بنده مراجعه کرد و گفت همسرم زندانی بوده و به ایدز مبتلا شده و از همسرم ۲ سال است که مبتلا به ایدز شده‌ام. در این دو سال دندانپزشکی و جراحی و ... داشتم. ابتدا پیش خودم می‌گفتم این ظلم به مردم است که به دندانپزشک از بیماری خودم نگویم. اما به محض این که به دندانپزشک اعلام می کردم، دندانپزشک مرا از مطب خود بیرون می کرد. به دو دندانپزشک دیگر نیز مراجعه کردم و آنها نیز همین برخورد را با من داشتند و در نهایت وقتی که از درد دندان بی‌طاقت شدم دیگر به دندانپزشک چهارم مشکلم را اعلام نکردم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: برخورد جامعه با این افراد خیلی تاثیرگذار است. اگر دندانپزشک کار این بیمار را می پذیرفت و اقدامات بهداشتی و حفاظتی را که با هزینه‌ای کمتر از ۵۰۰۰ تومان قابل انجام است برای این فرد انجام می داد، دیگر موضوع پنهان کاری پیش نمی آمد. متاسفانه ما اینقدر برخوردهای اجتماعی زننده‌ای با این افراد می‌کنیم که باعث شده ایدز و HIV نهان توسعه پیدا کرده و این نهان بودن خطرش از وجود خود افراد HIV بسیار خطرناکتر خواهد بود.

وی با اشاره به روش های ابتلا به HIV اظهار کرد: در گذشته اولین عامل ابتلا به HIV اعتیاد از طریق تزریق بود، اما متاسفانه در دو سه سال گذشته، ارتباطات جنسی محافظت نشده بیشترین فراوانی را در ابتلا به HIV دارد.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: باید واقعیت‌ها را به مردم گفت و مردم نباید نگران شوند. بلکه باید از خودشان مراقبت کنند. بیان این مباحث صرفا برای هوشیاری و آگاهی مردم است.

کد خبر 534332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha