ده‌ها هزار نفر در شرق دور روسیه روز شنبه ۴ مرداد برای سومین آخر هفته پیاپی در اعتراض به دستگیری یک رهبر سیاسی محلی بر ضد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کشور راهپیمایی کردند.

khabarovsk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، ساکنان خاباروفسک در ۶۱۱۰ کیلومتری و هفت منطقه زمانی در شرق مسکو پایتخت روسیه به بازداشت سرگئی فورگال، فرماندار منطقه اعتراض دارند که اخیرا به اتهام قتل که او منکر آن است، بازداشت شده است.

دستگیری این فرماندار اعتراض‌های محلی را برانگیخته و برای کرملین که در تلاش است مشکل افت درآمدهای ناشی از بحران کرونا در کشور را حل کند،‌ دردسرآفرین شده است.

معترضان در این تظاهرات شعارهای «پوتین استعفا کن!» و «پوتین دزد است!» را سر دادند. تظاهرکنندگان می‌خواهند فورگال که به نظرشان برایش پاپوش دوخته‌اند از مسکو با خاباروفسک بازگردانده و در آنجا محاکمه شود.

مقامات شهر شمار تظاهرکنندگان را حدود ۶۵۰۰ نفر تخمین زدند. یک رسانه محلی این رقم را تا ۲۰۰۰۰ نفر بالا برد و سایر رسانه‌های و فعالان مخالف این رقم ۵۰۰۰۰ نفر اعلام کردند و آن را بزرگترین تظاهرات در نوع خود تا به حال خواندند.

این تظاهرات بیانگر خشم مردم از سیاست‌هایی است که مقامات دور از محل در مسکو می‌گیرند.

حامیان فورگال که عضو حزب ملی‌گرای LDPR است، معتقدند او به خاطر شکست دادن یک نامزد حزب روسیه متحد، حزب حاکم طرفدار پوتین در انتخابات محلی در سال ۲۰۱۸ مجازات می‌شود.

کرملین می‌گوید فورگال اتهامات سنگینی دارد که باید به آنها پاسخ دهد.

چنین تظاهرات بزرگی برای مناطق روسیه غیر معمول است و همچنین این واقعیت که مقامات تا به حال اقدامی برای درهم شکستن این تظاهرات نکرده‌اند.

پوتین در اقدامی که ظاهرا برای کاهش تنش‌ها بود هفته پیش یک فرماندار موقت جدید برای این منطقه معرفی کرد. اما تظاهرکنندگان می‌گویند انتخاب میخائیل دگتیرایوف که ارتباطی با این منطقه ندارد را توهین به خود می‌دانند و خواستار کناره‌گیری او هستند.

کد خبر 534288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha