یک بررسی جدید درباره کووید-۱۹ که بر اساس داده‌های یک اپلیکیشن ردیاب علائم است، نشان داد که شش «نوع» متفاوت این بیماری بر اساس خوشه‌های متفاوت علائم وجود دارد.

Anosmaia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اسی نیوز این کشف بالقوه می‌تواند امکانات جدیدی را برای درمان بهتر بیماران منفرد و پیش‌بینی سطح مراقبت بیمارستانی مورد نیاز آنها فراهم کند.

پژوهشگران کینگز کالج لندن داده‌های به دست آمده از تقریبا ۱۶۰۰ بیمار آمریکایی و بریتانیایی را که به طور مرتب علائمشان را در اپلیکیشن ردیاب علامت کووید-۱۹ در ماه‌های مارس و آوریل ثبت کرده بودند، بررسی کردند.

پزشکان به طور معمول به دنبال علائم کلیدی مانند سرفه، تب و از دست رفتن بویایی برای شناسایی کووید-۱۹ هستند. این بررسی که هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، به این نتیجه می‌رسد شش «نوع» متفاوت کووید-۱۹ وجود دارند که می‌توانند شدت‌های متفاوت داشته باشند و با مجموعه علائم خاص خودشان بروز می‌کنند.

این شش خوشه علائم که در این بررسی مشخص شده‌اند، به ترتیب شدت شامل این شش سطح می‌شوند:

- شبیه آنفلوانزا بدون تب: علائم این بیماران شامل سردرد، از دست رفتن بویایی، درد عضلانی، سرفه، گلودرد، درد قفسه سینه هستند، بدون اینکه تب وجود داشته باشد.

- شبیه آنفلوانزا با تب: علائم بیماران شامل سردرد، از دست رفتن بویایی سرفه، گلودرد، خشونت صدا، تب و بی‌اشتهایی است.

- معده‌ای-روده‌ای: سردرد، از دست رفتن بویایی، بی‌اشتهایی،اسهال، گلودرد، درد قفسه سینه و بدون سرفه.

- شدید سطح اول، خستگی: سردرد، از دست رفتن بویایی، سرفه، تب، گرفتگی صدا، درد قفسه سینه، خستگی.

- شدید سطح دو، گیجی: سردرد، از دست رفتن بویایی، بی‌اشتهایی، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسه سینه، خستگی، گیجی، درد عضلانی.

- شدید سطح سه، شکمی و تنفسی: سردرد، از دست رفتن بویایی، بی‌اشتهایی، سرفه، تب، گرفتگی صدا، گلودرد، درد قفسه سینه، خستگی، گیجی، درد عضلانی، تنگی نفس، اسهال، درد شکمی.

این پژوهشگران می‌گویند در بیماران نوع اول با عنوان «شبیه آنفلوانزا بدون تب» علائم سردرد، از دست رفتن بویایی، درد عضلانی، سرفه، گلودرد و درد قفسه سینه وجود دارد. در این گروه بیماران یک و نیم درصد احتمال نیاز به حمایت نفسی مثلا اکسیژن‌درمانی یا دستگاه تنفس مصنوعی وجود دارد.

نوع دوم با عنوان «شبیه آنفلوانزا با تب» علائم بی‌اشتهایی، سردرد، از دست رفتن بویایی، سرفه، گلودرد، گرفتگی صدا و تب وجود دارد. این پژوهشگران می‌گویند  حدود ۴.۴ درصد این بیماران نیاز به حمایت تنفسی پیدا می‌کنند.

در نوع سوم با عنوان «معده‌ای-روده‌ای»، سرفه‌ بخشی از علائم بیماری نیست. در عوض، بیماران سردرد، اسهال، از دست رفتن بویایی، بی‌اشتهایی، گلودرد ودرد قفسه سینه دارند و حدود ۳.۳ درصد بیماران نیاز به حمایت تنفسی پیدا می‌کنند.

سه نوع بعدی انواع شدید بیماری هستند.

بیماران در نوع چهارم یا سطح شدید اول، دچار خستگی به همراه سردرد، از دست رفتن بویایی، سرفه، تب، گرفتگی صدا و درد قفسه سینه. بیماران در این سطح  به میزان ۸.۶ درصد نیاز به حمایت تنفسی پیدا می‌کنند.

در نوع پنجم یا «شدید سطح دوم» همه علائم نوع چهارم به علاوه بی‌اشتهایی، گلودرد و درد عضلانی وجود دارد و علامتی که به خصوص باعث تفاوت با سایر انواع می‌شود، گیجی است. گیجی در این جا به معنای آن است که آگاهی‌اش را نسبت به زمان و مکان و اطرافیان از دست می‌دهد یعنی نمی‌داند در کجاست، در کجا زندگی می‌کند، اطرافیانش چه کسانی هستند.

۱۰ درصد این نوع بیماران ممکن است در نهایت نیاز به حمایت تنفسی پیدا کنند.

شدیدترین نوع کووید-۱۹ که این پژوهشگران نام «سطح شدید سه، شکمی و تنفسی» را به آن داده‌اند، همه علائم بالا را به همراه درد شکمی، تنگی نفس و اسهال دارند. تقریبا ۲۰ درصد از این بیماران نیاز به حمایت تنفسی پیدا می‌کنند.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که فقط ۱۶ درصد بیماران نوع اول کووید-۱۹ نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند، در حالیکه در نوع ششم این رقم تقریبا به ۵۰ درصد می‌رسد.

بیماران در سه نوع شدید کووید-۱۹ نسبت به سه نوع خفیف‌تر ابتدایی معمولا سالمندتر هستند یا بیماری زمینه‌ای دارند.

دانشمندان امیدوارند این یافته‌ها پس از بررسی‌های بیشتر بتواند به پیش‌بینی نوع مراقبت لازم برای بیماران کووید-۱۹ کمک کند و به پزشکان امکان دهد پیش‌بینی کنند کدامیک از بیماران در کدامیک از یک رده‌ها قرار می‌گیرند.

کد خبر 534262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha