همشهری آنلاین: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه مهمی از سهامداران خواست نکاتی را تا راه‌اندازی سامانه جدید معاملات در بورس اوراق بهادار تهران رعایت کنند.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، در اطلاعیه این شرکت آمده است: با راه­اندازی سامانه‌ جدید معاملات در بورس اوراق بهادار تهران و سامانه پس از معاملات در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، سهامداران صرفاً از طریق کارگزاری می‌توانند درخواست فروش سهام خود را انجام دهند که قبلاً آن سهام را از طریق آن شرکت خریداری کرده ‌باشند.

همچنین در سامانه‌های جدید هر شخص حقیقی فقط باید دارای یک کد معاملاتی باشد که بر اساس شماره ملی تأیید شده وی ساخته می‌شود.

درحال حاضر به دلیل نوع طراحی ویژه سامانه معاملات جدید و محدودیت‌های سامانه فعلی، سهامداران به ناچار باید موارد زیر را رعایت کنند.

1- سهامدارانی که در سامانه فعلی، مشخصات شناسایی آنان فاقد مواردی همچون شماره ملی، شماره سری، سریال شناسنامه و یا چند کد سهامداری آنها دارای مالکیت سهام است با راه‌اندازی سامانه جدید معاملاتی قادر به انجام هیچ‌گونه معامله‌ای از جمله فروش سهام خود تا زمان رفع این موارد و نواقص نخواهند بود.

سهامداران برای اطلاع از وضعیت سهام خود می توانند با در دست داشتن مدارک معتبر شامل شناسنامه، کارت ملی و آخرین گواهینامه نقل و انتقال سپرده به دفتر مرکزی شرکت واقع در آدرس تهران، خیابان حافظ جنب پل دوم، کوچه ازهری پلاک 14 مراجعه کنند.

سهامداران در استان‌ها نیز می‌توانند به تالارهای مناطق بورس ، از روز بیستم خرداد ماه در سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به نشانی www.csdiran.com و از تاریخ 15 تیرماه امسال با مراجعه به آدرس خیابان سعدی جنوبی، ساختمان تقی‌نیا (محل سابق تالار فرعی بورس اوراق بهادار) از وضعیت سهام خود مطلع شوند.

2- تا زمان راه‌اندازی سامانه پس از معاملاتی جدید، هر نماد معاملاتی سهامدار زیر نظر یک کارگزار، فعال است. این کارگزار اصطلاحاً " کارگزار ناظر" نامیده می‌شود.

نحوه تعیین کارگزار ناظر برای هر نماد معاملاتی، کارگزاری خواهد بود که آخرین معامله بر روی آن نماد و پیش از راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید برای سهامدار را انجام داده‌ باشد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام خود در هر نماد معاملاتی و رؤیت گوشه پایین سمت راست این برگه، کد قید شده تحت عنوان کارگزار خریدار یا کارگزار فروشنده، کارگزار ناظر را شناسایی کنند.

اما سهامداران که مقابل کد کارگزار فروشنده یا خریدار خود با کدهای خاص 999، 888، 777، 666، 11 مواجه هستند و از طرفی نیز فراموش کرده‌اند که آخرین معامله بر روی نماد معاملاتی مزبور را با کدام کارگزار انجام داده‌اند، همزمان با راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید، ‌باید به یکی از دو طریق زیر کارگزار خود را شناسایی کنند.

1-2- تماس تلفنی با شماره‌های 66749400 و56 – 66749250

2-2- مراجعه به سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به آدرس www.csdiran.com

تا زمان راه‌اندازی سامانه جدید، کارگزار ناظر ثابت می‌ماند جز در هنگامی که سهامدار با درخواست کتبی خواستار تغییر وی باشد. به عبارت دیگر سهامداران می‌توانند از طریق کارگزاران مختلف اقدام به خرید کنند ولی در هر نماد معاملاتی فقط از طریق کارگزار ناظر آن نماد معاملاتی قادر به فروش سهام خریداری ­شده خواهند بود.

3- پس از راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید با انجام معامله، کد کارگزار ناظر بر روی گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام چاپ خواهدشد.

4- سهامداران جهت تغییر کارگزار ناظر نماد معاملاتی مدنظر خود (حتی قبل از راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید) می‌توانند از تاریخ 20/3/1387 با یکی از دو طریق زیر همراه با ارائه درخواست مکتوب و مدارک شناسایی معتبر اقدام کنند. (بدیهی است این اقدام طی مراحل خاص اداری انجام می‌شود)

1-4- با مراجعه حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

2-4- با مراجعه حضوری به شرکت کارگزار ناظر درخواستی جدید (جهت ارسال مدارک به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توسط وی)

کد خبر 53388

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز