یک گونه یا واریانت ژنی که به عنوان کاهش‌دهنده طبیعی درد عمل می‌کند، ممکن است علت این پدیده باشد که برخی از زنان هنگام زایمان نیازی به تسکین درد ندارند.

infant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  هلث‌دی نیوز میزان درد و ناراحتی که زنان هنگام زایمان حس می‌کنند، بسیار متفاوت است، بنابراین پژوهشگران در دانشگاه کمبریج در انگلستان تصمیم گرفتند تا علت اینکه برخی زنان درد کمتری را هنگام زایمان حس می‌کنند، دریابند.

دکتر مایکل لی، یکی از این پژوهشگران که متخصص پزشکی درد است، گفت:‌« اینکه زنان به خصوص در زایمان اول تقاضای نوعی بیحسی را نکنند، غیر معمول است.»

به گفته لی، هنگامی که چنین زنانی آزمایش شدند، روشن بود که آستانه درد آنها به طور کلی بسیار بالاتر از زنان دیگر است.

لی و همکارانش زنانی را که هنگامی زایمان طبیعی بدون عارضه برای تولد نخستین فرزندشان تقاضای تسکین درد نکرده بودند، بررسی کردند. پژوهشگران برای آزمایش آستانه درد آنها از کاربرد حرارت و فشار روی بازوها و فروبردن دست‌ّ‌ها در آب یخ استفاده کردند.

این زنان در مقایسه با گروه شاهدی از زنان که هنگام زایمان نیاز به تسکین درد داشتند، تحمل بالاتری در برابر درد ناشی از حرارت، سرما و فشار مکانیکی نشان دادند.

هیچ تفاوتی در میان این دو گره زنان از لحاظ توانایی‌های عاطفی و فکری مشاهده نشد، بنابراین تفاوتی در توانایی حس کردن درد در میان این دو وجود داشت.

آزمایش‌های ژنتیکی در این دو گروه زنان نشان داد که زنانی که آستانه تحمل بالای درد داشتند، میزان بروز یک گونه یا واریانت ژن KCNG4 بیش از حد انتظار است. حدود یک درصد زنان این گونه ژنی را دارند.

این پژوهشگران در مقاله‌ای که در ژورنال Cell Reports منتشر کردند، می‌گویند این گونه ژنی توانایی سلول‌های عصبی برای فرستادن پیام‌های درد به مغز را محدود می‌کند.

ایوان سنت‌جان اسمیت از بخش داروشناسی دانشگاه کمبریج و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «این گونه ژنی که ما در زنانی که هنگام زایمان احساس درد نمی‌کنند، پیدا کردیم باعث نقصانی در شکل‌گیری سوئیچ در در سلول‌های عصبی می‌شود. درواقع این نقصان مانند بیحسی اپیدورال (نخاعی) طبیعی می‌شود.»

به گفته او این نقصان باعث می‌شود که پیام‌های قوی‌تر یا به عبارت دیگر انقباض‌های قوی‌تر هنگام زایمان لازم است تا این سوئیچ را روشن کند. در نتیجه با احتمال کمتری پیام‌های درد به مغز می‌رسد.

این پژوهشگران می‌گویند امیدوارند این کشف به تولید داروهای جدیدی برای مهار درد منجر شود.

کد خبر 533511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha