محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ داده‌اند که اگر با کسی که مبتلا به کوویدـ۱۹ است تماس داشتیم، چه اقداماتی باید انجام دهیم.

بیمار مبتلا به کرونا در منزل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: تماس نزدیک به معنای داشتن فاصله‌ای کمتر از یک متر با فرد عفونی مبتلا به کوویدـ۱۹ برای مدت طولانی (بیشتر از ۱۵ دقیقه) است. از جمله مثال‌های نزدیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ زندگی کردن در یک خانه با فرد مبتلا

ـ داشتن ارتباط صمیمی و نزدیک با بیمار (همسر بیمار)

ـ داشتن تماس فیزیکی مستقیم با بیمار

ـ مراقبت از بیمار مبتلا به کوویدـ۱۹ بدون استفاده از تجهیزات محافظت فردی مانند ماسک یا محافظ صورت

ـ قرار گرفتن هم‌زمان در یک خودرو با فرد مبتلا

در صورت داشتن تماس نزدیک با بیمار کوویدـ۱۹ باید خود را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطینه کنید و مراقب بروز علائمی هرچند خفیف از جمله سرفه، تنگی نفس، سخت شدن تنفس، تب، لرز، درد عضلانی، سردرد، گلودرد یا از دست دادن حس چشایی و بویایی باشید.

در دوران قرنطینه، هرروز دو بار دمای بدن خود را چک کنید و به غیر از مراجعه به مراکز درمانی، منزل را ترک نکنید. از رفتن به مدرسه، دانشگاه، محل کار و مکان‌های عمومی اجتناب کرده و از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید. در صورت ترک منزل از ماسک استفاده کنید.

در صورت امکان، در یک اتاق جداگانه در منزل اقامت کنید و از سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنید. در منزل، تمام مدت حداقل یک متر از سایر افراد خانواده خصوصا افراد مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای فاصله داشته باشید.

در صورتی که از اتاق مشترک با سایر اعضای خانواده استفاده می‌کنید حتما ماسک بپوشید، مگر در مواردی که دچار مشکل تنفسی هستید. از لوازم مشترک با اعضای خانواده استفاده نکنید. سطوح اتاق و سرویس بهداشتی را که از آن‌ها استفاده می‌کنید مرتب تمیز و ضدعفونی کنید. پس از استفاده از وسایل خانه آن‌ها را کاملا بشویید.

دست‌های خود را به طور مرتب حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون از ضدعفونی‌کننده‌های الکلی استفاده کنید.

در صورتی که علائم بیماری در شما بروز کرد یا نتیجه تست کرونای شما مثبت شد، خود را از سایر افراد خانواده جدا کنید و افرادی که در تماس نزدیک با شما بوده‌اند هم باید خود را به مدت ۱۴ روز در خانه قرنطینه کنند.

چه زمانی با مراکز درمانی تماس بگیریم؟

در صورت داشتن علائم بیماری با مراکز بهداشتی تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم برای مراجعه و معاینه را کسب کنید. چنانچه علائمی مانند اشکال در تنفس، درد قفسه سینه، گیجی، تغییر رنگ لب‌ها، صورت، اطراف چشم‌ها یا ناخن‌ها داشتید، حتما با اورژانس تماس بگیرید و حتما به آن‌ها اطلاع دهید که به دلیل داشتن تماس نزدیک با فرد مبتلا به کوویدـ۱۹ در قرنطینه هستید.

اگر علائم خفیف دارید، می‌توانید با استراحت کافی در منزل، نوشیدن مایعات فراوان و داروهای تب‌بر خود را درمان کنید.

کد خبر 533328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha