یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برای افزایش مشارکت در انتخابات۱۴۰۰ ممکن است کسانی که شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه می دهند و حتی برخی اصلاح طلبان که در شرایط عادی هیچ گاه تایید صلاحیت نمی شدند، تایید شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محسن رهامی با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: کرونا موجب شده است که بسیاری از کسب و کارها تعطیل و کارمندان و کارگران زیادی بیکار شوند، این بیماری بیشترین فشار را بر طبقات پایین وارد کرده و موجب گسترش نارضایتی شده است و شاید این نارضایتی موجب کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰شود.

وی با اشاره به کاهش فعالیت جریان های سیاسی، ادامه داد: احزاب و جریان های سیاسی معمولا در این فاصله تا انتخابات، نظرات خود را اعلام کرده و کاندیدهای احتمالی خود را غیرمستقیم معرفی می کردند، اما اکنون فعالیت چندانی ندارند و اگر شرایط به این گونه پیش رود، شاهد کاهش مشارکت جامعه و جریان های سیاسی در انتخابات خواهیم بود و شرایط مشارکت انتخابات۹۸ شاید عمومی تر شود، زیرا در انتخابات مجلس، عوامل محلی و قومی در مشارکت تاثیر مثبت دارد ولی در انتخابات ریاست جمهوری چنین ویژگی وجود نداشته و عوامل محلی و قومی موجب افزایش مشارکت نمی شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جریان اصلاحات می تواند بین شصت تا هفتاد درصد جامعه را پای صندوق آرا بیاورد، خاطرنشان کرد: با این حال در انتخابات ۹۸ کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شدند و با استعفای عارف و موسی لاری،شورای سیاستگذاری هم تعطیل شد و انسجام دوباره اصلاح طلبان زمان بر خواهد بود. وقتی اصلاح طلبان به صورت جدی در صحنه نباشند، رقیب آنها هم حضور چندان چشمگیری نخواهد داشت. وقتی مثل انتخابات۹۸ اصلاح طلبان در صحنه نباشند، رقیب هم بی انگیزه خواهد شد و این وضعیت در انتخابات۱۴۰۰ می تواند تشدید شود.

رهامی با اشاره به تاثیر نارضایتی مردم در کاهش مشارکت در انتخابات، گفت: در این شرایط شاید با تایید صلاحیت کسانی که شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه می دهند، تلاش شود تا مشارکت بیشتر شود. حتی ممکن است برخی اصلاح طلبان که در شرایط عادی هیچ گاه تایید صلاحیت نمی شدند هم تایید صلاحیت شوند تا مشارکت افزایش یابد. در انتخابات سال۷۶ محمد خاتمی بیست میلیون رای  آورد در حالیکه اگر او تایید نمی شد شاید مجموع رای دهندگان بیش از ده میلیون نفر نمی شد. در سال۹۲هم تقریبا همین شرایط بوجود آمد.

کد خبر 533177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    5 1
    بیشترین شعار پوپولیستی را خود شما اصلاح طلبان می دهید و بعد دیگران متهم به پوپولیست بودن میکنید. حنای شما دیگر برای مردم رنگی ندارد.
  • رضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 2
    اگر به خاطر کرونا درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری کم میشه پس علت کاهش درصد مشارکت مردم در انتخابات مجلس چی بود ؟ اون موقع که کرونا نبود!
  • DE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    0 0
    جنابعالی از کی عضو شورای نگهبان شدید