بیچاره مزدک میرزایی و رفقایش که مدعی بودند وارد یک شبکه فارسی‌زبان حرفه‌ای شده‌اند و حالا باید ننگ پوشش نشست منافقین را در راشد اینترنشنال تا ابد بر پیشانی داشته باشند.

پوشش رسانه‌اي گردهمايي منافقين در شبكه ايران اينترنشنال

به گزارش همشهری آنلاین، همه چیز از یک توفان توییتری شروع شد؛ توفانی که کاربران برای رها کردن سه متهم ناآرامی‌های آبان ۹۸ با یک هشتگ داغ راه انداختند. در این میان، شبکه ایران اینترنشنال یک شمارش‌گر گوشه بالای تصویرش گذاشت تا تعداد توییت‌ها با هشتگ #اعدام_نکنید را لحظه به لحظه به سمع و نظر بینندگانش برساند.

تا اینجا گرچه برخی کاربران ایران به کار راشد اینترنشنال (کنایه از مالکان سعودی شبکه) خرده گرفتند و بر آن تاختند اما می‌شد این شمارشگر هشتگ را نوعی کار حرفه‌ای از یک شبکه تلویزیونی ضد ایرانی دانست. یک روز از این ماجرا و داغ شدن هشتگ سه متهم حوادث آبان گذشته بود که ورق برگشت و بسیاری از کاربران ایرانی شروع کردند به داغ کردن هشتگی که شکل محترمانه‌اش می‌شود «#مریم_رجوی_شکر_خورد».

وقتی مدیران ایران اینترنشنال نشست سالانه منافقین را زنده و مستقیم روی آنتن بردند، آش آنقدر شور شد که حتی خبرنگاران دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران هم به حرف آمدند و از اقدام این رسانه انتقاد شدید کردند. از سوی دیگر، برخی کاربران محجوب‌تر از انتخاب هشتگی گلایه داشتند که به دلیل مودبانه نبودن نمی‌توانستند آن را داغ کنند. آنها هم رفتند سراغ یک هشتگ دیگر که مضمونش می‌شد #مریم_رجوی_غلط_کرد!

سیدعطاءالله مهاجرانی که سردبیر راشد اینترنشنال یعنی علی‌اصغر رمضانپور از مدیران وزارت ارشاد او بود، از رویکرد این شبکه در پوشش دادن نشست گروهک تروریستی منافقین انتقاد کرد و یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی درباره آن نوشت: «خب هشتگ رو یه جوری می‌نوشتین که اگر ترند شد، بشه در موردش گزارش نوشت.» یکی دیگر از همکاران این شبکه که برای اینکه نه سیخ بسوزد نه کباب، هر دو هشتگ رجوی و اعدام را کنار هم نوشت!

با این حال، کاربران ایرانی #مریم_رجوی_شکر_خورد را به ترند اول توییتر فارسی تبدیل کردند و البته در شکل درست نگارش آن عبارت نه‌چندان مودبانه اندکی اختلاف نظر داشتند؛ یکی آن را بدون واو می‌نوشت و دیگری با واو. هر چند در نهایت برای اینکه ترند اول توییتر فارسی خراب نشود، خیلی‌ها تصمیم گرفتند عبارت را به هر چهار شکل ممکن بنویسند بلکه به گوش مدیران مدیران ایران اینترنشنال برسد و از دادن آنتن به تروریست‌ها کمی خجالت بکشند.

دو سال پیش هم که راشد اینترنشنال چنین حماقتی مرتکب شده و نشست منافقین را پوشش داده بود، مدیران آن در توجیه کار خود چنین دلیل آورده بودند: «هدف ایران اینترنشنال گزارش بی‌طرفانه تمام رویدادهای مرتبط با ایران و بازتاب دادن صداهای مختلف است. ما طبق اصول حرفه‌ای دیدگاه‌های مقام‌های حکومتی ایران و گروه‌های مخالف حکومت را به شکل متوازن بازتاب می‌دهیم.» ناگفته پیداست که جز منافقین، حتی کارمندان ایران اینترنشنال هم این توجیه را نمی‌پذیرند.

یک طنزپرداز توییتری درباره هشتگ مربوط به پوشش زنده گردهمایی منافقین در راشد اینترنشنال چنین نوشت: «چیزی که تا این لحظه قطعیه اینه که #مریم_رجوی_شکر_خورد اما سر املای کلمه اختلاف نظر وجود داره. با یا بدون واو. به نظرم از هر کدوم یه ظرف بذارید جلوی رجوی، سمت هر کدوم رفت همون درسته.» یکی دیگر هم چنین توییت کرد: «هر چند برای این قرثه خائن و کارفرمایانش اهمیتی ندارد بدانند نظر مردم ایران چیست اما به هر حال هشتگ رسای #مریم_رجوی_شکر_خورد ترند اول ایران شده است.»

«ببین مریم رجوی چه حیوونیه که سلطنت‌طلب و اصلاح‌طلب و اصولگرا و آدم سیاسی و غیرسیاسی و کارگر و دانشجو همه دارن می‌گن #مریم_رجوی_شکر_خورد». این را یک روزنامه‌نگار نوشت و کاربری دیگر به طنز درخواست کرد هشتگ‌ها مودبانه باشند که همه بتوانند بنویسند. یکی هم پیشنهاد داد به جای عبارت بسیار مودبانه «ساکت شو»، برخی کاربران بهتر است دست‌کم «خفه شو» را ترند کنند تا فرقه رجوی خیلی هم به خوش به حالش نشود.

کاربری سراغ کارمندان و خبرنگاران ایرانی راشد اینترنشنال رفت و نوشت: «اگه تا دیروز پول کارمندای ایران اینترنشنال آلوده به خون کودکان و زنان یمنی بود، از امروز به خون ۱۷۰۰۰ شهید ترور در ایران هم آلوده شد. این پول از گوشت سگ و خوک هم نجس‌تره. مزدک میرزایی نوش جونت...» و یکی دیگر شعور کارکنان شبکه را به چالش کشید و نوشت: «تو رسانه‌ای کار می‌کنید که پخش زنده می‌گذاره از برنامه گروه تروریستی؟»

خبرنگاران ایرانی در آن سوی مرزها هم حسابی اقدام راشد اینترنشنال را در میدان دادن به گردهمایی منافقین به چالش کشیدند. یک خانم خبرنگار که در چند رسانه فارسی‌زبان خارجی کار کرده بود، در این باره چنین افشاگری کرد: «بار اول که پخش زنده مراسم گروه تروریستی خمر سرخی مجاهدین خلق پخش شد، خبرنگاران واقعی که اعتراض کردند اخراج شدند. چند خبرنگار هم گفتند اشتباه شده و روز تعطیل بوده! ببینیم این‌بار چه توجیهی می‌آورند. پول‌های عربستان همه چیز را می‌خرد.»

علی علیزاده یا همان علیز هم که با نام کاربری جدال در توییتر حضور دارد، با یادآوری جنایت‌های عربستان در یمن و سوریه و مصر این توییت را زد: «سعودی کثیف‌ترین دولت معاصر منطقه است و کارمندان ایرانیش، چه رجویست‌ها چه خبرنگاران ایران اینترنشنال خائن‌ترین ایرانیان معاصر.» یک کاربر دیگر نوشت: «بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و... رسانه نیستند. سلاح هستند. سلاح تامین منافع دولت‌های رقیب و متخاصم. خروجی سلاح هم شلیک گلوله‌ای سمت ایران.»

کاربر «ف قاف» هم که روزنامه‌نگار ایرانی شاغل در خارج است، درباره همکاری گذشته خود با ایران اینترنشنال چنین ابراز پشیمانی کرد: «بابت مصاحبه‌هایی که با این رسانه به عنوان روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل ایران حق‌الزحمه دریافت کرده‌ام و همه آنها را به اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا واگذار می‌کنم.» هر چند برخی کاربران کار او را ستودند و گروهی دیگر بابت همکاری‌های گذشته این خانم خبرنگار را سرزنش کردند.

برای اینکه تا حدودی از تلخی این اقدام ایران اینترنشنال کاسته شود، گزارش را با توییت یکی از استادان موسسه ایرانشناسی به پایان می‌بریم درباره املای واژه‌ای که از دو حرف گاف و ه و گاهی یک واو بین این حرف تشکیل شده است: «حالا که صحبت املای صحیح به راهه، فتوایی بدم که هر دو درسته و هر دو شکل نگارش هم در متون کلاسیک ادبیات فارسی آمده!»

پخش زنده گردهمایی سالانه اعضای سازمان مجاهدین خلق یا همان گروهک تروریستی منافقین از شبکه‌ای روی آنتن رفت که اقدام تروریستی مراسم رژه نیروهای مسلح در تابستان ۹۷ در اهواز را با آب و تاب پخش و با یکی از سرکرده‌های گروه الاحوازیه به عنوان مسئول آن حادثه گفتگو کرده بود.

راشد اینترنشنال این بار هم به گروهکی تریبون داد که تقریبا همه دنیا به تروریستی بودن آن ایمان و باور دارند جز دانلد ترامپ و جان بولتن و سفیر یک کشور اروپایی در تهران (در گفتگو با یک رسانه داخلی) و چند مزدور وطن‌فروش. حالا شاید وقت آن باشد آنها که وطن خود را به دلارهای سعودی فروختند، کلاهشان را کمی بالاتر بگذارند.

کد خبر 532730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha