دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

محققان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با همکاری محققانی از دانشکده فنی دانشگاه تهران از ساخت دستگاهی خبر دادند که می‌تواند کوویدـ۱۹ را در کسری از دقیقه تشخیص دهد.

تست کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، همکاری فناوران دپارتمان توسعه فناوری درمان‌های پیشرفته (ATMP) پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی به سرپرستی دکتر رامین صرامی فروشانی با محققان دانشکده فنی دانشگاه تهران به رهبری دکتر محمد عبدالاحد منجر به توسعه فناوری و طراحی و ساخت دستگاهی برای تشخیص کوویدـ۱۹ در کسری از دقیقه شد.

این دستگاه که RDSS نام گرفته برای اولین بار با استفاده از فناوری نانو بایو الکتریک و از طریق رصد کردن سطح Ros مایعات مخاطی نظیر خلط قادر به تشخیص عفونت کوویدـ۱۹ در کسری از دقیقه و بدون نیاز به کیت و مواد مصرفی است.

دکتر رامین صرامی فروشانی، معاون پژوهش فناوری و خدمات تخصصی پژوهشکده سرطان معتمد، در این‌ باره گفت: با شروع عفونت به ویروس کرونا سطح مولکول‌های Ros در سلول‌های بافت ریه افزایش می‌یابد که سیستم تشخیص RDSS آن را با حساسیت قابل توجهی شناسایی می‌کند و در کسری از دقیقه تشخیص می‌دهد. این سیستم در کنار سایر آزمایش‌های تخصصی می‌تواند در تشخیص کوویدـ۱۹ خصوصا در شناسایی ناقلان بی‌علامت نقش ارزشمندی را ایفا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اولا این سیستم مستقیما خود ویروس کوویدـ۱۹ را شناسایی نمی‌کند و ثانیا قرار نیست این سیستم جایگزین دیگر روش‌های تشخیصی باشد، بلکه به عنوان یک روش تشخیص جدید فناورانه در کنار سایر روش‌ها پزشک را در تصمیم‌گیری بالینی یاری خواهد کرد.

این فناور مرکز رشد و شتابدهی پژوهشکده سرطان معتمد که ساخت کیت تشخیص مولکولی بومی کوویدـ۱۹ را نیز در کارنامه خود دارد، افزود: این‌ پژوهشکده با راه‌اندازی آزمایشگاه مشترک نانو بیوالکتریک به صورت مشترک با تیم دکتر عبدالاحد در حال انجام چندین پروژه مشترک با این‌ نابغه عرصه فنی مهندسی است. 

یکی از خروجی‌های آن‌ ساخت دستگاه CDP است که قادر به تشخیص بافت‌های آلوده به سلول‌های بدخیم در سرطان پستان در چند ثانیه بدون نیاز به روش‌های مرسوم تشخیصی است.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشکده معتمد، دستگاه RDSS کلیه مراحل تحقیقاتی و ارزیابی فنی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و در انتظار صدور مجوز از مراجع مربوطه برای استفاده در مراکز درمانی و تخصصی است.

کد خبر 532703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha