کشاورزان اگر در چهار ساعت پیک مصرف (۱۲ تا ۱۶) موتور پمپ چاه‌های خود را خاموش کنند، در بقیه ساعات شبانه‌روز از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند.

برق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ۱۴ درصد مصرف برق سیستان و بلوچستان مربوط به بخش کشاورزی است و مصرف در حوزه کشاورزی به ۲ بخش کاهش پیک روز (۱۲ تا ۱۶) و کاهش ۱۰ درصد مصرف (۱۳ تا ۱۷) تقسیم می‌شود که در پیک امسال در بخش اول هزار و ۳۱۹ تفاهم‌نامه و در بخش دوم ۶۰۱ تفاهم‌نامه منعقد شده و پیش‌بینی می‌شود از محل تفاهمنامه‌های کشاورزی بیش‌از ۵۴ مگاوات صرفه‌جویی داشته باشیم.

در پیک مصرف تابستان امسال نیز همچون سال‌های گذشته مشوق‌هایی برای دارندگان چاه‌های کشاورزی در نظر گرفته شده که در صورت رعایت الگوی مصرف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. همچنین چاه‌های آب کشاورزی، سهم قابل توجهی در مصرف انرژی برق و شکل گیری پیک بار سیستان و بلوچستان داشته و نقش چشمگیری در برنامه‌های پیک سایی تابستان ایفا می‌کنند.

منظور از مصرف بهینه برق انتخاب روش‌ها، تدابیر و زمان مناسب در مصرف درست انرژی است.

انتخاب پمپ و موتور با راندمان مناسب، سرویس و تعمیر مرتب تجهیزات، آبیاری در ساعات غیر پیک، استفاده از کانال‌های بتونی بجای کانال‌های سنتی، استفاده از لوله با زوایای مناسب، تبدیل سیستم‌های آبیاری سنتی به سیستم‌های تحت فشار، استفاده از پمپ‌های شناور به جای پمپ‌های شفت و غلافی و بکارگیری الکتروموتورهای عمودی از جمله راهکارهای بهینه مصرف کردن برق در بخش کشاورزی است.

۸۴ درصد مشترکان این استان در حوزه خانگی و تجاری، سه درصد عمومی، یک و نیم درصد کشاورزی و سه دهم درصد صنعتی هستند. میانگین اشتراک برق در این استان حدود چهار اشتراک در هر کیلومتر مربع بوده در حالیکه میانگین کشور ۲۱ اشتراک در هر کیلومتر مربع است.

قبض سبز، طرح دیسپاچینگ محلی، طرح چاوش، خطوط گرم با پیمانکاران بومی و هوشمند سازی اتفاقات برق از طریق سامانه ۱۲۱ از جمله اقدامات مهم شرکت توزیع برق این استان بوده است.

کد خبر 532305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha