راز مرگ نابهنگام رافائل پس از ۵۰۰ سال افشا و مشخص شد این نقاش و معمار و استاد نامدار ایتالیایی قربانی یک خطای پزشکی شده است.

تابلوي رافائل در موزه درسدن آلمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، رافائلو سانیتسیو دا اوربینو ملقب به رافائل روز ششم آوریل ۱۵۲۰ در سن ۳۷ سالگی در رم از دنیا رفت و بسیاری از موزه‌های هنری در ایتالیا به مناسبت ۵۰۰ سالگی درگذشت او نمایشگاه‌های آثارش را برپا می‌کنند. گفته می‌شود بیماری رافائل که یک تب ساده و پس از آن سینه‌پهلو بود، فقط هشت روز طول کشید و پس از آن نقاش نامدار ناگهان چان سپرد.

بررسی و مطالعه تاریخدانان دانشگاه میلان فرضیه‌های پیشین مربوط به دلایل مرگ رافائل را رد و ثابت کرد بیماری‌هایی چون مالاریا، حصبه یا سفلیس هیچ‌کدام عامل مرگ نبوده‌اند. به عقیده دانشمندان، خونریزی شدید که آن زمان به عنوان درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شد، استاد ایتالیایی را بیش از اندازه ضعیف کرد و او که به سینه‌پهلو هم مبتلا شده بود، نتوانست درد و ضعف را تاب بیاورد و در اوج جوانی جان سپرد.

گرچه پزشکان در آن سال‌ها خون گرفتن را راهی برای درمان بیماران می‌دانستند اما معمولا از این روش برای درمان بیماری‌های مربوط به ریه استفاده نمی‌شد. از آنجا که رافائل درباره ریشه‌های بیماری و ضعف خود چندان به پزشکان توضیح نداده بود، آنها به اشتباه روشی را برایش تجویز کرد که در نهایت به مرگ رسید. در شرح دلایل مرگ رافائل صرفا به تب اشاره شده بود و برخی هم شایعه کرده بودند این نقاش سرشناس از بیماری‌های واگیر و عفونی جنسی جان خود را از دست داده است.

بر اساس آنچه در کتاب «زندگی هنرمندان» نوشته جورجو واساری (نقاش قرن ۱۶ ایتالیا و همدوره رافائل) آمده، نقاش و معمار دوره رنسانس یک تا دو هفته تب بسیار شدید و مداوم داشته و توان رافائل در این دوران چنان تحلیل رفته بود که حتی نتوانست وصیتنامه بنویسد.

کد خبر 531995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha