در روزهایی که کرونا برگزاری کلاس‌های هنری را با مشکل روبه‌رو کرده است، از طریق مطالب آموزشی در فضای مجازی مهارت هنری خود را ارتقا دهید.

طراحی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است در پی شیوع ویروس کرونا، بسیاری از آموزشگاه‌ها، فرهنگسراها و انجمن‌های هنری کلاس‌های آموزشی خود را به صورت مجازی و یا با ظرفیت‌های بسیار محدود برگزار می‌کنند.

همیشه کلاس‌های هنری از جمله کلاس‌های نقاشی و یا طراحی، جزو پرطرفدارترین کلاس‌ آموزشگاه‌ها در فصل تابستان بوده‌اند. اما قصه تابستان امسال کمی متفاوت است و دیگر معنای واقعی کلاس‌های تابستانی را احساس نمی‌کنیم.

در این روزها فضای مجازی نقش مهمی در گذراندن وقت مردم دارد. با اینکه هیچ برنامه مجازی جایگزین حضور فیزیکی در کلاس و گفت‌وگوی هنرجو با استاد از نزدیک نمی‌شود؛ اما می‌توان تاحدودی مطالب مفید و آموزنده از برخی سایت‌ها را دریافت کرد.

در این گزارش راه‌های آموزش طراحی که از شاخه‌های پرطرفدار نقاشی است، توضیح داده شده است:

طراحی‌های مقدماتی: نوع مداد، نوع کاغذ، طرز ایستادن

یادگیری طراحی آسان است به محض اینکه دفتر طراحی را باز کرده و نحوه‌ گرفتن مداد و قرار دادن کاغذ و ایستادن را یاد بگیرید و همچنین موضوع خود را به عنوان یک مبتدی بیابید، کار آغاز خواهد شد. اگر شما یک هنرجوی تازه کار هستید و یا هنرمندی که به دنبال روش و ابزار مناسب برای اجرای آثارش است، اینکه بدانید از کجا و چگونه شروع کنید نکته‌ای بسیار مهم به شمار می‌آید.

این نکات ضروری به شما در افزایش مهارت و طراحی‌های بهتر کمک خواهند کرد.

۱- طرز در دست گرفتن مداد

نحوه‌ گرفتن قلم در نوشتن سبب می‌شود، خطوط محکم و کنترل شده خلق کنید. البته از این حرکت می‌توانید در افزودن جزئیات به طراحی استفاده کنید. گرفتن قلم از بالا (overhand grip) یعنی زمانی که مداد بین انگشت اشاره و شست قرار می‌گیرد و انگشت میانی آن را تحت کنترل نگه داشته و سایر انگشت‌ها بر روی کاغذ قرار می‌گیرند. این طرز گرفتن مداد امکان ایجاد حرکات وسیع‌تر و چنانچه از پهلو گرفته شود، سایه‌های کم رنگ‌تر و پهن تری را فراهم می‌کند. بر عکس اگر از نوک مداد استفاده کنید، سایه‌ها تیره‌تر و باریک‌تر خواهند شد.

هنگامی که مداد را به شکل نوشتن در دست گرفتید، بهترین نحوه‌ قرارگیری کاغذ روی سطح افقی بوده. هنگامی که قلم را از بالا در دست می‌گیرید،  باید کاغذ را تقریباً عمودی (مایل) قرار دهید.

۲- نحوه‌ ایستادن

نحوه‌ ایستادن و یا نشستن شما اهمیت بسیاری در طراحی دارد. اگر ایستاده اید مطمئن شوید که وزن خود را بر روی یک پا نمی‌اندازید و در صورتی که نشسته طراحی می‌کنید، پاهای خود را روی زمین قرار دهید. تنها قانون این است که سعی کنید همیشه طراحی را از حرکات شانه شروع کنید. محدود نمودن حرکات مچ در طراحی جزئیات تکنیکی کارآمد محسوب می‌شود، اما برای حرکات اولیه مچ دست را بی حرکت قرار داده و بقیه‌ دست تا شانه را حرکت دهید.

۳- طراحی برای مبتدیان

ابتدا نقاط اصلی را بر روی کاغذ مشخص کنید و بعد هنگامی که اصول را دریافتید، حرکات مداد را در دفتر طراحی آغاز کنید.‌

می‌توانید آزادانه انواع خطوط افقی، عمودی، دوایر، اریب و بیضی را ایجاد کنید. چند صفحه را با این خطوط تمرین کنید. پس از آن یک موضوع انتخاب کنید؛ این موضوع می‌تواند گل یا گلدان یا یک مجسمه باشد. نیاز نیست نگران اندازه‌ها یا دقیق بودن آن‌ها باشید. تنها به خطوط اصلی نگاه کنید و نه جزئیات.

۴- بدون اینکه نگاه کنید طراحی کنید

در این مرحله یکی از موضوع‌های مرحله قبل را انتخاب کرده و بدون اینکه به کاغذ نگاه کنید، خطوط بیرونی را طراحی کنید. باید به چشم هایتان اجازه دهید که دست‌ها را در طراحی ابعاد بیرونی موضوع هدایت کنند. این بهترین روش برای افزایش اعتماد به نفس است.

۵- از دور به طراحی خود نگاه کنید

در طول طراحی هر از گاهی به خود استراحت داده و از دور به نقاشی و همچنین تصویر نمونه‌ای که از آن نقاشی می‌کشید، نگاه بیندازید. این حرکت تصویر جدیدی در ذهن ایجاد خواهد کرد. درست مانند زمانی که بعد از مدتی طراحی نصفه و نیمه‌ خود را ادامه می‌دهید. در این صورت می‌توانید متوجه اشکالات آن شوید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است در نهایت در طراحی خود اشکالاتی بیابید که دیگر حتی پاک نمی‌شوند. پیشنهاد ما این است که این تکنیک را در طراحی خود اجرا کنید؛ به خصوص قبل از اینکه سایه‌های سنگین را اضافه کنید.

همچنین بخوانید:

فیلم | چگونه یک ژورنال بولت درست کنیم؟ | راهکارهایی برای تهیه دفتر برنامه‌ریزی شخصی

چگونه در خانه صابون بسازیم؟ | مهارت لذت‌بخشی که بسیار آسان است

۶- بر عکس طراحی کنید

هنگامی که طرح کلی را نمی‌بینید (مثلاً یک پرنده) بیشتر بر سایه‌های آن دقت کنید. این کار ذهن شما را گول خواهد زد تا تصاویر پیچیده را آسان‌تر دریافت کنید.

۷- اشکال اولیه و اندازه‌ها در طراحی انسان

یک شکل ذوزنقه که قسمت بالای آن عریض‌تر باشد، گزینه‌ مناسبی برای بالاتنه‌ انسان از شانه‌ها تا کمر به حساب می‌آید. حال یک ذوزنقه‌ کوچک‌تر و برعکس را می‌توان در قسمت کمر و پایین‌تنه قرار داد. به طور میانگین در انسان‌ها، ابتدای پاها خط میانه‌ بدن به حساب می‌آیند و دست‌ها نیز به همین اندازه هستند و یا در صورت تفاوت اندکی بلندترند. سر را می‌توان به شکل یک بیضی نمایش داد. به طور میانگین قد بدن انسان‌ها با اندازه‌ شش سر و گردن برابر است؛ اندازه‌ ذوزنقه‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، معمولاً به اندازه‌ دو سر و گردن است. قسمت بالایی پاها تا ذوزنقه‌ پایینی ادامه دارد که به لگن متصل است و این نقطه به همراه پاها به اندازه‌ سه و نیم سر و گردن خواهد بود.

۸- از اشتباه کردن و خراب شدن کار نترسید.

سعی کنید به سراغ اشتباه کردن بروید و از آن‌ها درس بگیرید.

۹ – سوژه خود را در پرسپکتیو ببرید.

یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هایی که به عنوان طراح باید به آن آگاه باشید، دانستن پرسپکتیو یا علم مناظر و مرایاست. برای خلق آثار سه بعدی، تنها با دانستن خط افق، نقطه گریز و آگاهی از قوانین پرسپکتیو خطی قادر به خلق اثر مورد نظرتان خواهید شد.

۱۰- نقاشی را با آگاهی درست از مسیر آن آغاز کنید

اگر می‌خواهید در مسیرتان موفق باشید، باید سه چیز را در نظر بگیرید: زمینه کار، قلم مو و پالت. زمانی که با این سه مورد آشنا باشید و به‌راحتی کار کنید، مطمئن باشید، درست شروع کرده‌اید.

۱۱- از تمامی آموزش‌های طراحی برای پیشبرد کار خود بهره ببرید و امتحانشان کنید.

۱۲- ابزار مختلف را بشناسید

در دنیایی که مملو از ابزار، مواد و رنگ‌های متفاوت است، چگونه باید درست‌ترین آن‌ها را برگزینیم؟ ابتدا باید شناخت درستی از آن‌ها داشته باشید تا بنا به خواست خود بتوانید انتخابی صحیح کنید.

کد خبر 531918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha