وقتی رییس‌جمهور شد ۵ سالی از آغاز هزاره سوم گذشته بود و به این واسطه و البته از آنجا که حرکات و سکناتش در امر سیاست و کشورداری و نیز خارج از سازوکار مملکت‌داری غریب بود نه ازجانب منتقدان و مخالفان بلکه ازسوی حامیان و هواخواهانش به «معجزه هزاره سوم» معروف شد.

محمود احمدی نژاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، معجزه‌ای اما درطول ۸ سال ریاست‌جمهوری صورت نداد، البته مگر اینکه میراث سیاسی و اقتصادی دولت اصلاحات را که حتی حالا پس از یکی، دو دهه همچنان مورد تحسین موافق و مخالف است به باد داد و به جز آنکه با نوع عجیب و نامتعارف مواجهه با شهروندان به‌ویژه با مخالفانی که عمدتا طبقه متوسط شهری و البته طیف وسیعی از روشنفکران، اصحاب فرهنگ و هنر و کنشگران سیاسی و مدنی را شامل می‌شدند، دست به معجزه‌ای تکرارناپذیر زد و بهترین دوران در فروش نفت ایران را به یکی از دشوارترین دوران اقتصادی مملکت و متعاقبا یکی از سخت‌ترین ادوار معیشتی شهروندان بدل کرد. کاری چنان پیچیده و دشوار که به «معجزه» هم شبیه بود؛ چه آنکه کاری که احمدی‌نژاد با نفت مملکت در آن ۸ سال کرد، شبیه به وضعیتی نادر در میدان فوتبال بود که به ‌قول گزارشگران فوتبال، «گل نزدن» در آن موقعیت به‌مراتب سخت‌تر از «گل زدن» است.

دریبلِ احمدی‌نژادی

احمدی‌نژاد اما به این معنا در آن ۸ سال ناممکن‌های اقتصادی را ممکن کرد و توانست همزمان با بهترین دوران فروش نفت، یکی از سخت‌ترین دوران اقتصادی را در مملکت و اداره کشور رقم بزند و در شرایطی که به‌رغم توصیه صریح رهبری و تاکید «پشت بلندگو» ازجانب ایشان به‌اصرار و درحرکتی باز به‌اصطلاح گزارشگران فوتبال، «رونالدینیویی» اقدام به نام‌نویسی و ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ کرد و البته مطابق انتظار ردصلاحیت شد، حالا باز در آستانه یک انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر، فعال شده و یک روز در گفت‌وگو با یک رسانه کانادایی و در مواجهه با پرسشی درمورد احتمال کاندیداتوری مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری از «فداکاری برای ایران» می‌گوید و روز بعد مقابل یک خبرنگار حوزه موسیقی نشسته و زیر لب ترانه‌های «رپ» و «پاپ» زمزمه می‌کند و خود را دوستدار «هیچکس» و «استاد شجریان» جا می‌زند.

اقداماتی که ازقضا چنانکه از اسطوره برزیلی و دندان‌خرگوشی مستطیل سبز به‌یادگار مانده، مصداق «چپ‌روی با راهنمای راست» است. همان‌طور که خبرنگاران سیاسی به‌ خوبی به یاد دارند چگونه در جریان نام‌نویسی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ وقتی به‌همراه حمید بقایی در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد تا به‌ظاهر به‌ همراه اسفندیار مشایی، دیگر یار غارشان را برای اعلام‌کاندیداتوری بدرقه کند، آن‌گاه که بقایی مسیر تکمیل فرم‌های نام‌نویسی را تا انتها طی نمود، ناگهان احمدی‌نژاد با یک «حرکت بدنِ» فریبنده و خلاف «افق زاویه بدنش» خود را دوباره به ابتدای مسیر تکمیل فرم‌های نام‌نویسی رساند و حین مسیر، شناسنامه‌اش را از جیبِ کت بیرون کشید و علنا خلاف توصیه صریح رهبری اعلام کاندیداتوری کرد و پس از آن، وقتی در بهت خبرنگاران حاضر در وزارت کشور و البته انبوه ناظرانی که بیرون ساختمان مرتفع میدان فاطمی، اخبار را ازطریق رسانه‌های جمعی دنبال می‌کردند در سالن نشست مطبوعاتی وزارت کشور حاضر شد از پاسخ به هر پرسشی درباره این تمرد آشکار سر باز زد. حالا اما در گفت‌وگوی اسکایپی با شبکه کانادایی موسوم به «یو.اس.ایران» در واکنش به پرسشی درمورد احتمال حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٠ «امسال» را «سال تحول» در ایران و جهان می‌خواند و معتقد است که «باید به فکر جهان و اصلاح آن بود!»

او حالا پس از کمتر از ۸ سال دوری از «پاستور» با رویکرد دیپلماتیکِ یک‌سر متفاوت از آنچه در ۸ سال ریاست‌جمهوری در دولت‌های نهم و دهم به یاد داریم در استقبال از رابطه ایران و امریکا گفته است: «ملت ایران و ملت امریکا هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند. دولت‌های ایران و امریکا باید راه را برای همکاری دو ملت باز کنند.»

نظر جنجالی احمدی نژاد درباره داریوش اقبالی | چرا احمدی نژاد داریوش گوش می‌دهد؟

پشت پرده تابوشکنی جدید احمدی‌نژاد | واکنش صادق زیباکلام

احمدی نژاد و سودای رئیس جمهور شدن | واکنش‌های مجازی به حرف‌های جنجالی احمدی نژاد درباره موسیقی

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای

جالب آنکه به همان میزان که احمدی‌نژاد این ‌روزها تغییر فاز داده، یاران دیروزش هم رویکردی متفاوت پیش گرفته‌اند و اگر این روزها مواضعی به‌اصطلاح ۱۸۰ درجه متفاوت از آنچه پیش‌تر از رییس‌جمهوری مهرورز سراغ داشتیم از او می‌بینیم و می‌شنویم، برخی یاران دیروزش نیز به همان نسبت در مواجهه با او تغییر موضع داده و مقابلش ایستاده‌اند. آن ‌هم یارانی که زمانی از هر تعریف و تمجید برای او فروگذار نبودند.

این میان، عباس امیری‌فر از چهره‌های سابق نزدیک به احمدی‌نژاد که در دولت نهم، ریاست شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست‌جمهوری را برعهده داشت و دولت دهم نیز به عنوان مشاور فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد، دیروز در واکنش به خبر دیدار او با اعضای شورای نگهبان گفته است:«این خبر که از طرف اطرافیان احمدی‌نژاد منتشر شده را به‌شدت تکذیب می‌کنم، چنین ملاقاتی اصلا صورت نگرفته است. البته اگر احمدی‌نژاد به صحنه انتخابات وارد شود به اتفاق همه آرای اعضای شورای نگهبان ردصلاحیت می‌شود.»

امیری‌فر که مدعی است در انتخابات ۹۶ هم از یک‌ سال پیش «ردصلاحیت احمدی‌نژاد را پیش‌بینی کرده بوده» معتقد است او با مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهد و تغییر مواضعی که نسبت به گذشته داده، ردصلاحیت می‌شود. امیری‌فر که در این رابطه با خبرگزاری برنا وابسته به وزارت ورزش و جوانان به گفت‌وگو نشسته، این اظهارات احمدی‌نژاد را با انگیزه جذب آرای خاکستری در انتخابات تحلیل کرده و البته توضیح نداده که چگونه وقتی به‌باور او، ردصلاحیت احمدی‌نژاد قطعی است، رییس دولت نهم و دهم همچنان به‌دنبال جذب آرای مردمی است، حال می‌خواهد این آرا خاکستری باشد یا سیاه و سفید.

او البته توضیح داده که «احمدی‌نژاد این توهم را دارد که باتوجه به شرایط جامعه ناشی از فشارهای اقتصادی، مردم به سمت او می‌روند لذا با این اقدام پوپولیستی که انجام می‌دهد، می‌خواهد نظام را مجبور کند که از او دعوت کند به صحنه بیاید درصورتی که این اتفاق نخواهد افتاد چون احمدی‌نژاد با این مواضعی که در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد، فقه، فقاهت و ولایت را زیر سوال بُرده است!»

احمدی‌نژاد؛ آن‌که بود!

امیری‌فر اشاره احمدی‌نژاد به خوانندهای خارج‌نشین را ناشی از رفتارهای پوپولیستی او می‌داند اما معتقد است با این اقدامات، افرادی که پیش از این با احمدی‌نژاد مشکل داشتند به طرف او نمی‌آیند؛ چراکه به‌گفته این روحانی نزدیک به احمدی‌نژاد، مردم صداقتی در رفتار او مشاهده نمی‌کنند!

امیری‌فر در این میان به خاطره‌ای از دوران استانداری احمدی‌نژاد در استان اردبیل اشاره کرده و گفته که آن ‌زمان «یکی از مسوولان وزارت کشور به او توصیه کرد، جایگاهی به عنوان مشاور امور بانوان در استانداری درنظر بگیرد اما احمدی‌نژاد زیربار نرفت درنهایت که موردتهدید قرار گرفت، مجبور شد همسرش را به عنوان مشاور انتخاب کرد اما امروز اعتقادات او به‌دلیل تحت فشار قرار دادن نظام و جلب‌نظر مردم ۱۸۰ درجه تغییر کرده است.»

۳ سال در به ‌دری

اما شاید مهم‌ترین بخش سخنان اخیر عباس امیری‌فر آنجاست که این چهره سیاسی نزدیک به رییس دولت نهم و دهم از شایعه دیدار احمدی‌نژاد و رهبری سخن گفته و تاکید کرده است:«متاسفانه به دروغ، شایعه می‌کنند که احمدی‌نژاد با رهبری دیدار کرده درحالی که ۳ سال است که او به هر دری می‌زند و التماس می‌کند با رهبری ملاقات کند به او وقت ملاقات با رهبری را نمی‌دهند. همچنین هماهنگی سپاه با احمدی‌نژاد تکذیب می‌شود، سپاهیان به هیچ عنوان با کسی که سابقه سرپیچی از فرامین مقام معظم رهبری دارد پیمانی نمی‌بندند مگر اینکه احمدی‌نژاد نامه‌ای به مقام معظم رهبری بزند و از گذشته خود رسما اعلام برائت کند. آن وقت نظام تصمیم می‌گیرد آیا می‌شود نه به عنوان فرد اول بلکه فرد دوم و معاون اول با احمدی‌نژاد کنار بیاید.» اظهاراتی که البته باز در نوع خود جالب توجه است و معلوم نیست منظور این چهره نزدیک به احمدی‌نژاد از بیان این اظهارات احمدی‌نژادی چیست و بر چه اساس معتقد است باوجود ناممکن بودن بازگشت احمدی‌نژاد به «پاستور» در مقام رییس‌جمهوری، امکان حضور او در کابینه دولت بعد، آن‌ هم در مقام کلیدی «معاون اول ریاست‌جمهوری» ممکن است.

اظهاراتی که ازقضا وقتی جالب‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم طی مدت اخیر برخی از اصولگرایان از احتمال همراهی احمدی‌نژاد با یکی از گزینه‌های احتمالی جناح راست سخن گفته و معتقد بودند این تلاش احمدی‌نژاد ازقضا نه برای کاندیداتوری مجدد بلکه برای زمینه‌سازی برای پیروزی گزینه موردنظر طیفی خاص از اصولگرایان است. طیفی که برخی باور دارند، می‌خواهند از گزینه‌ای چون سیدابراهیم رییسی برای انتخابات ۱۴۰۰ حمایت کنند، بعضی از سعید جلیلی بااین عنوان نام می‌بردند و گروهی هم از گزینه‌هایی همچون پرویز فتاح و چند اصولگرای به‌اصطلاح «عدالت‌خواه» دیگر سخن می‌گویند.

چرخش ۱۸۰+۱۸۰ درجه‌ای

هرچه باشد اگر این تحلیل را حتی به‌طور نسبی بپذیریم آن‌وقت باید بگوییم این تنها احمدی‌نژاد نیست که با حرکات رونالدینیویی به‌دنبال کسب عنوان قهرمانی عالم سیاست است بلکه یاران دیروزش هم هنوز شبیه به او رفتار می‌کنند و اگرچه در کلام از ردصلاحیتش می‌گویند اما در عمل به ‌دنبال بازگشت او به قدرت‌اند.

۳ سال است احمدی‌نژاد به هر دری می‌زند تا با رهبری ملاقات کند | احمدی‌نژاد فقه و فقاهت را زیر سوال بُرد | چرا او همسرش را مشاورش کرد؟

پیش بینی کیهان درباره بازگشت احمدی نژاد | انتخابات ۱۴۰۰ مثل ۱۳۸۴ است؛ نه ۱۳۷۶

واکنش شجریان به ادعای احمدی نژاد |‌ واقعیت ماجرای عیادت مشایی از استاد شجریان چیست؟

ارتباط حرف‌های احمدی‌ نژاد درباره معین و گلشیفته با انتخابات ۱۴۰۰ | سبد رای احمدی نژاد چقدر است؟

کد خبر 531768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تویی که این متن رو نوشتی کاملا مشخصه که اصلاح طلب بی منطقی هستی
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      شما هم معلومه اصول گرا بی منطق هستی دولت خاتمی کشور را آباد کرد و احمدی نژاد کشور را وارد تحریم کرد روحانی هم اصولا اصولگرا است و اصلاح طلبان از روی ناچاری ورد صلاحیت تمام کاندیداهای اصلاح طلب واقعی توسط شورای نگهبان ولایت فقیه به گزینه بد بین بدتر رای دادند و نتیجه آن رفاه اندکی بود که در دوره اول روحانی بوجود آمد که اگر مثلاً فردی تند رو تر رییس جمهور میشد الان بیچاره تر از الان بودیم
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تا میتونید سعی کنید خرابش کنید ما دیگه پای هیچ صندوق رای نخواهیم آمد مگر اینکه احمدی نژاد باشه
    • ترابیان IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      شما افساد طلبان بهتره در انتخابات شرکت نکنید تا حالا هرجابه دست شما سپرده شده است به گند کشیدید
    • مسعود IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      خاتمی کجا رو آباد کرد؟ یادتون رفته توی دوران خاتمی نون خوردن هم گیر نمیومد؟
  • نیما فتحی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    دوست عزیزی که این مطلب و نشر دادی با سیاه نمایی کار بجایی نمیرسونی زحمت بیخودی نکش . ما احمدی نژاد و دوست داریم و خیلی هم قبولش داریم
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    علیک بالانصاف...... طرح مسکن مهر و کارت سوخت و آبادانی روستاها و شهرها و استانهای کمتر توسعه یافته و....از یادگارها و خدمات بی نظیر احمدی نژاده....الآن هم بیاد حداقل 40م رای داره...هر چند خودم جزو منتقدین و مخالفینش هستم و در حال حاضر،خطرش را بیشتر می بینم...
  • 1 IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    چرا فردی که برای ریاست جمهوری رد صلاحیت شده تا این حد اختیارات و پول در اختیار دارد؟
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      تورمهای چند صد درصدیش رو هم بنویسید با وجود نفت 120 دلاری خدا ازش نگذره تنها دلیلی که میتونه براش رای جمع کنه غیر کسانیکه ازش نفع مادی برده اند مخلفتش با حاکمیته .
  • شاهمرادی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    اگر از اول انقلاب ده نفر باقی واقعی به انقلاب -ولایت - مردم داری بشماریم قطعا احمدی نژاد جزءسه نفر اول خواهد بود بیخود تهمت نزنید احمد نژاد چوب دشمنان ولایت را میخورد چون آنهارااز دور خارج کرد باید ضربه بخورد ،چون ولایی واقعی ایست بهتر است در انتخابات 1400بین احمدی نژاد و سید محمد خاتمی برگزار شود تامردم سیلی دیگری بر صورت سبز- بنفش...غیره بزنند
    • نیما IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      احساسی نشو برادر هیچ کدام به درد ملت نمیخورد ولی یکم قیاس هم خوب است دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد با خاتمی . در دوران احمدی نژاد به یمن خزانه پر و نفت به قیمت 150دلار پول مثل ریگ شن بود در ایران وبلایی که به سر این پول امد وهیچ کارخانه یا شرکت وتوسعه ای ایجاد نشد جواب میخواهیم با عوام فریبی نمیشه وشانتاژ رسانه ای نمیشه مملکت اداره کرد تمام بدبختی که الان میکشیم از احمدی نژاد وسیاستهای غلطش هست همون سنگ انداخت به چاه وروحانی بدبخت هم خواست با لبخند وترفند درش بیارد ولی نشد وقتی ما در موضوعی چندان موفیت بدست نمیاریم اونو بزک کرده در غالب مردم فرو میکنیم واین بد است همون مثل برجام . البته برجام علت نافرجامی دلایل خواص خودش را دارد ولی نباید زیاد به حرف اینو اون گوش بدیم مهم خروجی است وسفره مردم عزیزم اگر در دوران احمدی نژاد این حجم پول درست مدیریت میشد شاید الام ما هم کمتر میشد وخلاصه دزدی واختلاس جرقه هاشو ردیابی کن پول شویی چاپ پول بدون پشتوانه البته ناگفته نماند همه این ریاست جمهوریها میخواستند به مملکت کمک وپیشرفت کنند ولی مملکت داری با منطق وعلم وسیاست قابل هدایت است نه با احساس
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    راه نجات كشور رابطه با تمام دنيا است با حفظ كرامت و پاسداري از ارزشها و الا همينه كه بدتر هم ميشه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تمامی بدبختی ما انحرافات خاتمی است که باعث شد احمدی نژاد رئیس جمهور شود
  • دبیر تاریخ IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    41 87
    بنظرم،در تحلیل حکومت ها ودولتهای گذشته،کشور،مثل بقیه دنیا رفتار کنیم،،،،بدی ها را به فراموشی ،وخوبی ها را گ‌رفته ،به روز شده توسعه دهیم،،،محاسن را بگویم،
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    اول شهید رجائی و بعد احمدی نژاد بود
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      احمدی نژاد درون وبیرونش یکی است
  • شیرین IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    گیریم که همه تحلیلتون درست باشه ولی وضعیت اقتصادی الان رو کجای دلمون بذاریم.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      شهید رجایی رو با احمدی‌نژاد مقایسه میکنی؟؟؟؟ خنده داره واقعا!
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    درود بر احمدی‌نژاد مرگ بر خائنین جیره خوار که برای پول حرف می زنند و برای پول قلم می زنند.
  • جانباز IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    ۱۴۰۰. با دکتر احمدی نژاد. حالا هی فحش بدین. آب را بریزین به اون جایی که میسوزه. همین...
  • سعید NL ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تا اون موقع که بود احمدی نژاد سوگلی بود حالا که مهره سوخته شده هر چی میخوای مینویسن روحانی هم بره همینه.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    در دوران احمدی نژاد دنیا نفت 140 دلاری را تجربه. درآمد ارزی کشور بسیار بالا بود. کاری که احمدی نژاد کردکه قطعنامه سازمان ملل بر علیه ایران را تصویب کرد. هر جا در خارج کشور سخنرانی می کرد باعث تمسخر دنیا علیه کشور ما بود. همه جلسات ترک کرده و همیشه در سفرهای خارجی بخصوص سازمان ملل گروهی را همراهش می برد که وقتی همه جلسه را ترک می کنند برای صندلی های خالی صحبت نکند. اقتصاد ایران را ویران کرد. به راحتی دروغ می گفت. در قم اعلام کرد که در طول 4 سال چهارمین اقتصاد دنیا می شویم. تحریم ها را به تمسخر می گرفت.اعلام کرد دانش آموزی در زمین خانه اش غتی سازی می کند. در سفرهای استانی تراول بی حساب و کتاب بین مردم تقسیم می کرد و برای خودش محبوبیت می خرید. تا چند سال آثار ویرانگر تصمیمات اقتصادیش در دولت روحانی هم آشکار بود.ولی با تمام ان معضلاتی که برای کشور ایجاد کردمورد محبوبیت تندروها و رادیوتلویزیون و نهادها و مورد تایید آنها بود. ک کار اساسی زیر ساختی برای کشور انجام نداد.در همان سالها یک فاز پارس جنوبی را به بهره برداری نرساند قطری ها در آن سالها بیشترین بهره برداری راانجام دادند.
    • سیامک IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      42 32
      بنده خدا هم به میخ میزنی هم به نعل
    • احمد IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      جنابعالی و تایید کننده هایت بیسواد هستید زیرا احمدی نژاد بیشترین درآمد نفتی را داشت و در مقابل بی‌سابقه ترین دوران پیشرفت در زیرساختهای کشور توسط ایشان صورت گرفت
  • شهروند IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    احمدی نژاد درسته اشباهاتی داره ولی باز هم خوبی هاش بیشتره
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      حرف مفت نزن بیشترین پیشرفت دوران دکتر احمدی نژاد بود دنیا مسخره میکرد چون مدونستن با کاراش چقدر ایران رو پیشرفت داد معلومه که دشمنا چشم دیدنشا نداشتن حتما سرمایه داری که ازش بد میگی
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    به قول استاد احمدی نژاد آب را باید در همان محلی ریخت که می سوزد
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تمهاراه نجات ایران ودنیا-نابودی( تمام مفسدان خودی و دشمنان داخلی وخارجیست)ولاغیر
  • محمدرضا ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تاکی می خوایید ادامه بدید. از فلان آقا خوشت میاد تعرفشو میکنی و از فلان نفر خوشت نمیاد یا منافعتو تامین نکرده پشت سرش رجز می خوانی.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تائيد صلاحيت احمدي نژاد يعني فاجعه
  • مهندس IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    قشر ضعیف جامعه دردوران احمدی نژاد بامسکن مهر خانه دارشد 45هزارتومان یعنی 40 دلاریارانه میگرفت ویک سهام عدالت یک میلیونی که الان شده نزدیک 40 میلیون به یادگار از ایشون دارتد الان چی دلار 1500 شده 24000 تومان یعنی یارانه 45هزار تومانی شده2تومن مسکن مهر هم تعطیل الی برکت الله
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      تایید صلاحیت کنین مردم خودشون تشخیص میدن
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    شما دیگه کی هستید یکروز با شجریان یک روز با امیر فری بهر حال تا 1400وقت زیاد هست هرچی میتوانید سیاه نمایی کنید
  • مصطفی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    بعد از رهبری فقط احمدی‌نژاد بفکر مردم مظلوم ایران هست
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    سفسطه گر تخریب گر دکتر احمدی نژاد
    • مهدی AE ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
      احمدی نژاد یه ... هست کجا به فکر مردم هست
  • ساغر JP ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    97 39
    احمدی نژاد ذخیره طلایی برای به پای صندوق کشین مردمه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    مردم خواستار احمدی نژاد هستند! چرا متن مرا ارسال نمی کنید
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    متاسفم برا شما اصولگراها واصلاح طلبا خواهشا مردم اینقدر باحزب بازیاتون فریب ندید اگه بگه من اصولگرا هستم دیگه حله حامیش میشوید
  • یکی از مردم IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    واقعا از کدوم رئیس جمهور کار مثبتی به جا مونده به غیر از رجایی و احمدی نژاد وقتی کسی رو اینطوری و به این شدت دارن خراب میکنن یعنی کارش درسته .
  • مسعود IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    نویسنده این متن یه داستان نویس متبحر هست من هیچ وقت فکر نمیکردم یه نفر بتونه توی یه متن این شکلی اینقدر اراجیف بنویسه
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    خجالت بکش همشهری لیبرال فقط احمدی نژاد
  • صادق IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    احمدی نژاد مرد روراست وخادم واقعی و رجایی گونه یاور مظلومان همشهری دشمن شما با احمدی نژاد چیه ؟
  • محمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    هر چه میکشیم از رفسنجانی واحمدی نژاد
  • محمد اهوازی IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    89 67
    این حرفها بنظر میآید جنبه شخصی دارد ونگاه عام مردم نیست٪
  • حافظ IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    اینقدر که این روزها مطلب علیه دکتر احمدی نژاد نوشتید که مشخصه نشان از یک جنگ روانی سازمان یافته دارد. به کوری چشمتان؛ احمدی‌نژاد محبوب دلهای مظلومان است.
  • شاهرخ GB ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    حالم از هر چی دورو بی چشم رویی مثل این احمدی نژاد بهم میخوره که گوئی عقلش را از دست داده ... هر روز چه نظر مخالف هم میده راستی با خودت چند چندی.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    شاه خوب بود چون زمان شاه دلار ۷ تومن بود. احمدی نژاد هم خوبه. چون ۴۵ تومن یارانه داده. اینم از عقل مردم. هر مردمی لیاقت اونی رو دارن که بهشون حکومت میکنه. اگه عقل مردم در این حده بذار احمدی نزاد بیاد.
  • علی IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    نویسنده این متن احتمالا جهانگیری باشه
  • من CA ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    هر کار کنید ما احمدی نژاد دوست داریم. چون باهاش آرامش داشتیم.جز قشر تحصیلکرده متوسط هم هستیم. حذفش کردید و میخاید بکنید ولی نمیتونید
  • سعید حسن نژاد IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    شما تمام تلاشتون رو کردید که در پروژه حذف احمدی نژاد به نحو احسن نقش آفرینی کنید . دست بر قضا با مستکبرین عالم و اسرائیل در این موضوع هم قسم هستید . به احترام شعاری که می دهید که زبان مردم هستید اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب کنند .
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تویی که این مطلب رو نوشتی با این همه 180 درجه چرخیدنت سرگیچه نگیری همون چند سال ریاست جمهوری دوران احمدی نژاد از نظر پیشرفت به اوج رسیدیم
  • محمد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    نظر من این است که تحلیل امثال شما در مورد احمدی نژاد مثل این است که یک دانش آموز دلستانی در مورد بک پروفسور نظر دهد لذا فاقد ارزش است
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    73 9
    تحلیل جالبی بود غیر از ان نکته که احمدی را به اصلاح طلبان وصلش کردی و گفتی شکستی برای انها بوده در صورتیکه همه میدانن احمدی کاندیدای اصصولگراها بوده و انها حمایت همه جانبه کردن و معجزه هزاره نامیدنش و اخر سر ضربه سختی هم ازش خوردن. زیبنده شما نیست جانبدارانه نوشتن و سفسطه کردن
  • رضا IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    22 68
    احمدی نژاد ترامپ ساخت ایران
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    15 82
    هرکی بشه بشه
  • محمد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    65 57
    آقا مملکت اینقدر بدبخت شده یه بار دیگه احمدی نژاد رو تحمل کنه آقایانی که فکر می‌کنید وقتی احمدی نژاد بیاد دوباره یارانه و مسکن مهر و اجرا میشه آقا این آقا با فرصت سوزی هایی که انجام داد باعث شد ایران به چاهیی بیافته که 10 رءیس جمهور هم بیاد نمیتونه جبران کنه یه مطلب هم بگم در رابطه با سهام عدالت که واقعا بی عدالتی انجام شد و بی‌هدف چون منی که هیچی ندارم سهام عدالت نگرفتم و کسی رو میشناسم که بازنشسته بود و برای تمام اعضاء خونوادش سهام گرفت درحالی که دارایی اون نسبت به من 100 برابر هست
  • مهدی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    78 96
    ایشاالله که بیاد زود رای بهش بدیم خیلی مرد هسش لااقل مسکن مهر درست کرد آبادانی در دوره احمدی نژاد خیلی به چشم میاد بی چشم و رو ها
  • وحیده صالح میرحسنی روان ی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    سلام.به نظر اکثر مردم اگر او تعهد دهد که افرادی مثل بقایی و مشایی را از خود دور کند اقای احمدی نژاد در صورت تایید صلاحیت یقینا یکی از افرادیست که با احتمال بیش از شصت درصد رییس جمهور خواهد بود و رقبای خود را با اختلاف پنجاه درصد ارای مردمی شکست خواهد داد،او چهره مردمی بود،فقط یک اشتباه کوچک کرد که به افراد نادان چون مشایی و بقایی اعتماد کرد.سپاس
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    134 5
    چه سرپیچی؟فقط توصیه کرده بود نیای بهتره
  • وحیده IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    73 18
    سلام.در صورت تایید صلاحیت،احمدی نژاد با چهل میلیون رای،رییس جمهور ایران خواهد بود،احمدی نژاد فقط باید تعهد دهد افرادی مثل بقایی و مشایی را از خود کاملا دور کند
  • هموطن IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    51 16
    نه روحانی و نه احمدی نژا د..........
  • مردم عادی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    89 20
    مادیگربه هیچ رییس جمهوری رای نمی‌دهیم فقط به احمدی نژاد رای میدهیم.چون دفترچه های روستایی,یارانه,سهام عدالت,وخیلی چیزهای دیگرروازایشون داریم.من یادمه حتی یکسال که عیدبودبه هرنفر مبلغی پول به عنوان عیدی به حسابشون ریخت.دمت گرم آقای احمدی نژاد.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    184 7
    احمدی نژاد به روستایان کرد و خیلی چیز های دیگه.ولي روحانی به هیچ دردي نخورده.
  • رسول GB ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    تفسیرت از اقای احمدی نژاد مشخص میکند که دقیقا جیره خواری
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    32 32
    هر دولتی نکات مثبت و منفی داشتند احمدی نژاد همینطور بود اشکالات بسیار بزرگی داشت که مهمترین آن پرده دری بود که الان هم گرفتار این رفتارها از بعضی هواداران سابقش هستیم و در خیلی از جاها رواج پیدا کرده
  • Zamani-64 IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    24 62
    احمدی نژاد با نفت ۱۲۰دلاری رو دلار ۱۲۰۰تومنی تونست دارو های بیماران خاص و سرطانی رو نایاب کنه و کلی انسان بیمار مظلوم بخاطر سیاست های یک بام و چند هوایی ،بکشتن
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    احمدی نژاد سال ۸۸ تمام شد کسایی که به ایشان فکر می کنند بخدا از خود ایشان هم نادان تراند
  • علی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    واقعاروحانی چیکارکرده که اینقدرطرفدارشید.
  • شهاب US ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    92 13
    کشور ما یک ریس جمهوری لازم داره که به تمام معنا به فکر مردم باشه چون به فکر مردم بودن یعنی سازندگی کشور
  • محمدرضا IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    99 5
    سلام مگه عباس امیری فر سخن گوی شورای نگهبانه.یا اونا رایشونا به ایشون گفتن؟ اگه ازش نمی‌ترسیدن اینقدر تخریبش نمی کردن
  • سجاد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    53 5
    از روزنامه ای که توسط جریان اصلاح طلب و شهرداری ناکارآمد تهران اداره میشه نمیشه بیشتر از تخریب افراد خدوم و انقلابی و غرض ورزی ازش توقع داشت.
  • GB ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
    47 3
    معجزه هزاره سوم عمل کردی مشابه بانک هزاره سوم دارد.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 0
    همشهری انلاین طرفداری از اصلاحات رو رها کن، نقد اصولگرا ا رو هم رهاکن بیا سمت مردم مردم خیلی درمانده شدن، صدای مردم باش،این روزها میگذره بذار زحمتی که واسه مقالاتت می کشی ذخیره اخرتت بشه
  • رامسین MD ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    9 12
    آخرین دوران خوبمان دوران خاتمی بود چرا که یارانه نمی دادن و همه چی هم ارزون بود اون زمان اگه چیزی گرون میشد حقوق ها بالا میرفت