رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره در پایش‌های خود از تالاب کانی‌برازان، دسته‌هایی از پرندگان در حال انقراض را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده در این تالاب بین‌المللی مشاهده کردند.

تالاب کانی برازان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فاروق سخنور اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" دسته‌های چند قطعه‌ای از "اردک‌ بلوطی" و "باکلان‌ کوچک" را به همراه جوجه‌های تازه متولد شده مشاهده کردند.

وی اضافه کرد: حضور این تعداد پرنده از این گونه‌های نادر و لانه‌سازی آنها در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده و این امر نشانگر شرایط بسیار مناسب زیستی در این تالاب و ایجاد مکانی امن برای این پرندگان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: زادآوری پرندگان و گونه‌های در حال انقراض در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است و به همین خاطر پایش‌های کارشناسان افزایش یافته و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

سخنور از اهالی روستاهای اطراف و گردشگران این تالاب نیز خواست در این مدت از ترددهای غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲۰ هزار قطعه پرنده بومی و غیربومی در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مشغول استراحت و جوجه‌آوری هستند و در روزهای اخیر پلیکان‌های سفید نیز به مجموعه پرندگان این تالاب افزوده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان شامل گونه‌های آبزی و کنارآبزی شامل غاز خاکستری، اردک‌ تاج‌دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر، کشیم، فلامینگو، خروس‌کولی سینه‌سیاه و دم‌سفید است.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهم ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر به فرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌ بر تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

کد خبر 531532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha