دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: برخلاف تمام گمانه زنی‌هایی که تا دیروز درباره برنده نخل طلای 61 کن گفته می‌شد

فیلم فرانسوی «کلاس» به کارگردانی لورن کانته نخل طلایی بهترین فیلم را گرفت و بار دیگر کن همه را غافلگیر کرد. وقتی ادواردو بیر، مجری مراسم اختتامیه این جشنواره 12 روزه از رابرت دنیرو دعوت کرد تا روی سن تالار بزرگ لومیر این شهر ساحلی بیاید و نخل طلایی کن 61 را اهدا کند، هیچ‌کس بجز هیات داوران و برگزارکنندگان باور نمی‌کرد که این فیلم فرانسوی که در آخرین لحظات به جمع فیلم‌های بخش مسابقه پیوست، این شانس را به‌دست بیاورد؛ اما طبق همان سنت پیشین، بار دیگر کن از اصل غافلگیری استفاده کرد.

با توجه به تمایل شون پن، رئیس هیات داوران این دوره کن به فیلم‌های سیاسی، بسیاری احتمال می‌دادند انیمیشن اسرائیلی «والس با بشیر» که به کشتار بی‌رحمانه مردم صبرا و شتیلا به‌دست رژیم صهیونیستی می‌پردازد، صاحب نخل طلا شود اما هیات داوران 9 نفره ترجیح دادند سومین نماینده سینمای فرانسه در بخش مسابقه اصلی را انتخاب کنند. این فیلم براساس رمان زندگینامه شخصی فرانسوا بگودو ساخته شده و داستان آن در مدرسه‌ای خشن در پاریس روی می‌دهد. خود بگودو نقش یک معلم فرانسوی جوان را بازی می‌کند که باید با دانش‌آموزان شورشی کلاس خود روبه‌رو شود.

اگرچه شون پن هم یکی – دو روز پیش، در گفت‌وگو با روزنامه لوموند در پاریس گفته بود: مهم‌ترین ویژگی داوری امسال جشنواره کن، رها شدن از مد است و نتایج داوری کاملا خلاف آکادمی اسکار خواهد بود، اما بازهم کسی باور نداشت نخل طلای 61 در فرانسه ماندگار شود.

شاید برای همین بود که برای پنجمین بار در تاریخ جشنواره کن، هیات داوران در یک کنفرانس خبری، درباره انتخاب‌های خود توضیح دادند. شون پن درباره اینکه چرا «والس با بشیر» هیچ جایزه‌ای دریافت نکرده گفت: خوشحالم که شایعه‌ها رنگ حقیقت نگرفتند. این فیلم از نظر هیات داوران شایستگی‌های زیادی داشت ولی به‌نظرم این فیلم سرو صدای زیادی به پا می‌کند، چه جایزه کن بگیرد و چه نگیرد.

لورن کانته هم که توانسته پس از 21 سال دوباره نخل طلا را در فرانسه نگه دارد، هنگام دریافت جایزه فقط از همه تشکر کرد. پیش از این در سال 1987 فیلم «زیر آفتاب سوزان» به کارگردانی ماریوس پیاله توانسته بود نخل طلا را تصاحب کند. شاید این مسئله به این نکته باز می‌گشت که انتخاب 21 سال پیش کن با انتقادهای شدیدی مواجه شد.

اما اگر پیش‌بینی درباره برندگان کن درباره انیمیشن اسرائیلی به حقیقت نپیوست، درعوض گزینه دیگر یعنی فیلم ایتالیایی ضد‌مافیا توانست جایزه بزرگ هیات داوران کن را دریافت کند. درام مافیایی «گومورا» به کارگردانی ماتیو گارونه جایزه بزرگ هیأت داوران کن را گرفت. این فیلم ایتالیایی بر مبنای رمان پرفروش روبرتو ساویانو ساخته شده و در آن مافیای «گومورا» در ناپل مورد توجه قرار گرفته است. این درحالی است که نویسنده رمان پس از تهدید‌های مکرر اکنون چند وقتی است که در محافظت پلیس زندگی می‌کند. جایزه این بخش را رومن پولانسکی داد.

جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن 2008 به نوری بیلگه جیلان فیلمساز پیشتاز سینمای ترکیه و فیلمساز مورد علاقه کن برای «سه میمون» رسید. فیلم جدید جیلان 49 ساله درباره سیاستمداری است که شبی با خودرو یک نفر را زیر می‌گیرد و از آنجا که قصد دارد در انتخابات شرکت کند به راننده خود رشوه می‌دهد تا مسئولیت این حادثه را به‌عهده بگیرد.
جایزه هیأت داوران کن شصت و یکم به پائولو سورنتینو ایتالیایی برای فیلم «ستاره» تعلق گرفت. این فیلم طنزآمیز درباره جولیو آندروتی سیاستمدار معروف ایتالیایی است که هفت دوره نخست‌وزیر این کشور و متهم به همکاری با مافیا بود.

بنیچیو دل تورو بازیگر پورتوریکویی برنده اسکار برای نقش‌آفرینی در فیلم حماسی «چه» ساخته استیون سودربرگ جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن 61 را به خانه برد. او در این فیلم چهار ساعتی به نقش ارنستو چه گوارا چریک بزرگ آرژانتینی ظاهر شده است.

ساندرا کورولونی برای بازی در درام برزیلی «خط عبور» به کارگردانی والتر سالس و دانیلا توماس جایزه بهترین بازیگر زن را به خانه برد. این فیلم داستان چهار برادر در سائوپائولو است که برای فرار از فقر و یکنواختی زندگی در زاغه‌ها به فوتبال، مذهب و جنایت روی می‌آورند.
ژان ـ پی‌یر و لوک داردن برای فیلم «سکوت لورنا» برنده جایزه بهترین فیلمنامه شدند. این دو برادر بلژیکی دو جایزه نخل طلا در کارنامه دارند و فیلم جدید آنها داستان یک زن جوان آلبانیایی به نام لورنا با نقش‌آفرینی آرتا دوبروشی است.

فیلم بریتانیایی «گرسنگی» ساخته استیو مک‌کوئین جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول جشنواره امسال را از آن خود کرد. این فیلم درباره 6 هفته آخر زندگی بابی سندز مبارز ارتش جمهوریخواه ایرلند است که سال 1981 پس از 66 روز اعتصاب غذا در زندانی در ایرلند شمالی درگذشت. این فیلم در عین حال یکی از برندگان جوایز فیپرشی امسال است. هیأت داوران بخش دوربین طلایی به ریاست برونو دومون، فیلمساز فرانسوی از فیلم روسی «همه می‌میرند جز من» به کارگردانی والریا گای گورمانیکا نیز تقدیر کرد.

جایزه نخل طلا بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن امسال به فیلم رومانیایی «مگاترون» ساخته ماریان کریسان اعطا و از فیلم «جریکن» جولیوس ایوری فیلمساز استرالیایی تقدیر شد. جوایز این بخش را هو هسیائو هسین رئیس هیأت داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه به برندگان اعطاء کرد.

جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره کن امسال نیز به کاترین دونوو بازیگر قدیمی سینمای فرانسه اعطا شد

کد خبر 53139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز