عضو هیات‌علمی و استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی می‌گوید: مساله مورد توجه در مورد گسل مشا و خطر زلزله‌ای که تهران را تهدید می‌کند، مربوط به بخش فعال آن نیست؛ بخشی از این گسل تاکنون هیچ داده‌ لرزه‌نگاری تا به حال نداشته و همین هم خطرناک است.

مهدی زارع

به گزارش همشهری‌آنلاین، رضا کرمی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صبح امروز گفت: «گسل مشاء فعال شده و لازم است بدانیم پتانسیل لرزه‌خیزی تهران به چه شکل است.» 

از سوی دیگر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم گفته است: «اگر زلزله‌ای بالای ۷ ریشتر در تهران رخ دهد، ۲ میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم آن قرار می‌گیرند.»

اما گسل مشا چقدر مهم است؟ دکتر مهدی زارع عضو هیات‌علمی و استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی درباره علت مطرح شدن دوباره بحث زلزله تهران به ‌ویژه در جلسه امروز چهارشنبه ۲۵ تیر مدیریت بحران شهرداری تهران به همشهری‌آنلاین گفت: وقتی ۱۹ اردیبهشت زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر در نزدیکی تهران اتفاق می‌افتد و منطقه پی در پی زلزله‌های کوچک را تجربه می‌کند، طبیعی است که توجه‌ها را به خود جلب کند و این سوال همیشه برای مردم مطرح است که زلزله بزرگی در راه است یا نه. یا زلزله فیروزکوه از این جهت اهمیت دارد که دنباله گسل مشا می‌شود گسل فیروزکوه. وقوع زلزله در آنجا باعث شد مساله زلزله تهران دوباره مطرح شود. 

به گفته زارع، مساله‌ای که در مورد گسل مشا وجود دارد و ذهن‌ها را درگیر کرده، مربوط به اطلاعات و سوابق قطعه شرقی این گسل است؛ «همان قطعه‌ای که از روستای مشا در شمال دماوند می‌گذرد و زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر را ۱۹ اردیبهشت امسال ایجاد کرد. اما از آن قطعه گسل مشا که از روستای کلان در لواسانات به سمت غرب ادامه پیدا می‌کند که قطعه مرکزی است، دیتایی نداریم، یعنی زلزله قابل توجهی از آن ثبت نشده است. شواهدی وجود دارد که این قطعه فعال است اما به طرز مشکوکی ساکت است.»

این زلزله‌شناس می‌افزاید: همه زلزله‌هایی که در تهران رخ داده به قطعه شرقی گسل مشا مربوط است و همین باعث نگرانی است، مثل زلزله ۱۸۳۰ و اواخر دوره فتحلیشاه قاجار یا ۱۶۶۵ در زمان صفویه که در پی آن دریاچه تار در شمال دماوند به وجود آمد. 

وی با اشاره به تحقیقات زیادی که درباره این قطعه انجام شده است، می‌گوید: تحقیقات دکتر شهریار سلیمانی در سازمان زمین‌شناسی نشان داده در ۱۰ هزار سال گذشته ۹ زمین‌لرزه شدید و مهم روی این قطعه اتفاق افتاده است. اطلاعات نداشتن تا این لحظه به ما این پیام را می‌دهد که قطعه مرکزی یک قطعه قفل‌ (لاک) شده است و اگر تکان بخورد - چون قطعه کناری آن دارد تکان می‌خورد - اثرات مهمی را بر مناطق شمال و شمال شرق تهران خواهد گذاشت. 

زارع گفت: گسل مشا از تهران رد نمی‌شود، نکته مهم این است که بعضی از زمین‌شناسان معتقدند انتهای گسل شمال تهران به قطعه شرقی گسل مشا در حوالی روستای کلان پیوسته می‌شود. به عبارت دیگر، بخش‌هایی از قطعه مرکزی گسل مشا از ۱۰ کیلومتری منتهی‌الیه مناطق یک و ۴ -یعنی شمال و شرق- تهران عبور می‌کند و اگر زلزله روی آن اتفاق بیفتد، می‌تواند از نظر میزان خسارت برای شهر تهران قابل توجه باشد. 

۳۶۰ هزار نفر در خطر

استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی درباره بار جمعیتی در معرض خطر در محدوده این بخش از گسل مشا چنین توضیح می‌دهد: شهرهای میگون و شمشک دقیقا روی مشای مرکزی قرار دارند که تقریبا کم‌جمعیت هستند اما شهر لواسان حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد که در محدوده آن است. همچنین، شهر جدید پردیس با حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دقیقا در ۱۰ کیلومتری جنوب جایی قرار دارد که گسل مشای شرقی و مرکزی به هم می‌رسند. این در حالی است که برای اسکان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در این شهر برنامه‌ریزی شده است. پس حتی اگر خود شهر تهران را در نظر نگیریم، جمعیت قابل ملاحظه‌ای اطراف این گسل هست. 

زارع در توضیح میزان خطرناک بودن این مساله مثال می‌زند: یادمان هست که در زلزله ۵ دی ۱۳۸۲ بم کل یک شهر ۱۰۰ هزار نفری که در شب حادثه ۱۰۰ هزار نفر هم در آن نبود، در معرض زلزله ۶/۵ ریشتری قرار گرفت و یک فاجعه برای ما درست کرد. 

فرانسوی‌هایی که تحقیق نکردند

وی درخصوص تحقیقات انجام‌شده درباره قطعه مرکزی گسل مشا می‌گوید: در دهه ۷۰ شمسی قرار بود مطالعات بین‌المللی با کمک کشورهایی مثل فرانسه روی این قطعه انجام شود که با محدود شدن همکاری‌های بین‌المللی در دهه ۸۰، صورت نگرفت. از طرفی، ما ایرانی‌ها همکاری داخلی هم معمولا نداریم مگر اینکه از نظر بین‌المللی کسی بیاید و همکاری کنیم. اینگونه تحقیقات هم کار مفصل میدانی و تکنولوژی جدید می‌خواهد، مخصوصا برای نقاط مرتفع که گسل از آنجا رد می‌شود.

وی می‌افزاید: البته الان برای اینکه بفهمیم روی بخش مرکزی گسل مشا چه اتفاقی دارد می‌افتد، به اندازه کافی هم امکان و هم نفر در کشور - در پژوهشگاه زلزله‌شناسی، سازمان نقشه‌برداری و سازمان زمین‌شناسی داریم. 

این زلزله‌شناس با بیان اینکه کار جدیدی در این زمینه هنوز انجام نشده است، می‌گوید: فقط در پژوهشگاه زلزله‌شناسی و سازمان نقشه‌برداری در حد فعالیت خود محققین در این چند ماه کار شده و با هم ارتباطاتی داشته‌ایم ولی پروژه مفصل نداشته‌ایم. صحبتی هم که در جلسه امروز مدیریت بحران شده از این جهت که یادآور می‌شود باید کار تحقیقی در مورد گسل مشا انجام شود، خوب است. 

کد خبر 531279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    70 4
    یا یه کاری بکنید یا انقد اعصابمونو خرد نکنید
    • پیام FR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      42 2
      کاری که نمی کنید لا اقل دهنتون ببندید آنقدر استرس به مردم ندید الانم کم از زلزله نداریم
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    82 5
    زلزله خیلی وقته اومده فقط مردم عادی رو هدف قرار داده و بس!
  • مری IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    103 6
    چقدر روی این موضوع کلید کردید؟ زلزله که خبر نمی کنه درمانی هم که نداره...پس این همه تیتر میزنید مردم رو بتر سونید؟
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      44 3
      زلزله خاصیت طبیعته، و روند طبیعی گذر زمانش و طی میکنه، بخواد بیاد میاد، قسمت هر کس هم هر چی باشه میشه، مردم دارن زندگی شون و با این شرایط سخت میکنن، ول کنید همش تیتر میزنید زلزله، زلزله، زلزله،
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      33 3
      مردم کم درسر ومشکل دارن شماهم بااین مزخرفات اعصاب خورد میکنید این کارخداست دیگه
    • Fartash IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      27 6
      زلزله بیاد یا نیاد عمر دست خداست کاری که مفید باشد انجام بدین با تیتر زدن کار درست نمیشه
  • US ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    33 3
    باصحبت کردن وبعدبرنامه ریزی صحیح میتوان درصدویرانی ومرگ میرراکمکردولی افسوس که دولتمردان مشغول جدال بایکدیگرند
  • ناشناس IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    28 1
    کارشناسان خبره بیارید بررسی کنیدجلوشوبگیرید مثل کرونااین همه کشته ندیم بدبختیمون یکی دوتانیست
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    45 3
    زلزله ، کرونا ،فقر ، تورم و گرانی ، فساد اقتصادی....دیگه نه احساس امنیت دارم نه امیدی به آینده .فقط امیدم به خداست که خودش نجاتمون بده .
  • A IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    38 4
    واقعا چرا انقد اعلام میکنید وقتی از دستتون کاری هم بر نمی یاد ترسوندن مردم از زلزله اصلا خوب نیست .
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    33 4
    لعنت به شما که با اعصاب مردم بازی میکنید وقتی کاری نمی توانید بکنید
  • حمید پوتانلویی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    27 5
    زلزله میتواند تلفات بسیاری در تهران داشته باشد .
  • .... IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    16 1
    همینو کم داریم تو این وضعیت
  • ... IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    22 0
    بابا چرا این کارارو میکنید اعصابمون به اندازه کافی خرد هست به خدا توی ژاپن هم نمیتونن زلزله رو پیشبینی کنن همش الکیه این کارارو میکنید شایعه پراکنی میکنین ک چی ؟ مردمو بترسونین ؟ به خدا ما کم بدبختی نداریم :|
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      16 1
      همه این روزها دروغه .باور نکنید .فقط تو بازی های روزگاربازیگریم نویسنده خداست خودش داستان رو به پایان میبره
  • آسا IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    16 0
    زلزله دیگه دست خداست زمان و مکان هم نداره
  • علیرضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    10 1
    این خبر شماست باید از مرجع رسمی اعلام شود نباید دراین باره نظر یکنفر اعلام شود باید یک هیئت دانشگاهی اعلامکند شما میدانید در همان پردیس چند ین خانواده رو دلهره می اندازید خدا روخوش نمیاد
  • ناشناس IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    14 19
    دوستان آرامشتونو حفظ کنید اسیر این خبرها نشید اگر مقدر باشه که زلزله بیاد میاد و اگر تقدیرمون ‌این باشه با زلزله این دیار خاکی رو ترک کنیم این اتفاق میفته...پس از خدا بخواهیم این بلا رو از سرمون رد کنه...قرائت سوره زلزال خیلی موثره....هوای همو بیشتر داشته باشیم...
  • روح IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    29 3
    اینقدر مردمو نترسونید
  • Shj IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    15 2
    هر چی می کشیم از دست این اصلاح طلب هاست
  • ناشناس IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    11 5
    شمارو بخدا نگذارید بعد از اتفاق راه چاره پیدا شود
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    16 4
    سلام این تیکه اصلاح طلب رو خندیم از روی گریه .
  • Z DE ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    9 4
    واقعا که چرا مردمو میترسونید الان من از ترس من خابم نمیبره که
  • علیرضا IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    16 7
    مرگ حقه ولی هرروز مردم نجیب ایرانی رانترسونیدبخدا این مردم ارزششون بالاتر از این حرفهاست که با این خبرهای تائید نشده دلشونو خالی کنید
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    22 3
    خدایی بسه دیگه داریم ازین همه استرس نابود میشیم سیل زلزله کرونا گرونی بیکاری فساد اقتصادی اختلاس گشنگی فقر خدا یا مارو نجات بده فقط امیدمون به خودته و بس
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    13 1
    چیه باز این همه مرگو میر کم نیست این چه داستانی راه انداختین از کجا مدونی زلزله میاد نمیخواین بزارین مردم یه روز خوش ببینن دوباره چه خوابی دیدن واسه آن مردم بدبخت خدا میدونه جریان اون 15000هزار تا قبر خیلی مشکوکه خدا به خیر بگذرونه
  • حسن باقری پور IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    3 5
    چرا مردم را میترسانید اینقدر حاشیه پرداز نباشید خوب نیست که با روح و روان مردم بازی میکنید
  • حسن US ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    4 1
    سلام،خاصیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است ،که خدا هم نخواهد زلزله بیاد و به بدبختی ما ایرانیها رحم کنه،اما مسئولان اینقدر انگشت تو سوراخ کوه دماوند میزارند که آخرش یه زلزله بیاد ،همه رو نابود کنه، با این وضعیت مدیریت بحران ایران.
  • زمانی IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    2 0
    ما صمیمانه از اطلاع رسانی این سازمان تشکر کرده و منتظر شنیدن و خواندن اخبار مربوط به زلزله هستیم بعضی ها اعصابشان خط خطیه و دوست ندارند با واقعیت های طبیعی آشنا شوند لزومی ندارد که این مقالات علمی را بخوانند' باز هم تشکر که از قبل ما را با اینگونه خطرات طبیعی قبل از وقوع آن مواجه می کنید
    • ناشناس US ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      3 0
      گل گفتی شما تمام کوه ها رو کندن تا بفروشند هم خاک وهم سنگشو
  • ناشناس IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    2 1
    کرونا گرونی قتل ناموسی اختلاس های هزاران میلیاردی... اینا کهنه شدن، بحران زلزلهبرای ایجاد استرس در مردم چیز خوبیه،
    • زهرا US ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
      1 0
      فقط و فقط تو ایران خدا ب دادمون برسه فقط خدا در همه شرایط الهی آمین
  • بهاره IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    2 2
    خدایا مارو تو خواب بکشی بهتره تا زلزله خودت کمک کن
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
    4 1
    از مراکز علمی و پژوهشی و تحقیقاتی و دانشگاهی کشور انتظار می رود با حرکت جهادی و همگرا یی وهمدلی راه حلی حداقل برای کاهش آسیب پیدا کنند تا هم وطنان آسیب نبینند و فکری اساسی برای مردم بشود . از سپاه پاسداران که تاکنون کارنامه قابل قبولی در بسیار ی از بحرانها داشته مدیریت این مسئله رابه عهده بگیرد واز نگرانی مردم بکاهد.