تعیین تاریخ برگزاری آزمون‌ها، فعالیت کسب‌وکارها و مشاغل و اعلام تعطیلی‌ها به عهده ستاد ملی مقابله با کرونا گذاشته شده است. به همین دلیل تاریخ برگزاری آزمون‌ها باید با هماهنگی این ستاد باشد و حتی سازمان سنجش آموزش کشور به‌ تنهایی نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشد.

امتحان - دانشگاه - مدرسه - کنکور - آموزش

همشهری آنلاین- پروانه بندپی: آزمون‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت که هرسال بدون هیچ تغییری در محدوده زمانی مشخصی برگزار می‌شدند، امسال به دلیل شیوع و ماندگار شدن ویروس کرونا دچار تغییرات زیادی شده‌اند.

طی ماه‌های گذشته تاریخ برگزاری برخی آزمون‌های سال ۹۹ حداقل دو بار تغییر کرد. با آنکه اعلام شده است تاریخ برگزاری برخی از آنها قطعی شده، اما باز مشخص نیست شرایط کشور به دلیل اوج گرفتن ویروس کووید۱۹ طی روزهای آینده چگونه پیش خواهد رفت و آیا تاریخ برگزاری آنها دوباره دچار تغییر خواهد شد یا خیر.

منصور غلامی، وزیر علوم چند روز پیش گفت که «آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد قطعا مرداد امسال برگزار خواهند شد و در مورد تاریخ برگزاری آزمون سراسری هم به‌زودی تعیین‌ تکلیف می‌شود.» البته غلامی این را هم گفت که «امیدواریم برگزاری آزمون‌ها به شهریور نکشد و در همین مردادماه برگزار شود.»

وزیر علوم با بیان اینکه زمان برگزاری آزمون‌ها ازجمله کنکورسراسری به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، گفت: «این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه‌ها حاضر باشند. اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه‌ها برای این افراد ضایع شود، وزارت علوم نمی‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد.»

با توجه به این که تعیین تاریخ برگزاری آزمون‌ها، فعالیت کسب‌وکارها و مشاغل و اعلام تعطیلی‌ها به عهده ستاد ملی مقابله با کرونا گذاشته شده، تاریخ برگزاری آزمون‌ها باید با هماهنگی این ستاد باشد و حتی سازمان سنجش آموزش کشور به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیرنده باشد.

داوطلبان کنکور به خصوص کسانی که برای اولین کنکور خود آماده می‌شوند، امسال علاوه بر نگرانی‌هایی که برای آزمون دارند، نگران تعویق دوباره زمان کنکور نیز هستند. کنکوری که قرار بود سر تاریخ معیّن برگزار شود و سرنوشت هر یک از آنها را تعیین کند، اما حالا به دلیل شیوع کرونا به اضطراب و دلشوره آنها افزوده است و آنها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

در این گزارش، آخرین تغییرات آزمون‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت را درج کرده‌ایم که می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. گفتنی است آزمون دکتری سراسری و آزمون دکتری دانشگاه آزاد و نیز آزمون کنکور کارشناسی ارشد سراسری و آزاد از ۳ سال پیش به صورت یکپارچه و همزمان توسط سازمان سنجش برگزار می‌شوند. بنابراین در جدول زیر، نام آزاد یا دولتی بودن آزمون‌ها ذکر نشده است.
 

  نام آزمون

 تاریخ قبلی

تاریخ جدید برگزاری

 کارشناسی (کنکور سراسری)

  ۳۰ و ۳۱ مرداد 

 فعلا زمان آزمون تغییر نکرده است

 کارشناسی ناپیوسته  

  ۱۴ شهریور 

 ۱۴ شهریور

 کارشناسی ارشد ناپیوسته

  ۲ و ۳ مرداد 

 ۱۶ و ۱۷ مرداد

 دکتری نیمه متمرکز (PHD)

  ۲۶ تیر

 ۹ مرداد

 دکتری تخصصی علوم پزشکی

  ۲۷ تا ۳۰ تیر 

 متعاقبا اعلام می‌شود

 دستیاری دندانپزشکی

  ۳۰ مرداد

 ۳۰ مرداد

 آزمون زبان وزارت بهداشت (MHLE)

  ۲ مرداد

 هنوز تصمیم‌گیری نهایی نشده است

 رشته‌های داروسازی

  ۱۲ مرداد

 ۱۲ مرداد

 کاردانی به کارشناسی

  ۳ مرداد

 ۱۴ شهریور

 تیزهوشان (سمپاد) (مربوط به دانش‌آموزان پایه هفتم و دهم)

  ۲۷ تیر

 ۱۰ مرداد

کد خبر 531227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 8
    هرگز زمان کنکور سراسری را با توجه به سخنان وزیر محترم بهداشت تغییر ندهید