پژوهشگران می‌گویند واکسن سل ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا را کاهش دهد.

BCG

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی یک بررسی جدید نشان می‌دهد کشورهای روبه‌توسعه میزان‌های کمتر از انتظار مرگ ناشی از کووید-۱۹ دارند و میزان‌های بالای تلقیح واکسن سل ممکن است نقش مهمی در کاهش این میزان در این کشورها داشته باشد.

این واکسن که به طور معمول در کشورهای با شیوع بالای سل به کودکان تلقیح می‌شود، «باسیل کالمت-گرن» یا با اختصار ب‌ث‌ژ نامیده می‌شود.

 لیوس اسکوبار، استادیار کالج منابع طبیعی و محیط زیست در دانشگاه فنی ویرجینیا در آمریکا و سرپرست این بررسی گفت: «ما در پژوهش ابتدایی‌مان دریافتیم در کشورهایی که میزان واکسیناسیون ب‌ث‌ژ بالا است میزان‌های مرگ کرونا پایین‌تر است.»

او افزود: «اما کشورها با هم تفاوت‌هایی دارند، برای مثال گواتمالا جمعیت جوانتری از ایتالیا دارد و بنابراین باید داده‌ها بر اسای این تفاوت‌ها تعدیل کرد.»

اسکوبار و همکارانش در انستیتوهای ملی بهداشت آمریکا داده‌های مرگ ناشی از کووید-۱۹ را در جهان گردآوری کردند.

سپس این داده‌ها را بر حسب متغیرهایی مانند میزان درآمد، دسترسی به آموزش و خدمات بهداشتی، توزیع جمعیت و میانگین سنی تعدیل کردند. نتایج نشان داد رابطه‌ای مداوم میان میزان‌های بالاتر واکسیناسیون ب‌ث‌ژ و نقطه اوج پایین‌تر میزان‌های مرگ ناشی از کووید-۱۹ وجود دارد.

به گفته اسکوبار، هدف از استفاده از واکسن ب‌ث‌ژ حفاظت در برابر بیمار شدید کووید-۱۹ ایجاد یک ایمنی گسترده ذاتی با پاسخ سریع است.

بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که واکسن ب‌ث‌ژ می‌تواند علاوه بر سل باعث حفاظت گسترده‌ای در برابر چندین بیماری ویروسی تنفسی ایجاد کند.

البته اسکوبار تاکید کرد که این یافته‌ها مقدماتی هستند و رابطه سببی را ثابت نمی‌کنند.

به گفته او باید پژوهش‌های بیشتری در این باره انجام شود و هنوز بر اساس این یافته‌ها نمی‌تواند اتخاذ سیاستی را توصیه کرد.

چند کارآزمایی‌ بالینی در حال حاضر در حال انجام است تا مشخص شود آیا زدن واکسن ب‌ث‌ژ به بزرگسالان می‌تواند باعث حفاظت آنها در برابر کووید-۱۹ شود یا نه.

کد خبر 531008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha