روزنامه کیهان روز گذشته در اخبار ویژه خود به ۲ خبر و بازتاب بین المللی از توان موشکی ایران پرداخت.

سامان موشکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از کیهان، در خبر اول، یک نشریه آمریکایی در گزارشی خاطرنشان کرد ایران به بزرگ‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل شده است.

نشریه نشنال اینترست نوشت: زرادخانه موشکی ایران کاملا چشمگیر بوده و برگرفته از درس‌هایی است که در جنگ ایران- عراق به دست آمده است. در آن جنگ، ایران آموخت که برخورداری از یک سیستم قوی دفاعی (تعداد زیادی از انواع موشک‌ها)، ساده‌تر و ارزان‌تر از یک سیستم تهاجمی مانند هواپیما است. زیرا این تجهیزات گران بوده، هزینه زیاد نگهداری دارد و با تلفات انسانی همراه است.

موشک‌ها، ابزار دفاعی اساسی است. از آنها می‌توان برای قدرت‌نمایی استفاده کرد و برای بازدارندگی بهره گرفت، به ویژه بر فراز تنگه هرمز و خلیج فارس.

مجموعه موشکی ایران، یکی از متنوع‌ترین قدرت‌های موشکی در خاورمیانه است. ایران هزاران فروند موشک‌های میان‌برد، و کوتاه‌برد در اختیار دارد که می‌تواند با آنها مناطقی دوردست را هدف قرار دهد. چند نمونه از طرح‌های بسیار موفق موشکی ایران عبارت است از؛ فاتح ۱۱۰ که برنامه تولید آن در اواسط دهه ۱۹۹۰ شروع شد. آزمایش این موشک‌ها در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ آغاز شد، و تولید انبوه دوره‌ای آن نیز حدود سال ۲۰۰۳ کلید خورد. برد این موشک حدود ۲۱۰ کیلومتر است و ایران می‌گوید قادر است در هر زمان تولید انبوه این موشک را آغاز کند. همچنین شایع شده حزب‌الله لبنان تعدادی از موشک‌های فاتح ۱۱۰ در اختیار دارد که ایران آنها را تامین کرده است.

موشک دیگر (شهاب ۱) است که از سوخت مایع استفاده می‌کند و برد آن حدود ۳۳۰ کیلومتر است. فکر تولید موشک شهاب-۱ ابتدا در جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ شکل گرفت. ایران در آن زمان به چیزی نیاز داشت تا برد بیشتری نسبت به آتش توپخانه داشته باشد؛ و در عین حال مایل نبود در خصوص ناوگان ضد هوایی خود خطرپذیری کند.

امروز ایران انواع و اقسام موشک شهاب-۱ در اختیار دارد؛ که از برد، خرج انفجاری و همچنین دقت متنوع برخوردار هستند.

اما موشک‌های سجیل، در میان قوی‌ترین موشک‌های ایران است که ۲ هزار کیلومتر برد دارد. این موشک‌ها دارای کلاهک‌هایی با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر هستند.  

یکی از مزایای موشک سجیل، شکل سوخت آن است که در مرحله پرتاب، به جای سوخت مایع، از سوخت جامد بهره می‌گیرد. برتری این سوخت به دیگر سوخت‌ها، در قدرت و سرعت بیشتر استقرار موشک است. برخلاف موشک‌های سوخت مایع که برای پرتاب، به آمادگی و شرایط بسیار خاص نیازمندند، این موشک‌ها چنین ملزوماتی ندارند.

حیرت کارشناس آلمانی از موفقیت‌های موشکی و ماهواره‌ای ایران

یک تحلیلگر آلمانی تصریح کرد؛ ایران موفقیت‌های چشمگیر در پرتاب موشک ماهواره‌بر به دست آورده است.

کالب لرسون کارشناس ارشد دانشکده سیاست‌های عمومی «ویلی برانت»، در تارنمای «نیوز ۲۴» نوشت: ایران فناوری‌های بسیار بالایی را به دست آورده است. این فهرست دامنه‌دار است و یکی از آنها موشک‌ سیمرغ است. البته همه ماهواره‌ها زیبا هستند و برای اهداف صلح‌آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما این خطرناک است که ایران فناوری موشکی و امکان پرتاب ماهواره را دارد.

آژانس فضایی نسبتا جدید ایران از زمان آغاز فعالیت خود در سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون موشک‌های دوربرد مختلفی را آزمایش کرده است که در این موشک‌ها به‌طور کلی از موتورهای یک موشک دوربرد دیگر ایران به نام «شهاب ۳»استفاده شده است.

ایران در سال ۲۰۰۸ به باشگاه کوچک کشورهایی که با بهره‌مندی از موشک‌های طراحی شده بومی ماهواره را با موفقیت در مدار خود قرار می‌دهند، پیوست.

اگرچه موشک سیمرغ نسبتا کوچک بخشی از برنامه فضایی ایران است اما می‌تواند برای استفاده در موشک‌های بالستیک دوربرد مورد استفاده قرار گیرد.

سیمرغ فقط قادر به حمل محموله‌های کوچک در مدار زمین است و ظرفیتی که تخمین‌ زده می‌شود کمتر از یکصد کیلوگرم یا حدود ۲۲۰ پوند است؛ در حالی که یک کلاهک هسته‌ای بین ۵۰۰ تا یک یا ۲۲۰۰ پوند وزن دارد. بنابراین این موشک، تهدید بزرگی نیست.

ایران می‌گوید قرار دادن ماهواره‌ها در مدار برای اهداف صلح‌آمیز است. تجزیه و تحلیل‌ها در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که پیشرفت‌ فضایی ایران می‌تواند مسیر رسیدن این کشور به کاربرد موشک‌های پرتابی قاره‌پیما را کوتاه کند.

در همین زمینه:

رونمایی از تسلیحات پیشرفته ایران | برگ‌های برنده ایران در عرصه دریا، هوا و زمین | ایران آماده صادرات جهانی ادوات نظامی شد

دستاورد جدید ارتش | موشک بالگردهای هوانیروز به برد ۱۰۰ کیلومتری می‌رسند | بزرگترین رزمایش شبانه را در تاریکی مطلق انجام دادیم

سامانه موشکی که ۴ هدف را تا ۵ کیلومتر تعقیب می‌کند | دهلاویه چطور همه تجهیزات زرهی قدرتمند را نابود می‌کند؟

کد خبر 530695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha