مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

رانندگان تاکسی از جمله اقشار آسیب‌دیده از کرونا هستند که به واسطه شیوع این بیماری، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و حمایت دولت در قالب ارائه تسهیلات بانکی می‌تواند تا حدی از گرفتاری‌های آنان بکاهد.

تاكسي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با وجود افزایش قیمت در بخش‌های مختلف، نرخ کرایه تاکسی در اراک ثابت بوده و پس از یک وقفه طولانی روز گذشته (۲۲ تیرماه ) با افزایش ۲۰ درصدی در هیات تطبیق فرمانداری اراک تایید شده است که شاید این موضوع مرهمی بر زخم‌های وارد شده به این قشر باشد.

یکی از تاکسی‌داران اراکی گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا و خطر زیاد این بیماری در شغل رانندگان تاکسی، چاره‌ای جز کار کردن نیست اما در این مسیر برای گذران زندگی و سیر کردن شکم اعضای خانواده خطر را به جان خریده‌ام و از صبح تا شب برای کسب درآمدی در خیابان‌های شهر هستم.

رضا فراهانی افزود: به دلیل ویروس کرونا باید در صندلی عقب ماشین ۲ مسافر سوار شود و کرایه نفر خالی در بین سایر مسافران تقسیم شود اما این موضوع روزانه مشکلات و درگیری‌های زیادی را در بین شهروندان با رانندگان ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: نرخ کرایه تاکسی هر ساله درصدی بر اساس مصوبه شورای شهر اضافه می‌شود اما بحث افزایش کرایه تاکسی در اراک تازه پس از حدود چهار ماه تایید شده و برخی مسیرها نیز هنوز دچار ابهام است و باید مجدد بررسی شود.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در اراک گفت: تنها سرمایه کارم یک تاکسی است که باید از صبح زود تا نیمه‌های شب برای کسب روزی با آن کار کنم و باید بخشی از درآمد ناچیز را نیز  مدام برای تعمیر و نیازهای خودرو صرف کرد.

سهیل امیری افزود: قیمت کرایه خانه و همه اقلام ضروری زندگی افزایش یافته و با درآمد ناچیز از کرایه تاکسی توان پرداخت آنها را ندارم.

وی بیان کرد: انتظار است مسئولان امر توجه و نگاه ویژه به شرایط تاکسی‌داران داشته باشند و تدبیری برای گره‌گشایی از مشکلات این قشر داشته باشند.

یکی دیگر از تاکسی داران گفت: رانندگان تاکسی با شیوع ویروس کرونا آسیب‌های زیادی دیدند و مقرر بود که تسهیلاتی برای جبران خسارت این ویروس به این قشر پرداخت شود، اما این مهم هنوز محقق نشده است.

«علی اسفندیاری افزود: شیوع کرونا رانندگان تاکسی را بیش از سایر قشرها در خطر قرار داده اما برای گذران زندگی چاره‌ای جز این کار نیست و با شرایط حاکم شده، روی خوش زندگی کمرنگ شده است.

افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه مرهمی در رفع مشکلات تاکسی داران

بحث افزایش نرخ تاکسی در اراک در فروردین ماه ۹۹ در شورای شهر مصوب شده اما به تازگی و پس از رفع برخی ابهامات با افزایش میانگین ۲۰ درصد به تایید فرمانداری اراک رسیده و هنوز به این سازمان ابلاغ نشده است.

یک سوم مسیرهای تعیین شده نرخ جدید کرایه در کلانشهر اراک با بیش از ۲۰ درصد افزایش همراه بوده که این مسیرها نیز مجدد باید از در شورا بررسی و به هیات تطبیق فرمانداری برای تایید ارسال شود.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری اراک رانندگان تاکسی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون خسارات زیادی متحمل شده‌اند و ثابت ماندن نرخ کرایه تاکسی در شرایط نامطلوب اقتصادی، مشکلات این قشر را چند برابر کرده است که پیش‌بینی می‌شود پس از ابلاغ تایید ۲۰ درصد افزایش نرخ، این مهم از ابتدای هفته آتی اعمال شود.

رانندگان تاکسی بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مکلف هستند در صندلی عقب تاکسی ۲ مسافر سوار کنند. ماسک زدن نیز از ۱۵ تیرماه جاری بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای این قشر اجبار است و در این راستا نظارت‌های ویژه‌ای روزانه صورت می‌گیرد و رانندگانی که در زدن ماسک و رعایت نکردن فاصله اجتماعی کوتاهی کنند، اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود.

حجت‌الله مرادی گفت: با وجود مشکلات زیاد تاکسی‌داران اراکی، این قشر تا ابلاغ نشدن تایید نرخ کرایه‌ها امکان اضافه کردن کرایه را ندارند.

افزایش نرخ تاکسی اراک در انتظار تصویب هیات تطبیق فرمانداری

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: افزایش نرخ تاکسی در این شهر به تصویب شورای شهر رسیده اما برای تایید مدت‌ها است که در هیات تطبیق فرمانداری باقی مانده بود.

طوفان محمدی افزود: هیات تطبیق فرمانداری در خصوص نرخ‌های در نظر گرفته شده اغنا نشده بود که ۲۲ تیرماه یکی از اعضای شورای شهر برای دفاع از این مصوبه در نشست هیات تطبیق حضور یافت و بحث ۲۰ درصد آن تایید شده که انتظار است به زودی به شورا ارسال شود.

وی بیان کرد: رانندگان تاکسی اراک از وضعیت و شرایط خوبی برخوردار نیستند و بیشتر تاکسی‌های موجود در این شهر فرسوده است و رانندگان توان نوسازی آنها را ندارند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: فرسودگی تاکسی‌های شهر اراک نقش موثری در افزایش آلایندگی هوای این شهر دارد و در شورا تصمیمات و رایزنی‌های خوبی برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه مهر برای این قشر صورت گرفته اما شهرداری در این راستا مسیر را برای رانندگان تسهیل نکرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک هم گفت: افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی و مسافربرهای شخصی، ۲۲ تیرماه امسال در هیات تطبیق فرمانداری اراک به تایید رسید.

ایرج رضایی افزود: برخی مسیرها به دلیل اضافه شدن طول مسیر با گسترش فضای شهر و ساماندهی قیمت‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته که مقرر شد در این خصوص نیز شهرداری اراک پیشنهادات جدید برای این مسیرها را به شورا ارسال کند تا پس از بررسی به هیات تطبیق ارسال شود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی شده تایید افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه تا پایان هفته به شورا ارسال شود و تا پس از ابلاغ به شهرداری از هفته آتی اجرایی شود.

 ۲ هزار و ۵۰۰ راننده تاکسی در ۴۰ مسیر در کلانشهر اراک فعالیت دارند و تنها ۵۰ درصد از رانندگان تاکسی این شهر دارای بیمه تامین اجتماعی هستند.

کد خبر 530557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha