محققان آمریکایی پس از بررسی توانایی پارچه‌های گوناگون در فیلتر کردن ذرات آلوده، بهترین و بدترین موادی را که می‌توان از آن‌ها برای محافظت در برابر ویروس کرونا ماسک تولید کرد، معرفی کردند.

استفاده از ماسك در زمانه كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه آریزونا در مطالعه اخیر خود استفاده از ماسک صورت تولیدشده توسط مواد مختلف را به مدت ۲۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه در معرض ویروسی قرار دادند و عملکرد آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند هر ماسکی بسته به نوع آن و مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض ویروس می‌تواند خطرات ایجاد عفونت را به میزان ۲۴ تا ۹۴ درصد یا ۴۴ تا ۹۹ درصد کاهش دهد.

ماسک‌های N۹۹ که حتی در فیلتر ذرات موجود در هوا نسبت به ماسک‌های N۹۵ کارایی بیشتری دارند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای انسداد و جلوگیری از ورود ویروس محسوب می‌شوند. 

این نوع ماسک اگر در مدت ۲۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه در معرض ویروس قرار گیرد می‌تواند ۹۴ تا ۹۹ درصد از خطر ورود ویروس به دهان فرد جلوگیری کند، اما یافتن این ماسک‌ها کمی مشکل است و ملاحظات اخلاقی مانند رها کردن آن‌ها در محیط زیست نیز وجود دارد.

گزینه‌های بعدی مناسب ماسک‌های N۹۵، ماسک‌های جراحی و ماسک‌های مجهز به فیلترهای جاروبرقی بودند. بله درست خواندید، فیلترهای جاروبرقی را می‌توان در تولید ماسک‌های پارچه‌ای به کار برد تا میزان کارایی آن‌ها افزایش یاید.

فیلترهای جاروبرقی در هنگام در معرض خطر قرار گرفتن ویروس در مدت ۳۰ ثانیه در حدود ۸۳ درصد و در هنگام در معرض خطر قرار گرفتن ویروس به مدت ۲۰ دقیقه حدود ۵۸ درصد از خطر ورود ویروس می‌کاهند.

حوله‌های آشپزخانه، پارچه‌های پنبه‌ای (کتانی) و روبالشی‌های ضد میکروبی بهترین گزینه‌های بعدی برای محافظت و استفاده در تولید ماسک بودند.

اما روسری و تی‌شرت‌های نخی گزینه‌های مناسبی نبودند، چراکه آن‌ها خطر عفونت را بعد از ۳۰ ثانیه در معرض ویروس قرار گرفتن ۴۴ درصد و بعد از ۲۰ دقیقه فقط ۲۴ درصد کاهش می‌دادند.

محققان طی این مطالعه قصد داشتند تأثیرات مواد مختلف در کاهش خطر عفونت را با یکدیگر مقایسه کنند. به همین ترتیب محققان داده‌هایی از مطالعات مختلف را در مورد اثربخشی ماسک جمع‌آوری کرده و یک مدل رایانه‌ای را برای شبیه‌سازی تاثیر آن‌ها در کاهش خطر عفونت تهیه کردند.

کد خبر 530509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha