یک ستاره دنباله‌دار تازه کشف شده دارد از کنار زمین می‌گذرد و نمایشی شبانه‌ خیره‌کننده‌ای پس از عبورش از کنار خورشید و بلند کردن دنباله‌اش می‌آفریند.

NeoWise

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ستاره دنباله‌دار «نئو وایز» (NeoWise) - درخشان‌ترین ستاره دنباله‌داری  که در ربع قرن گذشته در نیمکره شمالی قابل رویت بوده است- یک هفته پیش از مدار زهره عبور کرد. نزدیکی آن به خورشید باعث شده است که غبار و گازهایش در سطح آن شعله‌ور شوند و دنباله‌ای حتی بزرگتر برای آن ایجاد کنند.

این ستاره دنباله‌دار اکنون در مسیر کره زمین قرار دارد و در طول دو هفته به نزدیک‌ترین فاصله از آن می‌رسد.

تلسکوپ مادون قرمز ناسا در ماه مارس (اسفند) این ستاره دنباله‌دار را کشف کرد.

دانشمندانی که در رصد این نئو وایز دخیل هستند می‌گویند این ستاره دنباله‌دار قطری حدود ۵ کیلومتر دارد. هسته آن با موادی قیرگون پوشیده شده است که عمرشان به منشا منظومه شمسی ما در ۴.۶ میلیارد سال پیش باز می‌گردد.

این ستاره دنباله‌دار  تا میانه ماه اوت (میانه مرداد) تا هنگامی که به سمت بخش بیرونی منظومه شمسی حرکت کند، قابل دیدن خواهد بود. این ستاره دنباله‌دار در آسمان تاریک در صورت نبود آلودگی نوری  با چشم غیر مسلح قابل دیدن است، اما برای دیدن دنباله دراز آن به دوربین دوچشمی نیاز دارید.

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز قبلا این ستاره دنباله‌دار را دیده‌اند.