جنجال بر سر انعقاد یک قرارداد بلندمدت بین ایران و چین ادامه دارد. مسئولان ایرانی تأکید کرده‌اند که هنوز قراردادی بین ۲کشور بسته نشده اما در سوی دیگر مثلث ضدانقلاب، احمدی‌نژاد و آمریکا درباره مخاطرات این همکاری برای ایران نگران شده‌اند.

ایران وچین حسن روحانی و شی جین پینگ

به گزارش همشهری آنلاین، جنجال بر سر انعقاد یک قرارداد بلندمدت بین ایران و چین ادامه دارد. مسئولان ایرانی تأکید کرده‌اند که هنوز قراردادی بین ۲کشور بسته نشده اما در سوی دیگر مثلث ضدانقلاب، احمدی‌نژاد و آمریکا درباره مخاطرات این همکاری برای ایران نگران شده‌اند.

هفتم تیر امسال محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق در جریان یک سخنرانی اعلام کرد که شنیده است قراردادی بین ایران و یک کشور در حال بسته شدن است که دور از چشم مردم بسته شده و به همین دلیل اعتبار ندارد. در واکنش به این اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در جلسه هفته قبل در مجلس با تأکید بر اینکه جای دیپلماسی کف خیابان نیست، از اظهارات غیرکارشناسی درباره همکاری ایران و چین انتقاد کرده بود.

رضا پهلوی از دیگر افرادی بود که از شنیدن خبر همکاری‌های ایران و چین بر آشفته شد و نسبت به آن اعتراض کرد. اما جالب‌ترین موضع‌گیری را وزارت خارجه آمریکا داشت که قرارداد ایران و چین را ترکمانچای دیگر نامید.

همزمان با این موضع‌گیری‌ها سندی ۱۸صفحه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که همچون یک نقشه راه، مختصاتی از مناسبات ایران و چین در ۲۵سال آینده را ترسیم کرده بود. این سند در ابتدا از سوی مسئولان تکذیب شد، اما در ادامه سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه درخصوص پیش‌نویس سند راهبردی با چین رابطه ایران با این کشور را همه‌جانبه، جامع و راهبردی دانست و افزود: در حال نهایی کردن این سند هستیم و با وجود همه گمانه‌زنی‌ها و شایعات در فضای مجازی، افق ۲۵ساله در این سند دیده شده و از سمت ما نهایی شده و اکنون مراحل آن در چین باید طی شود و سپس در مجلس شورای اسلامی بررسی و تأیید شود. وی اضافه کرد: چین در آینده قدرت اول اقتصادی جهان می‌شود و ایران هم به‌عنوان قدرت منطقه در غرب آسیا دارای اشتراکات زیادی با این کشور است.سلطنت طلب ها، کاخ سفید،‌ محمود احمدی نژاد و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای در جبهه ای بودند که از همکاری ایران و چین برآشفته شدند

  • برخی حرف‌ها مسخره است!

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزارت خارجه که هفته قبل در جریان حضور وزیر خارجه در صحن مجلس آماج حملات   نمایندگان قرار گرفته بود، پنجشنبه‌شب در گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما با بیان اینکه نگاه راهبردی به شرق نشان‌دهنده آینده‌نگری به تحولات بین‌المللی است، گفت: در دیدار رئیس‌جمهور چین با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال۹۴ روابط راهبردی بلندمدت مطرح شد.

انصاری برخی اظهارات درباره سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین را مسخره خواند و افزود: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که کشورش شدیدترین تحریم‌ها را حتی در زمان کرونا بر ایران تحمیل کرده است این سند را با ترکمانچای مقایسه کرده و دلسوز مردم ایران شده است.

به گفته او چون روابط با چین جدی است و محور اصلی همکاری‌های ۲کشور در سند ۲۵ساله اقتصادی و راهبردی است، طبیعی است که کشورهای غربی نگران این روابط باشند؛ برای گسترش روابط با چین از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم زیرا نه آنها چشم طمع به ما دارند و نه ما به آنها و روابطمان افتخارآمیز و برد- برد است.

انصاری با بیان اینکه برخی حرف‌ها مانند واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها در قالب این سند بسیار مسخره است، اظهار کرد: اکنون در دنیا هیچ‌کس با جمهوری اسلامی ایران درباره واگذاری سرزمینش صحبتی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تنوع روابط تجاری با چین داریم، افزود: در سال۲۰۱۹ و اوج تحریم‌ها مبادلات تجاری ایران و چین به ۲۴میلیارد دلار رسید و روابط دوطرفه در زمینه‌های کشاورزی، دانش‌بنیان، جهانگردی و... بسیار خوب و قابل‌توجه است.

انصاری با بیان اینکه چین تنها کشوری است که به‌طور رسمی از ما نفت می‌خرد، بیان کرد: البته ارزیابی ما از روابط با چین رابطه سازنده و در همه حوزه‌هاست و فقط محدود به نفت و انرژی نمی‌شود.

به‌گزارش واحد مرکزی خبر، معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی ادامه داد: با تکمیل جزئیات سند همکاری‌های ۲۵ساله ایران و چین این طرح به‌طور کامل برای مردم بیان می‌شود.رضا پهلوی از شنیدن خبر همکاری‌های ایران و چین بر آشفته شد و نسبت به آن اعتراض کرد، جالب‌ترین موضع‌گیری را وزارت خارجه آمریکا داشت که قرارداد ایران و چین را ترکمانچای دیگر نامید

در متن ۱۸صفحه‌ای که به‌عنوان نقشه راه روابط ایران و چین منتشر شده، گسترش همکاری دوجانبه اقتصادی و تجاری، تعامل بخش خصوصی و مناطق آزاد، افزایش اثرگذاری در حوزه‌های فناوری و گردشگری، مشارکت راهبردی در حوزه‌های اقتصادی، همکاری دانشگاهی و فناوری و علمی، بازنگری در همکاری‌های اقتصادی، حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری در مبارزه با تروریسم، گسترش همکاری نظامی و دفاعی و همکاری در زمینه‌های دیگر به‌عنوان ۱۰هدف اصلی به چشم می‌خورد.

چین از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و از حامیان توافق هسته‌ای است و در هفته‌های اخیر به‌همراه روسیه در جبهه مخالفان اقدامات آمریکا علیه ایران ازجمله تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران قرار داشته است.

کد خبر 529882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    6 0
    ببینید چه قرارداد مزخرفی هستش که داد دوست و دشمن رو درآورده
  • علوی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    9 0
    کم طرفدار بازی دربیارید اگه برد برد است ایران بره تو خاک چین برد برد کنه نه اونا بیان
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    6 0
    چین فقط به منافع خودش اهمیت میده،کشورهای دیگه برایش مهم نیست
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    5 0
    ازانتقادها برآشفته نشوید وباصبوری شفاف سازی کنید اینکه شخصی مثل آقای احمدی نژاد را درمثلث سلطنت طلبهاوکاخ سفید قراردهید کاراشتباهی است هیچ کس با اصل قرارداد باهرکشوری مانند برجام وقرارداد باچین مخالف نبوده ونیست چون که اگر باشد ازسیاست چیزی نمیداند .بلکه نگرانی ازبابت اجرای قراردادبین طرفین است واین امر طبیعی است.
  • IT ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 1
    احمدی نژاد به مردم گفت خاک و خاشاک، شما مردم رو به سلطنت طلب و یا طرفدار آمریکا تقسیم میکنید. خدایا این همه نعمت را از ما نگیر.
  • ممد IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    0 0
    چینی ها کم تو ماهیگیری تو خلیج فارس جنایت کردن که انقد باهاشون دوستی هم میکنید؟ فقط واسه ی اسم خلیج فارس رگ غیرتتون باد میکنه؟ واسه ی تمامیتش چی؟ این قرارداد ضد ملیه ربطی به سلطنت یا جمهوری نداره، هر کی که دلش برای کشورش میسوزه مخالف این قرارداده