قاسم محب‌علی، کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق می‌گوید:‌ در رابطه با انعقاد قرارداد ۲۵ساله با چین، نگرانی اساسی آن است که روابط ایران و چین متوازن نیست و ایران به سبب تحریم‌ها، انتخاب‌های جایگزین ندارد. همین امر سبب می‌شود تا کفه ترازو به نفع امتیازگیری چین سنگین‌تر شود.

گردشگری ایران و چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، برنامه همکاری‌های جامع (۲۵ساله) ایران و چین بار دیگر تبدیل به نگرانی عمومی در سطح جامعه شده است. ابعاد مختلفی که در پیش‌نویس نهایی آن به نگارش درآمده و به بیرون درز کرده است، نگرانی‌هایی جدی در مورد شیوه همکاری ایران و چین ایجاد کرده است و کارشناسان و متخصصان هشدار می‌دهند که اگر نسبت به مواردی که در این پیش‌نویس آمده (این پیش‌نویس را ایران تهیه کرده و هنوز به تأیید چین نرسیده است، بنابراین نمی‌توان آن را نهایی قلمداد کرد) اصلاحات جدی صورت نگیرد و دقت کافی به کار گرفته نشود، می‌تواند به زیان ایران تمام شود.

ادله اصلی این سخن، شرایط کنونی ایران در بازپرداخت بدهی، عدم توازن بین ایران و چین و همچنین سابقه چین در قراردادهای خود با ایران و دیگر کشورها بیان می‌شود. هرچند نمی‌توان نادیده گرفت که وجود توافق‌نامه‌های راهبردی و بلندمدت بین دو کشور، امری مطلوب شناخته می‌شود و می‌تواند چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌های آتی محسوب شود، بااین‌حال، اما و اگرها در این زمینه کم نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که بهانه نگارش این گزارش شد، سرمایه‌گذاری‌هایی است که در این توافق‌نامه در بخش‌های اقتصادی ایران به‌ویژه بنادر در نظر گرفته شده است. از این مورد البته عامه مردم «فروش جزیره کیش» یا مصادره بنادر ایران یاد می‌کنند. هرچند این تفکر تا حد زیادی بدبینانه‌ است اما در این گزارش تلاش کردیم به سابقه سرمایه‌گذاری چین در بنادر جهان و شگردی که در قراردادها به نفع چین در نظر گرفته شد، اشاره کنیم. در گزارشی که در تارنمای معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه منتشر شده به مواردی اشاره شده است که این نگرانی را تشدید می‌کند. در بخشی از این گزارش به نوع سرمایه‌گذاری‌های چین در بنادر کشورهایی چون میانمار، بنگلادش، سریلانکا، مالدیو و پاکستان اشاره شده که برای دیگر کشورها، بیم‌هایی را ایجاد کرده است.

برای نمونه، در روند سرمایه‌گذاری چین در سریلانکا، به‌دنبال شکست راجاپاکسا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۵ دولت جدید سریلانکا به‌منظور پرهیز از اعلام ناتوانی در بازپرداخت یک میلیارد دلار وام دریافتی قبلی از چین و متعاقب مذاکرات طولانی با پکن سرانجام در سال ۲۰۱۷ با اجاره ۹۹ساله بندر همبنتوتا به‌همراه ۱۷ هزار جریب اراضی مرغوب از حاشیه بندر به یک شرکت دولتی چینی موافقت کرد. این معامله آغازگر مباحث داغ در باب ماهیت پیشنهادات توسعه‌ای چین شد و برخی تحلیلگران از این موافقت‌نامه به‌عنوان «معامله بدهی در مقابل سهم» یاد کردند. همچنین در ماه می‌۲۰۱۳ مدیریت بندر گوادر به شرکت هلدینگ بنادر فرامرزی چین اعطا شد. در سال ۲۰۱۵ اعلام شد که فاز دوم بندر گوادر به‌همراه جاده‌های دسترسی و یک فرودگاه بین‌المللی به‌عنوان بخشی حیاتی از کریدور اقتصادی چین – پاکستان با سرمایه‌ای معادل ۱.۲ میلیارد دلار توسط چین تأمین مالی و ساخته خواهد شد.

در همان سال مدیریت بندر و دوهزارو ۲۸۲ جریب اراضی حاشیه بندر به‌منظور ایجاد منطقه آزاد تجاری به‌طور رسمی و به‌مدت ۴۳ سال به اجاره چین درآمد. اکنون گلایه و شکایت‌ها از آنچه «معاملات گران‌تر از ارزش واقعی و به ‌نفع چین» خوانده می‌شود نه‌تنها در سطح مردمی ‌بلکه در بین محافل رسمی و حکومتی پاکستان شنیده می‌شود. نکته جالب آن است که در نتیجه‌گیری این گزارش این‌چنین از همکاری ایران و چین یاد می‌شود: «...نقطه تاریک‌تر تأمین مالی چین اعمال نرخ‌های بالای بهره وام‌های اعطایی منجر به انباشت بدهی است که می‌تواند کشورهای دریافت‌کننده را در معرض ناتوانی در بازپرداخت دیون و درخواست بسته‌های نجات مالی از بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول یا گردن‌نهادن به قراردادهایی با برچسب «مبادله بدهی با سهام» قرار دهد».

  •  توازن بین ایران و چین برقرار نیست

حال توجه بیشتر بر تحلیل‌های کارشناسی در همکاری بلندمدت با چین، بیش از پیش حس می‌شود. قاسم محب‌علی، کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق در گفت‌وگو با «شرق» با تأکید بر اینکه روابط راهبردی و استراتژیک با کشورهایی که تبادلات بالای اقتصادی و تجاری با آن داریم، ضروری است، می‌گوید:‌ در رابطه با انعقاد قرارداد ۲۵ساله با چین، نگرانی اساسی آن است که روابط ایران و چین متوازن نیست و ایران به سبب تحریم‌ها، انتخاب‌های جایگزین ندارد. همین امر سبب می‌شود تا کفه ترازو به نفع امتیازگیری چین سنگین‌تر شود.

محب‌علی ادامه می‌دهد:‌ ایران به سبب تحریم‌ها، احتمالا قدرت بازپراخت هر نوع سرمایه‌گذاری در کشور را به‌سختی خواهد داشت. در چنین شرایطی، قطعا کشوری مانند چین، مابازای سرمایه‌گذاری که در پروژه‌های ایران خواهد داشت را مطالبه خواهد کرد. این امر می‌تواند در آینده برای ایران مشکلاتی را ایجاد کند. این کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق می‌افزاید: چنین رابطه‌ای به‌نوعی رابطه یک‌طرفه خواهد بود و امکان امتیازگیری از سوی این کشور را فراهم می‌کند. به تعبیری دیگر، قدرت بازی و انعطاف از آن چین خواهد بود و نه ایران.

  •  سابقه نگران‌کننده چین برای سرمایه‌گذاری در بنادر

محب‌علی با اشاره به سابقه چین در بنادر کشورهای دیگر، می‌گوید: سرمایه‌گذاری چین در بنادر برخی کشورها از جمله سریلانکا و ناتوانی در این کشور برای پرداخت بدهی، موجب شد که یکی از مهم‌ترین بنادر این کشور به‌صورت اجاره ۹۹ساله در اختیار چین قرار گیرد. اکنون این نگرانی در مورد پاکستان و حضور چین در بندر گوادر نیز وجود دارد. سرمایه‌گذاری چندمیلیون‌دلاری چین در گوادر، احتمالا قابلیت بازگشت از سوی پاکستان را ندارد و همین امر تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود. حال در شرایطی که ایران در بازپرداخت بدهی‌های احتمالی خود به‌ویژه در شرایط تحریم، دچار چالش جدی است، طبیعتا چین طبق روالی که در دیگر کشورها در پیش گرفته، مابازای بدهی را تملک دارایی‌ها و سرمایه‌های داخلی در نظر می‌گیرد.

امتیازگیری چین در میادین نفتی و گازی و همین‌طور بنادر و جزایر جنوبی ایران نیز می‌تواند یکی از نگرانی‌ها باشد. بنابراین انعقاد قرارداد با چین هرچند مناسب است، اما بسیار احتیاط‌برانگیز است. این دیپلمات سابق تصریح می‌کند: در پیش‌نویسی که به‌صورت محدود در مورد این قرارداد منتشر شده، به همکاری‌های نظامی، دفاعی و امنیتی نیز اشاره شده است. همین مسئله این نگرانی را ایجاد می‌کند که در خلیج فارس و دریای عمان که محل رقابت چین و آمریکاست، چین مابازای بدهی‌های ایران را ایجاد پایگاه اقتصادی یا نظامی در جزایر جنوبی ایران قرار دهد. او با بیان اینکه احتمالا این پیش‌نویس تبدیل به قرارداد نخواهد شد، ابراز امیدواری کرد:‌ این پیش‌نویس، صرفا پیش‌نویس طرف ایرانی است که ممکن است مورد توافق چین قرار نگیرد.

بنابراین احتمالا تغییراتی در آن ایجاد شود. علاوه بر آنکه مشخص نیست این پیش‌نویس تبدیل به قرارداد، تفاهم‌نامه، نقشه راه یا موافقت‌نامه دوستی شود. هر کدام از این موارد، هم از نظر حقوقی و هم از نظر اثرگذاری، کاملا متفاوت هستند. این کارشناس سیاست خارجی در ادامه سخن خود به یک تجربه موفق در ایران اشاره کرده و می‌گوید:‌ در تاریخ بهترین موافقت‌نامه دوستی که ایران امضا کرده، موافقت‌نامه دوستی پس از کودتای مصدق با آمریکا بود که کارشناسان و دیپلمات‌های خبره‌ای، شرایط کاملا متوازنی را بین ایران و آمریکا در نظر گرفتند. موافقت‌نامه مودت، تا همین یک سال پیش و قبل از خروج آمریکا از آن، ‌در دادگاه‌های بین‌المللی منشأ اثر بود و ما توانستیم در یک دعوای حقوقی، رأی به نفع ایران بگیریم. بنابراین باید به دنبال آن باشیم که هر نوع قراردادی که منعقد می‌شود، توازن بین دو کشور را در نظر داشته باشد. بااین‌حال او تأکید دارد که احتمالا چنین قراردادی به‌سبب ملاحظاتی که ایران در روابط خارجی و داخلی دارد و همین‌طور ملاحظات کشور چین، منعقد نشود.

او در ادامه می‌گوید: به نظر می‌رسد این قرارداد به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی از سوی ایران و چین در مقابل رقبای مقابل مثل آمریکا، عربستان و امارات به کار گرفته و منجر به امتیازگیری شود. بنابراین بعید است که به یک قرارداد یا موافقت‌نامه‌ای تبدیل شود که به امضای دو کشور می‌رسد.  محب‌علی با تأکید بر اینکه از منظر حقوقی، نظر مجلس شورای اسلامی در قرارداد یا موافقت‌نامه ضروری است، ادامه می‌دهد:‌ از نظر قانونی، قرارداد و موافقت‌نامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و فقط تفاهم‌نامه یا نقشه راه که جنبه اجرائی ندارد، می‌تواند بین دولت‌ها امضا شود. البته مواردی که در تفاهم‌نامه به مرحله اجرا می‌رسد نیز باید حتما به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد.

  • سابقه چین در شراکت، احتیاط‌برانگیز  است

مسعود دانشمند،‌ فعال اقتصادی و عضو اسبق اتاق بازرگانی ایران نیز می‌گوید:‌ چین در مشارکت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشورها دارای سابقه درخشانی نیست و تمامی تجهیزات و سرمایه را از چین وارد کشور میزبان کرده است و استفاده از نیروهای بومی یا تخصص‌های داخلی را به کل کنار گذاشته است.

این فعال اقتصادی با اشاره به دکترین چین می‌افزاید: دکترین چین تمرکز بر منافع این کشور بدون توجه به کشورهای دیگر است. این سابقه در مورد ایران نیز رخ داده است و هرگاه کمی هوا تیره و تار شده، ایران را ترک کرده‌اند. خروج چین از کنسرسیوم فاز ۱۱ پارس جنوبی و همین‌طور زیان‌هایی که در قرارداد با میدان آزادگان شمالی ایجاد کرد (عدم برداشت ایران از این میدان مشترک به نفع کشور مقابل تمام شد)، دو نمونه بازر خلف وعده و بی‌توجهی به کشور میزبان است.

بر همین اساس دانشمند تأکید دارد که با چنین سابقه‌ای ضروری است که قرارداد بلندمدت و راهبردی بین ایران و چین، با تمامی ملاحظات و محکم، منعقد شود و ادامه می‌دهد: دولت اجازه دهد متخصصان و دانشگاهی‌ها در کنار دولت، نظر و دیدگاه خود را ارائه دهند و طوری نباشد که مانند برجام، بعدها کمبودها در توافق را متوجه شویم.

او با مثالی از آفریقایی‌هایی که با چین شراکت اقتصادی داشتند، می‌گوید: آنها گفتند چینی‌ها مانند ملخ هستند، محصول را می‌خورند و زمین سوخته را باقی می‌گذارند.

دانشمند به سابقه عدم بازگشت پول ایران از چین، اشاره کرده و می‌افزاید: چین برای بازگشت فروش نفت ایران به دلار حتی پس از اتمام دوره تحریم قبلی، همراهی نکرد و اعلام کرد که آن را به یوان پرداخت می‌کند. حتی وقتی درخواست کردیم که یوان را به دلار بازگردان، مطالبه ۱۵ درصد تفاوت قیمت کرده است. با چنین ملاحظاتی، قطعا باید دقت جدی و کاملی در مورد هرگونه قرارداد با این کشور به کار گرفته شود.

کد خبر 529274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 76
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چلنجر IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    ایران جهت بازپرداخت سرمایه گزاری چینی ها نفت میدهد. نفتی که قادربه فروش آن نیستیم. پس ما دست برتر مالی را داریم.
    • پرتوی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      77 45
      شبیه قراداد نفتی دوره مظفرالین شاه با ویلیام ناکس دارسی نباشد
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      حتی چین نفت ما را هم نمی خرد. نمونه اش در تحریم های اخیر است که میزان خرید از ایران را بشدت کاهش داد و خرید از عربستان و عراق را افزایش داد. زیرا شرکت های نفتی نفتی چینی خصوصی هستند و مبادلات ارزی و روابط جهانی دارند و نمی خواهند بخاطر خرید نفت ایران تحریم شوند. ما هم بخاطر تحریم امریکا هستیم مجبور به دادن امتیازات به چین هستیم و چون چین هم می داند از ما بهره کشی می کند. چین در خیلی جاها بما ضربه زد. چند سال پیش قرار بود ایران به عضویت سازمان شانگهای درآید. با عضویت در این سازمان راه مبادلات و دور زدن تحریم ها راحتربود. روسیه موافقت کرد ولی چین مخالفت کرد و دلیلش هم این بود که این یک سارمان اقتصادی همکاری است و با عضویت ما ایران از آن بهره برداری سیاسی خواهد کرد و برعلیه امریکا و منافع اقتصادی ما اقدام خواهد کرد. لذا ایران فقط به عنوان عضو ناظر قبول کردند. چین اولین شریک تجاری ماست ولی در تمام تحریمهای سازمان ملل بخاطر امریکا بر علیه ما رای داد و یکبار هم قطنامه علیه ما را وتو نکرد. مشکلات فعلی چین با امریکا حل می شود چون اقتصاد انها بهم واسته است
    • یونس سعید IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      اگه گفت نفت نمیخواهیم بندر میخواهیم یا پایگاه نظامی میخواهیم اونوقت چی ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      اگه همین امتیازاتی رو که به چین و روسیه میدن نصفشو به آمریکا بدن وضع بهتر میشه ،
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    راضی نیستیم یه ذره ازخاک ایران مال کشورهای دیگه باشه
  • رضا IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    226 7
    اگه چین راست میگه پولهای بلوکه شده ایران رو برگردونه.
  • میثم IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    شعار نه شرقی نه غربی کجا رفت ؟ تکیه بر جوانان و ظرفیت داخلی چی شد ؟
  • بهزاد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    از چاله در آمدن و به چاه افتادن
  • ایرانی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    منافع کشور هشت سال ریختند به پای آمریکا حالا مدافع منافع شده اند
  • نادر IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    آن موقع آمریکا شیطان بزرگ بود حالا چین - فرقی نمی کند
  • ترسو IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    173 6
    چینی ها خوشحال !!!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    انشالله بعدا این قراردادها از بین خواهد رفت .
  • ايراني IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    ما اين همه شهيد و جانباز و اين همه سختي كشيديم كه زير سلطه نباشيم
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    160 4
    ابرقدرتها ی شرق وغرب (بخاطر تجربه های تاریخی وحکومتهای مدعی امپراطوریهای ایدیولوژیک)دستشون دریک کاسه است،وبرای غارت کشورها باتوجه به تمایلاتشان بین خودشان تقسیم میکند-همانطور که ۴۰سال درگیر دشمنی با غرب بودیم وخسارات فراوان دیدیم -حاصریم ۴۰سال دیگه دشمنی با ابرقدرت شرق وغرب داشته باشیم ولی اسیر وزیر غارت وسلطه ابرقدرت شرق نرویم
  • حامد IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    اول چین بدهی های نفتی رو صاف کنه بعد باهاش 25 ساله ببندید
  • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    92 7
    بعلت اینکه چین در بندر گوادر پاکستان سرمایه گزاری کرده و راه دسترسی به افغانستان و آسیای میانه از بلوچستان این کشور ندارد و اکنون این بندر را تصاحب کرده قطعا در صدد کسب جای پای در مسیر بندر ترانزیتی چابهار خواهد بود لذا استفاده ازاین مسیر با شرایط خاص بدون اجازه سرمایه گزاری در منطقه فقط با اخذ مجوز تردد در قبال وجوه براساس محور تردد یا تناژ فقط باشد و ایجاد هر گونه جای پای برای سرمایه گزاری در کنار هم مکمل بلعیدن امکانات و ظرفیتهای ما در این منطقه که تاکنون انجام داده ایم خواهد بود سرمایه گزاری موردی جایی ازاشکال ندارد ولی سرمایه گزاری کلی اصلا به صلاح نیست وبرای بنگاههای متعدد مجزا پیش بینی شود نه واگزاری حتی محدود سرزمینی و مهمتر اینکه در صد سود حاصل از فعالیت و اثربخشی آن بر اقتصاد کشور و منطقه و جذب نیروی کار بومی نیز تعریف شود و شفاف قید گردد
  • AE ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    32 31
    عالیه !!
  • ahmad IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    62 8
    تاریخ چه خواهد نوشت.
  • کوسه جنوب IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    134 5
    ما مردم جنوب از خوزستان تا بوشهر تا هرمزگان تا چابهار به ناموسمون قسم می خوریم تا پای جان از این بنادر و خاک پاک ایران دفاع خواهیم کرد
  • ممقانی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    150 2
    یکی از اهداف انقلاب اسلامی - نه شرق نه غربی - بود و استقلال - آزادی - جمهوری اسلامی و آمریکا از انگلیس بدتر ، انگلیس از آمریکا بدتر و شوروی از هردو بدتر -بود
  • رضا IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    تا کی میخوایم ، رابطه با کشورهای پیشرفته رو فدای رابطه با کشورهای مانند چین و روسیه کنیم ؟
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      دلیلش نمیدونی بدون که در حال حاضر منافع کشور و مردم با منافع بعضی 180 درجه فرق داره ومنافع انها درروابط چین روسیه هست
    • CA ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      45 2
      دلیلش اینه کشورهای پیرفته نشون دادن که چقدر حاضرن با ایران راه بیایند و قرارداد ها برای هر رئیس جمهوری فرق میکنه.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    70 2
    اگر قرارداد با چین مفید و منجر به توسعه کشور میشود چرا در چهاردهه اخیر انجام نشدهاست .
  • اسمعیل IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    67 4
    چین منتظر فرصت میگرده آگاهان کشور دلواپس این قضیه هستند
  • غ س IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    31 2
    خواهشمنداست راهنمایی بکنیددلسوزانه....
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    26 41
    بهتره بجای اینکه توجه مون رو به بیرون معطوف کنیم به رهنمایی ها و توصیه های رهبرمون گوش جان بسپریم که بارها از اعتماد به جوانان و نگاه به داخل فرمودند.
  • سید محمد علوی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    خیلی چیزها را می توان از ضدش شناخت "یعرف الاشیاء باضدادها" وقتی وزارت خارجه امریکا و اسرائیل با این قرار داد مخالفت می کنند قطعا به نفع ایران است از کی تا حالا امریکا و اسرائیل دلسوز ملت ایران شده اند
  • مهدی IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    43 59
    دروذ به شرف انهایی که موافقتنامه مودت را تنظیم کردند(چه طرف ایرانی و جه طرف امریکایی )که منافع هر دو طرف دا در نظر گرفتند و هنوز هم قابلیت پیگیری در مراجع بین المللی را دارد ولی این چینیها با رفتاری که در این چند سال داشتند نشان دادند که این سرزمین رحم نخواهند کرد .
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    50 17
    چرا قرارداد 25 ساله؟
  • هاشم IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    65 3
    قراردادهای محرمانه نبندید .این مردمند که باید خسران ببینند ، حقایق را با صاحبان اصلی این مملکت در میان بزارید.
  • marandi GB ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    73 25
    کلا در طول تاریخ پر افتخارمون هر جا کم آوردیم .یا فروختیم و قلیان خریدیم.یا به تاراج دادیم و پنهان شدیم .ووو یا امتیاز دادیم و هزینه سفر فرنگ گرفتیم . جدا مایه مباهات است .
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    60 23
    ایران داره باج میده
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      29 2
      تاریخ ۴۰۰۰ساله ایرانو کردی ۲۰۰ سال؟
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    26 14
    سلام ؛ اين قرارداد يك اثر خاصي هم دارد كه عملاً زمينه هرگونه توافق بعدي با اروپا و امريكا را براي ايران از بين مي برد. لذا متن بايد بنحوي تنظيم شود كه صريحاً اين حق را در همه زمينه ها براي ايران محفوظ بدارد.
  • CA ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    61 3
    خوشحالم که مردم عزیز کشورمون اینقدر به فکر خاک کشورشون هستن.
  • TR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    64 5
    از بركات دشمني با غرب است.
  • بینام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    71 23
    اقای قاسم محب علی . قبل از انقلاب به امریکا باج میدادیم به دنیا اقائی میکردم .بعد انقلاب .باج امریکارو قطع وبه روسیه وچینخور بی میدیم ووانها هم سوئ استفاده کرده اموالمان رو میبرند .
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    54 26
    باجی که به بهانه های مختلف به روسیه و چین می دهیم عملا از ایران...
  • هموطن IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    49 3
    کی دوسته همه پی منافع خودشونن
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    59 16
    این همه توی کلاس های تاریخ دروغ تحویل ما دادن که میگفتند فلان سال ایران مستعمره این کشور و اون کشور بود انقلاب شد مستمره نباشیم
  • وطن پرست IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    52 17
    بلوک شرق و غرب فرق نمیکنه ، این یه اصله که هر کشوری که بخواد پیشرفت کنه باید با کشورهای پیشرفته تر از خودش ارتباط داشته باشه مشکل قضیه اینجاست که کشور ایران دچار انتخاب های انگشت شماری واسه ارتباط هست
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    61 19
    روزی که با کمونیست دست دوستی داده شد فاتح خوانده شده
  • Irani IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    60 3
    میگن از آدم بد بترس ولی از آدم خوب بیشتر چون بدی آمریکا رو دیدیم و میدونیم تا چه حدی بالا میره ولی چین هنوز هیچی تو دستش نیست وقتی که گرفت میفهمین چه اشتباهاتی کردین
  • امیرعبدالرضایی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    28 2
    سری که دردنمیکند دستمال نمیبندند.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    24 5
    یه روزی میرسه که برای راه رفتن روی زمینای مملکت خودمونم باید یا پول بدیم
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    32 4
    بله هر کشوری دنبال منافع ملی خودشه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    32 3
    چین هیچ نفعی برا ما نداشته ونخواهد داشت
  • محمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    40 2
    بابا فکر کنید کار انجام بدید،چرا جوانان کشور ما دارن فراموش میشن،
  • AU ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    16 24
    برای پیشرفت فعلی خوبه
  • مولود SE ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    8 16
    درودبرکارشناسان وطن پرست
  • علیرضا IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    23 18
    امام خمینی یه چیزی میدونست که می‌فرمود نه شرقی نه غربی
  • حاج مهدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    29 7
    با سلام بنظرم چینی ها محض رضای خدا موش نمی‌گیرند و قطعاً بدنبال منافع خودشون هستند
  • من IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    42 4
    بفرما ترکمنچای دوم
  • حافظ IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    32 3
    ما بافقرودرماندگی که بهمون تحمیل شده می‌سازیم ولی برای ایران جان می‌دهیم اجنبی اجنبی است
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    27 1
    یزگرد سوم ،اخرین پادشاه ساسانی،بعد از اخرین جنگ با اعراب،از چین کمک خواست،و اونا دست رد دادند،ببینید در مورد غرب هم همین طور،مشکل اونا نیستن،اونا دنبال منافع خودشونن،
  • روح ا.... IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    12 12
    با سلام...واقعا اداره کشور با توجه به مقررات کلی و همه جانبه ایران با دیگر کشورها که فرق دارد...واز طرفی نماینده خوب و وارد و آگاه به دیپلماسی نداریم....تندروهای بی ترمز و بی ادب در مجلس جا خوش کرده اند...اداره کشور در تحریم و کرونا بسیار سخت و زجر آور شده.....خدا به ملت ایران کمک کند.......کجایید ای شهدای عزیز....حاج قاسم
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    20 4
    هیات دولت و نمایندگان مجلس و قوه قضاییه لطفا اصول 9 و 153 قانون اساسی را به دقت مطالعه فرمایند
  • رضا کیانی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    27 3
    مستعمره چین یا آمریکا یاروسیه گشتن هیچ تفاوتی باهم ندارد همگی مستعمره است ومستعمره بامستعمره هیچ تفاوتی ندارد
  • اسداله IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    21 4
    شما کجای کارید این قرارداد تمام شده است
  • هادی IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    19 2
    سلام به نظرم من دولت چین هم در این قرارداد هامی خواهد از شرایط موجودات تحریم هابیشترین استفاده رابه نفع خود انجام دهد
  • علی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    27 0
    پس کجا هستند اونهایی که ادعا دارند زمین و هوا را تسخیر کرده اند و میتوانند آدم به فضا بفرستند و پالایشگاه ساختند و پل میسازند و تونل میزنند و بندر و لنگرگاه میسازند؟
  • حقگو IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    28 1
    چین و روسیه که همان شرقی ها هستند که امام خمینی ما را از آنها بر حذر کرده بود. شعار نه شرقی نه غربی فراموش نشود. ظاهرا فعلا از نه شرقی داریم بی خیال میشیم و دارد با ما فامیل سببی می شود
  • علی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    16 1
    قدیمی ها بر اساس تجربشون میگن آدم وقتیکه عصبانیه یا به هر دلیلی مشکل داره و ناراحته نباید هیچ معامله ای با دیگران بکنه چون بطور حتم تصمیم اشتباهی میگیره، خب در شرایط فعلی نباید با هیچ کشوری قرارداد ببندیم حتی اگه بنظر به نفع ما باشه، مگه مردم ما از زندگی چی میخوان، غذا، مسکن و تفریح که برای هر سه تاش منابع کافی تو کشورمون داریم، از معادن فلزات گرفته تا نفت و گاز و باغات میوه مرغوب و کلی تنوع سرزمینی واسه تفریح از بیابان و جنگلو و کوهستان، خب چه نیازی به کشورایه دیگه داریم؟
  • مجید IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    25 0
    سلام : تکرار تاریخ چرا؟ اون هم با کشوری که ایدلوژیک کمونیستی داره.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    23 0
    چین دنبال سود خودشه نه سود ما
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    15 34
    تا زمانی که جوانان بیسجی هستند هیچکس غمی نخواهد خورد
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    31 15
    جناب اقایان مسئول با این تفاسیر خواهش میکنیم دور چین رو خط قرمز بکشید
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    15 2
    مردم از پس اقلیت داخلی ناتوان واز خود راضی بر نمی آیند .
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    13 0
    یعنی دولت اینقدر وضعش خرابه؟
  • ناصر IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    15 0
    به قول معروف،کس نخاردپشت من ،جزناخن انگشت من؛ مابایدخودمان فکری به حال خودمان بکنیم واگرنه همه کشورهای دیگر،اول به فکرمنافع خودشان هستند.
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    4 6
    هر چه بادا باد
  • صانعی IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    4 41
    متاسفانه وقتی غربی‌ها بخصوص شیطان بزرگ آمریکا و انگلیس خبیث دیدند یکی ازدلایلی که نتوانسته اند با تحریم های فلج کننده ایران را بزانو در آورد عدم توجه چین و روسیه به تهدیدات آنهاست بخصوص بعد از مانور مشترک نظامی ایران، روسیه و چین، لذا در یک جنگ روانی گسترده هر روز به بهانه ایی چون صادرات کالای بنجل و خرید جزیره و... در صدد ایجاد اختلال در این رابطه راهبردی هستند، با اینکه رابطه انگلیس و آمریکا مثل پدر و پسره، چندی قبل یکی از وزرای انگلیس جریان توافق مخابراتی چین و انگلیس را فاش کرد موجب تنش بین انگلیس و آمریکا شد و موجب برخورد با این وزیر گشت چطور انتظار هست با یک دستی زدن انگلیس و ادعاهای احمقانه افرادی مثل احمدی نژاد خود شیفته باید اطلاعات راهبردی دوطرفه را افشاء و موجب آسیب زدن توسط شیاطین خارجی و عوامل داخلیش شویم، راستی مگه این مملکت رهبر نداره، اولا مگه فرماندهی کل قوا اجازه میده یک وجب از خاک کشور مورد معامله قرار بگیره؟ این هم مثل داستان سرایی واگذاری دریای خزر به روسیه است در حالی که از 7500 کیلومتر ساحل خزر 780 کیلومتر از مصب رود اترک تا ارس ساحل ماست نه 50درصد آن
  • علی IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    10 54
    بایدکارشناسی شود گوش به حرف رهبرفرزانه .داد
  • سیستان IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    14 2
    کاش مثل اصحاب کهف میخابیدم سیصد سال بعد بیدارمیشدم