معاون درمان ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از کووید-۱۹ باید محدودیت‌ تردد در تهران بیشتر شود، گفت: در استان تهران آلودگی بیماری به‌شدت زیاد شده است و اگر مردم مراعات نکنند، در هفته‌های آینده وضعیت فاجعه‌بار می‌شود.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران درباره وضعیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان اظهار داشت: به همه بیمارستان‌های استان تهران ابلاغ کردیم با توجه به افزایش میزان بستری مبتلایان به کرونا در استان تهران بیماران را پذیرش کنند. هر موجی که در کشور ایجاد می‌شود بر تهران نیز اثر می‌گذارد، مثلا اگر در جنوب کشور افزایش تعداد مبتلایان را داشته باشیم تهران نیز متاثر می‌شود.

  • روند آلودگی در تهران

توکلی گفت: در حوزه درمان ما در سطح ۲ قرار داریم و در بحث پیشگیری، درمان عملا نقشی ندارد. باید محدودیت‌ها بیشتر انجام می‌شد که نشد. در کل، روند آلودگی بیماری در تهران به‌شدت زیاد شده است و متاسفانه در سنین پایین‌تر - حتی در اطفال و افراد جوان و کسانی که بیماری زمینه‌ای نیز ندارند - درگیری وجود دارد.

وی افزود: این نشان می‌دهد در موج جدید میزان آلودگی فوق‌العاده زیاد است و باید محدودیت‌های تردد بیشتر شود.

  • ۱۰۰ بیمارستان در استان تهران؛ درگیر کرونا

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در پاسخ به این پرسش که در حوزه درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تهران چه وضعیتی داریم، بیان کرد: در استان تهران و در ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران درمجموع ۱۸۰ تا ۲۰۰ بیمارستان داریم که از این تعداد بیش از ۱۰۰ بیمارستان درگیر بیماران کرونا هستند.

وی درباره اینکه آیا با کمبود تخت در این بیمارستان‌ها مواجه هستیم، توضیح داد: بیمارستان‌ها در زمانی که در موج اول در اسفند و فروردین بودیم خود به خود خلوت بودند و جراحی الکتیو انجام نشد. اما در اردیبهشت که بیمارستان‌ها به روال عادی خود بازگشتند درگیر جراحی‌های الکتیو شدند و حداکثر ۳۰ درصد تخت‌ها را خالی کردیم و به بیماران کرونا اختصاص دادیم.

توکلی ادامه داد: اکنون ظرفیت ما پاسخگو است. اما موضوع مهم این است که بسیاری از بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی به  بستری نیاز ندارند. باید توجه کرد اگر بیماری تنگی نفس شدید نداشته باشد و صرفا با یک درگیری کوچک ریه همراه باشد به بستری نیاز ندارد. در خیلی از افراد ممکن است علائم گوارشی و کوفتگی باشد که اصلا به بستری نیاز ندارند.

وی تصریح کرد: ما در بیمارستان‌ها کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم که بیماران مراجعه‌کننده سریع ویزیت شوند و تا حد ممکن بیماری را بستری نکنیم. همچنین سیستم بهداشت بتواند کمک‌کننده باشد و به بیماران در منزل آموزش داده شود.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران گفت: توصیه می‌کنیم بیماران به جز موارد اورژانس - اگر تنگی نفس شدید دارند - به بیمارستان مراجعه نکنند و به مطب‌ها، مراکز جامع سلامت و کلینیک‌های درمانی مراجعه کنند چراکه به علت آلودگی بیمارستان‌ها ممکن است فردی که مشکوک به کروناست با حضور در بیمارستان و آلودگی موجود، به موردی قطعی تبدیل شود.

وی افزود: بیماران زمینه‌ای اصلا از منزل خارج نشوند و حتما همه افراد از ماسک استفاده کنند. در حال حاضر اورژانس‌ها پاسخگو هستند و ابلاغ کرده‌ایم که همه مراکز درمانی خصوصی بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کنند.

  • بیماران کرونا پذیرش می‌شوند

توکلی اظهار کرد: باید گفت تعدادی بیمار هستند که ممکن است به خاطر عدم پوشش بیمه‌ای پذیرش نشوند، مثلا اینکه فرد بیمه تامین اجتماعی باشد و به بیمارستانی برود که پذیرش این بیمه را نداشته باشد. ممکن است محدودیت داشته باشیم اما در اورژانس هیچ بیماری عدم پذیرش ندارد و ستاد هدایت بیمارستانی نیز نظارت لازم را بر مراکز درمانی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بیمارستان‌های خصوصی بیماران کرونایی را پذیرش نمی‌کنند، توضیح داد: برخی بیمارستان‌های خصوصی اصلا توان ارائه سرویس به بیماران کرونا را ندارند. البته دو سه بیمارستان در استان تهران آماده بهره‌برداری است، مثل بیمارستان جدید فیروزآبادی که جایگزین بیمارستان قبلی است و یکی دو بیمارستان دیگر که درمجموع بتوانیم ۵۰۰ تخت بیمارستانی اضافه کنیم.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران  اضافه کرد: بیمارستان امام سجاد(ع) شهریار، بیمارستان حضرت فاطمه(ع) رباط کریم، بیمارستان شهدای گمنام پاکدشت، بیمارستان شهید مفتح ورامین و بیمارستان امام حسین(ع) بهارستان کاملا زیر بار بیماران کرونا هستند.

توکلی یادآور شد: البته کمبود تخت ممکن است در ساعتی که پیک مراجعه وجود دارد باشد. مشکل ما در ساعت‌های پیک و زمان‌هایی است که مراجعات زیاد است، اما سعی می‌کنیم موضوع را مدیریت کنیم.

  • تهران در وضعیت قرمز

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در تهران بیان داشت: در شرایط فعلی وضعیت تهران قرمز است و تمام ظرفیت در بخش درمان زیر بار کرونا رفته است و در ادامه باید تمهیدات برای کنترل تردد غیرضرور صورت گیرد که در حال انجام است.

 وی ادامه داد: ما ۳ گروه از افراد جامعه را در مواجهه با کرونا داریم. عده‌ای بی‌خیال هستند و قشر دیگری گرفتار بیماری کرونا شده‌اند و بار روانی زیادی به آنها وارد شده و ممکن است به همین دلیل مراجعه غیرضروری به بیمارستان داشته باشند.

توکلی گفت: تعدادی از افراد نیز به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و می‌گویند مبتلا به کرونا هستیم و باید چکار کنیم. این افراد باید به مراکز غیراورژانس بیمارستانی مانند مطب‌های پزشکان، مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ساعته در نقاط مختلف و درمانگاه‌های سرپایی مراجعه کنند.

  • اطلاع همه پزشکان عمومی از آخرین پروتکل‌های درمانی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پزشکان عمومی در مراکز درمانی و مطب‌های خصوصی نسبت به آخرین پروتکل‌های درمانی بیماران کرونا توجیه شده‌اند، تأکید کرد: بله، بیمارانی که مشکل تنفسی حاد ندارند، به مراجعه به بیمارستان و بستری نیاز ندارند. مردم فکر می‌کنند در بیمارستان معجزه می‌شود و کار خالق‌العاده‌ای صورت می‌گیرد. این در حالی است که در بیمارستان درمان حمایتی انجام می‌شود و هنوز کرونا درمان قطعی ندارد.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران تصریح کرد: به مردم توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌شود از مراجعه به بیمارستان خودداری کنند، مگر اینکه به دستگاه کمک‌تنفسی نیاز داشته باشند. یکسری افراد علائم گوارشی دارند. کرونای گوارشی علائمی مانند دلدرد، دل‌پیچه، اسهال و کوفتگی دارد. این افراد باید در منزل استراحت و مایعات زیاد مصرف کنند.

  • کمبودی در ونتیلاتور نداریم

توکلی در پاسخ به این سوال که آیا کمبودی در زمینه تامین دستگاه ونتیلاتور در استان تهران دارید یا نه، گفت: نه، مشکلی در این خصوص نداریم. دستگاه اکسیژن‌ساز در فاز اول خوب تقویت و تأمین شد، به جز در بیمارستان‌های جدید که نیاز داریم، مشکل بحرانی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: واقعا از مردم می‌خواهیم که با جدیت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت و به آنها توجه کنند. به‌شدت این نگرانی وجود دارد که بیماری از این که هست بدتر شود و اگر مردم مراعات نکنند در هفته‌های آینده وضعیت فاجعه باری خواهیم داشت.

کد خبر 529684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نسرین IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    29 4
    سلام حالا تو این وضعیت... واقعا ...کنکور دادن.... از جون... ادما.... مهم تر ه.... مگه شما نگفتین خطرناکه ازمون حظوری لغو بشه.. پس چرا لغو نشد.... امتحانات برگزارشد... بقیه هم میشه
  • ناشناس IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    27 3
    تا دیروز میگفتن هر چی ستاد مبارزه با کرنا بگه.... امروز کسی بهش گو ش.. نداد... وازمون های حظوری برگزار شد... طرح ترافیک برداشته نشد..... تازه ارشد ودکترا هم که برگزا' بشه دیگه... کاملا... ویروس پخش میشه
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      10 15
      با رعایت چیزی نمیشه مطمئن باشید بهونه کافیه
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    8 10
    خبری نیست ، برید مساجد امامزاده ها رو باز کنید بی ماسک تردد کنید مهمونی و مسافرت برید ، دور همی بگیرید و...
  • maryam IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    25 3
    والا اسفند ماه ک کرونا کم بود حتی کمتر از یک میلیون اونوقت مدرسه نرفتیم عالا ک کرونا زیاد شده ب طور افتضاح کل دنیارو برداشتع میگن بریم مدرسه هه خودشون مارو میندازن تو هپلوت من ک اصن مدرسه و بیرون و گردشو این چیزار نمیرم حتی اگح مدرسم باز بشه نمیرم جونمو از سر راه ک نیاوردم ب جایه اینکح از کووید بترسید اینطوری از خدا بترسید. والا.
  • سیده الهه حسینی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    21 1
    چراامتحاناحضوری شد تادیدن بیماری کمترشده اداره ها،تالارا،متروها...روبازکردن حالام موندن توش
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    23 1
    وقتی دولت برنامه مدون ندارد عامه مردم در اثر فقر فرهنگی بی توجه میشن،باز کردن رستورانها و سالن های ورزشی پاساژها بزرگترین معضل اجتماعی می باشد
  • معلم IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    8 2
    پای کرونا میاد ورامین و بیمارستان مفتح ورامین مهم میشه ولی پای تجهیزات بیمارستانی میشه تهران نزدیکه مردم برن اونجا دکتر نیست که نیست!!
  • CA ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    13 3
    ضد عفونی معابر عمومی و مترو و اتوبوس را باید دوباره انجام دهید.
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    14 2
    خوب ادارات رو شیفتی کنید خیلی جاها و رستوران و فلافل فروشی تعطیل کنید، پس پرستار ها ماسک هم میزنن ولی مبتلا میشن باید چاره بیاندیشید، همه با هم باشیم، خیابان رو ضد عفونی کنیم باید برنامه ریزی شه
  • حسین IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    10 0
    برداشتن طرح ترافیک چه دردی رو دوا میکنه یعنی ملت با ماشین شخصی بیان تو طرح که کرونا نگیرن بعد برن بازار و مغازه ها و ادارات و کنکور و کلاسهای حضوری خیلی باحالین بابا مکه خونه خدا رو تعطیل کردن شما امزادها رو تعطیل نمیکنید
  • فیروزه ای IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    15 1
    جالبه که وضع از فروردین هم بدتره اما تمام پارکها، تالارها، مساجد و لیگ فوتبال برقرارن
  • احسان IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    6 2
    کل ایران بخواد بمیره یه روز تعطیلش نمیکنن
  • ارغوان IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    10 1
    ادارات شیفتی کنید پاساژها تعطیل کنید
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    1 0
    ولامن اصلا به حرفای اینا باسه کورونا توجه نمیکنم چون چه حرفشون درسته که این درست باشه ها
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    5 0
    تهران. و شهرهای. قرمز نباید در روزهای کرونایی باز می شد همانطور مساجد. و زیارتگاه ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی و پاساژها. و. مسیر های جاده ای اما متاسفانه با فشارهای. اکثریت. همه چیز باز گشایی شد و متاسفانه مردم. در شهرها و روستاها. هیچ ملاحظه ای نسبت به این بیماری خطر ناک ندارند و جان. همه ملت. و اقتصاد در معرض خطر و آسیب است