رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دستور تبدیل دوباره بنای تاریخی ایا صوفیه را در استانبول به مسجد صادر کرد.

Hagia Sophia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان این دستور اردوغان پس از آن صادر می‌شود که دادگاهی در ترکیه حکم رئیس‌جمهوری در سال ۱۹۳۴ را برای تبدیل ایا صوفیه به مسجد را ملغی کرد.

مت کوتاهی پس از صدور حکم دادگاه عالی اداری ترکیه در این مورد که از مدت‌ها پیش مورد انتظار بود، اردوغان فرمان انتقال مدیریت این بنا را از وزارت فرهنگ به ریاست امور مذهبی ترکیه صادر کرد و راه برا تبدیل دوباره این موزه به مسجد را باز کرد. اردوغان از حامیان عمده این تبدیل بوده است.

ایا صوفیا در ابتدا یک کلیسای جامع در امپراتوری رم بود و از جمله شناخته‌شده‌ترین بناهای دوره بیزانتین در جهان شمرده می‌شود. ایا صوفیا در سال ۱۴۵۳ هنگامی که عثمانی قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس را فتح کردند و نام آن را به استانبول تغییر دادند، از یک کلیسای ارتودوکس یونانی به مسجد تبدیل شد.

این بنای تاریخی در سال ۱۹۳۵ با دستور مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار سکولار ترکیه به موزه بدل شد.

اسماعیل کندمیر، رئیس انجمن خدمات بنیادهای تاریخی و محیط زیست ترکیه پس از اعلام این فرمان گفت: «استفاده از ایا صوفیه به عنوان موزه وجدان مردم را آزار می‌داد.»

سازمان فرهنگی و علمی سازمان ملل (یونسکو) پیش از این اعلام از ترکیه درخواست کرده بود با توجه به «ارزش برجسته جهانی» این مکان از تغییر آن پرهیز کند و خواستار «اطلاع قبلی» در این باره شده بود، به این ترتیب این پیام را به ترکیه رسانده بود که این کار ممکن است باعث تغییر وضعیت ایا صوفیه در فهرست میراث جهانی شود.

انجمن خدمات بنیادهای تاریخی و محیط زیست ترکیه با شکایت به  «شورای دولتی» ترکیه خواستار تبدیل دوباره ایا صوفیه به مسجد شده بود، اما این درخواست در سال ۲۰۰۸ رد شد.

این انجمن در سال ۲۰۱۶ با ادعای زیر پاگذاشته شدن آزادی مذهبی دوباره در این باره شکایت کرد و این شکایت هم در سال ۲۰۱۸ رد شد.

اردوغان قبلا درباره مخالفت بین‌المللی و در راس آن کشور همسایه ترکیه یعنی یونان با این اقدام ابراز ناراحتی کرده و گفته بود: «آنها می‌گویند ایا صوفیه را به مسجد تبدیل نکنید. مگر شما بر ترکیه حکومت می‌کنید. ترکیه موسسات خودش را دارد. اگر این اقدام انجام شود، آشکار است که ما قدرت انجام ان را داریم.»

«ایاصوفیه» مسجد می‌شود؟

کد خبر 529576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 16
    مگه مکانی که رو که همه سقف و دیوارهاش پر از تصاویر حضرت مسیح و حضرت مریم سلام الله علیه و صحابه و ...هست میشه به مسجد تبدیل کرد و داخلش نماز خوند ؟
    • کوروش IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      4 0
      خداوند عقل بده ، وقتی کلیسا تبدیل به مسجد شد چون ترکها هم مسلمان و به حضرت مسیح و مریم احترام میذاشتن وونارو از بین نبردن بلکه روی نقاشیهارو پوشوندن که دیده نشه و اینکه بله چدن نوع کاربریش تغییر کرده و میشه توش نماز خوند .
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    4 0
    ایاصوفیه ۵۰۰سال پیش با فتح مسلمان تبدیل به مسجد شده بود.
  • یونس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    4 0
    الحمدالله
  • رسول IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    5 0
    این منطقه متعلق به ساکنان آناتولی بود که توسط روم اشغال شده بود . سلطان محمد فاتح آن را از چنگ روم شرقی خارج کرد . .