معاون سیاسی استاندار کردستان درباره تجمع دروایش قادریه در مرز باشماق توضیحاتی ارائه داد.

خوش اقبال

به گزارش همشهری آنلاین، درگذشت شیخ محمد کسنزانی، پیر طریقت قادریه و تلاش مریدان وی برای حضور در مراسم تشییع که قرار است فردا در اقلیم کردستان عراق برگزار شود به دلیل محدودیت های کرونایی برای رفت و آمد در مرز و تلاش مریدان برای عبور مشکلاتی را به وجود آورد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این باره به ایرنا گفت: با توجه به شیوع کرونا، بسته بودن مرز مسافری باشماق و رعایت پروتکل های بهداشتی، امکان حضور دراویش و مریدان شیخ محمد کسنزانی پیر طریقت قادریه برای شرکت در مراسم تشییع وی در اقلیم کردستان عراق فراهم نیست.

حسین خوش‌اقبال اظهار داشت: بدلیل شیوع کرونا و برای حفظ سلامتی مردم، امکان حضور مریدان طریقه قادریه در عراق فراهم نیست و نیروهای مرزبانی اقلیم کردستان هم اجازه ورود ایشان به خاک عراق را نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ساعت ۱۶ عصر پنجشنبه تعدادی از پیروان طریقه دراویش کسنزانی قادریه وارد مرز باشماق شدند، افزود: پیروان دراویش کسنزانی قادریه درصدد بودند از طریق این مرز به کشور عراق عزیمت کنند که مرزبانان عراقی بدلیل رعایت شرایط بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مانع عبور این افراد شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: افراد حاضر پس از ممانعت طرف عراقی در صدد بودند که به صورت فشار جمعیت از مرز باشماق عبور کنند که مرزبانان عراقی متوسل به زور و تیراندازی هوایی شدند اما در این حادثه کسی آسیب ندید و کشته نشد.

به گفته وی، طرف عراقی علت اصلی این ممانعت را جلوگیری از ازدحام جمعیت به منظور پیشگیری از گسترش شیوع کرونا اعلام کرده است.

خوش‌اقبال یادآور شد: تعدادی از این افراد موفق به ورود به خاک اقلیم شدند و تعداد دیگری نیز قصد ورود داشتند که مأموران مرزی اقلیم کردستان عراق بدلیل شرایط خاص بیماری کرونا ممانعت کردند و این موضوع باعث درگیری بین طرفین و تیراندازی هوایی مرزبانان عراقی شد.  

وی با بیان اینکه علت اصلی مخالفت عراق با ورود این افراد محدودیت های مربوط به کرونا است، گفت: این فرد مورد احترام همگان در اقلیم کردستان و کردستان و برخی دیگر از استان های کشورمان است و احتمال اینکه در شرایط مناسب برای او مراسم گرفته شود، وجود دارد.

معاون سیاسی، امتیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه با وجود شایعات فضای مجازی و رسانه های معاند کسی در درگیری مرزی کشته نشده ولی برای متفرق کردن تجمع کنندگان مرزبانان عراقی تیراندازی هوایی کردند، افزود: بخاطر ازدحام جمعیت ۲ نفر از این افراد به صورت سطحی مصدوم شدند که یکی در بیمارستانی در مریوان و یکی در پنجوین عراق تحت درمان هستند و حال عمومی آنها نیز خوب است.

خوش اقبال تاکید کرد: خانواده این فرد نیز از طرفداران شیخ محمد کسنزانی خواسته‌اند بدلیل شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا از حضور در مراسم تشیع و مجلس ختم بزرگ این طریقت پرهیز کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

خوش اقبال تاکید کرد: احتمال عودت افرادی که عصر امروز وارد خاک اقلیم شده اند نیز از سوی طرف عراقی بدلیل محدودیت‌های کرونایی زیاد است.

خوش اقبال گفت: با توجه به درگذشت شیخ محمد کسنزانی قطب طریقه قادریه اینجانب ضمن تسلیت به همه مریدان و دوستداران این پیر طریقت و با عنایت به برگزاری مراسم خاکسپاری در روز جمعه و علاقه مشتاقان وی به شرکت در مراسم به علت شراط خاص شیوع ویروس کرونا و عدم موافقت عراق برای حضور هموطنان عزیز و علیرغم موافقت ما با حضور مریدان وی در مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی از مریدان ایشان تقاضا داریم با توجه به احتمال عودت افرادی که از مرز خارج شده اند از حضور در مرز خودداری کنند در فرصت مناسب مراسمی در خور این عزیز برگزار شود.

  •  ۱۵۰ نفر از دراویش در مرز باشماق منتظر هستند

باشگاه خبرنگاران هم نوشت:  حسین خوش اقبال معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان گفت: تعدادی از طرفداران مرحوم شیخ محمد کسنزانی که قرار است فردا پیکرش در سلیمانیه به خاک سپرده شود، قصد عزیمت به کشور عراق را داشتند که با برخورد خوب ماموران انتظامی، مرزبانی و گمرک تعدادی از این عزیزان موفق شدند وارد کشور عراق شوند.

او افزود: با توجه به برخی محدودیت‌های کرونایی در مرز و مخالفت‌های کشور عراق، متاسفانه در حال حاضر بیش از ۱۵۰ نفر از دراویش در مرز باشماق منتظر هستند.

معاون سیاسی استاندار کردستان بیان کرد: علیرغم همراهی و همکاری خوب ایران، کشور عراق به خاطر شیوع کرونا ویروس و رعایت مسائل بهداشتی از ورود دراویش به کشورش ممانعت می‌کند.

خوش اقبال یادآور شد: در حال رایزنی با کشور عراق هستیم که در مورد ورود این تعداد از طرفداران آن مرحوم به یک نتیجه برسیم.

او خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه والای شیخ محمد کسنزانی و فرقه قادریه و اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی برای این عزیزان قائل است در طول این مدت برنامه‌های متعددی برای برگزاری مراسم پیش بینی شد که با توجه به تاکید خانواده آن مرحوم، به عقب افتاد، اما تعدادی از طرفداران بدون هماهنگی قصد ورود به عراق را داشتند و به علت ازدحام مشکلاتی ایجاد شد.

به گفته خوش اقبال، بر اثر ازدحام دراویش در مرز باشماق، دو نفر هم مصدوم شدند که یک نفر در حال حاضر در بیمارستان مریوان بستری و حال عمومی اش خوب است و یکی دیگر از مجروحان هم در بیمارستان پنجوین عراق بستری شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچگونه مشکل امنیتی در مرز نداریم و ماموران مرزبانی، انتظامی و نمایندگان فرماندار در منطقه حضور دارند و در حال رایزنی هستند که انشاالله مشکل تردد این عزیزان حل شود.

  • شیخ «محمد کسنزانی» کیست؟

 شیخ «محمد کسنزانی»  شخصیت نامی و شیخ طریق قادری، رییس طریقت قادریه صبح روز شنبە ۱۴ تیرماه جاری دار فانی را وداع گفت. شیخ محمد بر اثر بیماری در آمریکا و در سن ٨٢ سالگی جان خود را از دست داد. شیخ محمد کسنزانی حسینی، فرزند سید عبدالکریم، فرزند سید عبدالقادر، فرزند سید عبدالکریم، مشهور به لقب «شاه کسنزان» است. او در سال ۱۳۱۷ شمسی  در روستای ''کربجنە'' از نواحی شهر ''سنگاو'' در کردستان عراق  بە دنیا آمد. شیخ محمد علاوه بر علوم تصوف و آداب طریقت، علوم فقه و قرآن کریم و عقاید و ادیان تطبیقی را نیز خواند. او بسیار به تنهایی و مطالعه و جمع کردن و تحقیق در کتاب‌های علمی عمومی و به‌ویژه عرفانی علاقه داشت و به این ترتیب بود که کتابخانه بزرگ و با ارزشی از کتاب‌ها و دست‌نوشته‌ها جمع‌آوری کرده است. او بعد از وفات پدرش شیخ عبدالکریم کسنزانی، به ریاست طریقت قادریه کسنزانیه رسید.

  • پیام استاندار کردستان

چند روز پیش استاندار کردستان هم در پیامی درگذشت پیر طریقت قادریه را به مردم کردستان و مریدان وی تسلیت گفت. در متن پیام بهمن مرادنیا آمده است: با خبر شدیم کە شخصیت نامی و رهبر طریقه قادریه شیخ محمد کسنزانی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفته و روح پاکش در جوار بارگاە الهی آرام گرفته است. فقدان این شخصیت بزرگوار، عالم وعارف بی گمان ضایعە ای بزرگ برای مردم متدین و خصوصا مریدان و دوستداران ایشان در جای جای جهان بە شمار می رود.

اینجانب درگذشت شیخ محمد کسنزانی رهبر و قطب طریقت قادریە را بە عموم مردم استان کردستان و همە کسانی کە دل در گرو کردار و منش این شخصیت بزرگ دارند تسلیت عرض کرده و از خداوند بخشایندە مهربان برای ایشان آرامش ابدی مسالت می نمایم.

کد خبر 529466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • arisu IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    50 91
    افراد حاضر پس از ممانعت طرف عراقی در صدد بودند که به صورت فشار جمعیت از مرز باشماق عبور کنند؟ چه باشعور! چقدر یک شخصی میتواند بیعقل باشد
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
      63 30
      من هیچ نسبتی با این سلسله ندارم و آشنایی هم ندارم. اما شرط ادب و انصاف نیست اینطور درباره جماعتی داغدار صحبت کردن. خدا عزیز ایشان را بیامرزاد و رسم جوانمردی و انصاف را در گنبد گیتی برقرار و فراگیر سازد ان شا الله.
    • ناشناس IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
      40 34
      اینها به خاطر فوت رهبرشان حاضربودند جان شان رابدهند اما درتشییع جنازه ایشان شرکت کنند این شیخ وطریقت بیش از5میلیون نفردر49کشوردنیا طرفداردارد می بایست هردوطرف عراقی وایرانی آمادگی قبلی داشتند
    • هیژا کوردستان IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      26 9
      همون اندازه که در جریان خاکسپاری در ایران چندین نفر زیر پا می افتادن و جان میدادن
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    52 14
    عبور ازمرز تابع قوانین ومقررات بین المللی است .
  • کاک محمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    52 24
    یعنی تبعیت از یک مرد خدا حداقل اینقدر به شما دانش نرسیده که موجب بیماری و مرگ دیگران نشوید
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    47 15
    خدا رحمتش کنه
  • سامان IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    27 2
    اقلیم کردستان عراق بیانه رسمی داده
    • سامان IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      4 2
      عجب سانسورچی هستین.از پیام من فقط یه جمله رو نشر دادین.چون نوشتم... ادمين: مخاطب محترم. موضوع مورد اشاره شما هنوز رسما اعلام نشده است و ضمن احترام به شما، اين خبر بايد از مبادي رسمي اعلام شود
  • بیتا IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    29 5
    من برا دراویش احترام زیادی قائلم اما با این شرایط برگزاری مراسم کاملا اشتباهه و باعث افزایش واگیر بیماری و مرگ و میر ناشی از اون میشه..خدا به همه ی ما و ان عزیز دراویش سفرکرده به دیار باقی رحمت کند
  • امیر IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    60 11
    پیر طریقت تو امریکا چیکار میکرد
    • Zarei IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      11 1
      اون رحمت کرده ناخوش احوال بوده وبرای معالجه به آمریکارفته وهمانجا فوت کرده باهواپیما آوردن اقلیم ولی بخاطرکرونا واجازه ندادن مرزبانهای عراقی ازایران کسی نتوانسته شرکت کند ،شلوغ کردند که بی قانون بروند ،عراقیها هم هوائی تیراندازی کردند وچون اینها بطرف عراقیها سنگ پرتاب کردند سنگها به افراد جلوئی خودشان خورده ودونفرسطحی خراش برداشتند یکی دربهداری مریوان ویکی هم دربهداری پنجوین هستند حال هردوشانم خوبه.
    • NL ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
      8 2
      پیر طریقت برای معالجه بیماری خود به امریکا سفر کرده بودند
  • ناشتاس IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    22 6
    دوست ما گفته پیر طریقت آمریکا چکار می کرده. همان کاری که خیلی از بزرگان ما هنگام مریضی در انگلیس و فرانسه می کنند
  • حسین IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    10 7
    همون طوری که ما در مراسم تشییع شهید مدافع حرم ۴۰۰۰ هزارنفر شرکت میکنید،خوب اونجا هم همین کارو میکردین
  • رضا .ن IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    9 4
    فوت پیرطریفت استاد کسنزانی برای مریدانش جانکاه هست واز طرفی شرط ادب حکم میکند که مریدان در تشیع جنازه مرادشان حضور یابند .اما شرایط هم بگونه سابق نیست ومضافا باید بکشور دیگری سفر کنند .انتظار میرود مریدان شرایط را درک کنند حداقل از هر شهر و روستایی نماینده ای بفرستند .همین کفایت میکند .
  • IQ ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    25 1
    به نظر من همه باید تحت شرایط موجود کرونایی عمل کنند وباعث شیوع بیماری نشوند
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 1
    خدا بیامرزدش ومارا عاقبت بخیر بفرماید .. ویروس منحوس کرونا رحم ندارد ورعایت بهداشت بیشتر لازم است
  • ایرانی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    1 2
    نمیدونم اون دوستیکه گفته پیر طریقت تو امریکا چکار میکرده کجا زندگی میکنه انگار دنیا از نظر ایشون همین چهار دیواری ایرانه بابا سالانه چندین نفر از بزرگان دین برای معالجه به اروپا میروند مگه مرحوم شاهرودی در المان جراحی نشد دست از این تنگ نظری بردارید