رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خلخال گفت: زنبورداران ساکن در مناطق آزاد و حفاظت‌شده این شهرستان مراقب کندوهای زنبور عسل خود در مقابل خرس قهوه‌ای باشند.

حمله به کندوهای عسل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل، مهدی کسایی افزود: اداره حفاظت محیط‌زیست خلخال در راستای افزایش سطح مراقبت کندوهای عسل از حملات خرس قهوه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌ها و اجرای برنامه‌های آموزشی زیست‌محیطی و نحوه برخورد با حیوانات وحشی  از جمله خرس قهوه‌ای در بین زنبورداران و ساکنان روستاهای واقع در داخل مناطق آزاد و حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان کرده است.

وی گفت: برنامه‌های آموزش زیست محیطی زنبورداران خلخال با هدف کاهش تعارض با خرس قهوه‌ای و نحوه برخورد با این حیوان وحشی در زمان ورود خرس به محل نگهداری زنبورها و همچنین جوامع محلی در مناطق آزاد و منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال توسط یگان حفاظت محیط‌زیست و در محل‌های استقرار زنبورداران در حال اجراست.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خلخال افزود: با توجه به وجود زیستگاه‌های کوهستانی خرس قهوه‌ای در شهرستان و استقرار زنبورداران بومی و غیربومی در این زیستگاه‌ها هر ساله احتمال ایجاد تعارض با خرس قهوه‌ای وجود دارد و در همین راستا آموزش چهره‌به‌چهره زنبورداران اجرا می‌شود.

او اظهار کرد: در این برنامه در خصوص نحوه ایمن‌سازی محل و حفاظت از کندوها، بیمه محصولات و همچنین نحوه دور نگهداشتن خرس قهوه‌ای از محل استقرار کندوها به زنبورداران آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

او افزود: برنامه‌های آموزش زیست‌محیطی این اداره برای جوامع محلی و گروه‌های هدف مختلف در طول سال توسط کارشناسان و محیط‌بانان بصورت مستمر اجرا می‌شود و هدف از اجرای طرح‌های آموزشی بالا بردن سطح آگاهی از مسائل زیست‌محیطی و ارتقای فرهنگ مشارکت در حفظ محیط‌زیست در بین مردم است.

وی گفت: موارد حمله خرس قهوه‌ای به کندوهای عسل در مناطق مختلف این شهرستان در سال‌های گذشته تجربه شده است، زنبورداران باید با حصارکشی، فنس‌کشی، بکارگیری نگهبان و استفاده از سگ‌های نگهبان و سایر روش‌ها از جمله استفاده از رادیو و لامپ روشن در شب هنگام در محل استقرار از کندوهای خود حفاظت کنند.

وی افزود: در صورت بی‌توجهی به موارد پیشگیرانه از حمله خرس به کندوهای زنبورعسل از سوی زنبورداران خلخال هرگونه مسوولیت خسارات وارده به کندوهای زنبور به عهده زنبورداران خواهد بود. اداره حفاظت محیط‌زیست به محض اطلاع از حمله خرس اقدام به تشکیل پرونده کرده ودر صورت رعایت موارد یاد شده خسارات وارده از جانب این حیوان وحشی را تامین خواهد کرد.

وی تشریح کرد: امسال میزان کشفیات سلاح شکاری قاچاق در این شهرستان بطور قابل توجهی افزایش یافته و ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست در اراضی بخش خورش‌رستم خلخال موفق به کشف و ضبط یک قبضه اسلحه شکاری قاچاق از نوع دولول کمرشکن شدند که با احتساب سلاح مکشوفه قاچاق بهار امسال تعداد سلاح‌های کشف شده به ۱۰ قبضه رسید.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست خلخال گفت: استفاده از سلاح‌های قاچاق و غیرمجاز بویژه در فصول ممنوعه و زمان زاد و ولد وحوش از عوامل تهدیدکننده نسل وحوش و نادر در مناطق آزاد و حفاظت شده این شهرستان است.

شهرستان خلخال  واقع در جنوب استان اردبیل بواسطه برخورداری از مراتع، جنگل‌ها و زیستگاه حیات وحش از قطب‌های بزرگ در بحث تنوع زیستگاه حیات وحش این استان است.

کد خبر 529290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha