اتصال راه‌آهن چابهار به خط سراسری که قرار است طولانی‌ترین خط آهن و بزرگ‌ترین پروژه ریلی ایران باشد، از آرزوهای دیرینه مردم به ویژه تجار و بازرگانان و کلید توسعه محور شرق است. این پروژه با شروع عملیات ریل‌گذاری با حضور وزیر راه و شهرسازی در زاهدان از سه‌شنبه ۱۷ تیر وارد مرحله تازه عملیات اجرایی شد.

قطار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با بهره‌برداری از این مسیر ریلی زمینه توسعه اقتصادی منطقه مکران و جنوب شرق کشور به عنوان منطقه کمتر توسعه یافته، و شرایط تزریق بار به داخل کشور از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد و در واقع  یک دروازه جدید به روی شبکه ریلی کشور و کشورهای منطقه باز می‌شود و در آینده نه چندان دور مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را برای ایران می گشاید.

این مسیر ریلی فرصتی تاریخی دیگری را برای سیستان و بلوچستان رقم می زند تا یکبار دیگر جاده ابریشم به روی تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی گشوده شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است، و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت برخوردار است.

به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی برای اجرای طرح راه آهن چابهار- زاهدان حدود ۶۲۸ کیلومتر ریل گذاری می‌شود و تاکنون عملیات زیرسازی این مسیر در حدود ۶۰ درصد انجام شده و بقیه عملیات اجرایی با روند بسیار مناسبی در حال انجام است.

در مجموع برای ساخت این مسیر به انضمام ایستگاه‌ها و خطوط فرعی احتیاج به ۷۳۰ کیلومتر مسیر ریل گذاری است که عظمت و سنگینی این پروژه را نشان می دهد.

همچنین جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ از اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت این طرح عنوان شده است.

قرار است فاز نخست این پروژه در سال ۱۴۰۰ تمام و در سراسر مسیر بهره‌وری اولیه انجام شود به این شکل از چابهار به زاهدان بهره‌برداری اولیه انجام و تکمیل آن در سال‌های بعد با اضافه شدن ایستگاه‌ها و دیگر موارد تکمیلی ساخته خواهد شد.

تلاش دولت برای توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات ریل گذاری قطار زاهدان-چابهار گفت: دولت در حوزه زیرساختی و هم روبنایی در سیستان و بلوچستان طرح‌های مهمی نظیر راه آهن چابهار- زاهدان و توسعه بندر شهید بهشتی را در دست اجرا دارد که بزودی اثرات اقتصادی و توسعه‌ای آنها در این استان قابل لمس خواهد بود.

محمد اسلامی ادامه داد: توسعه زیرساختی هم در بخش بندر، ریل، حمل و نقل و فرودگاه نوید دهنده توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حجم بار پیش بینی شده در افق راه آهن چابهار- زاهدان هفت میلیون تن است که پیش بینی می شود بلافاصله  در حدود سه سال پس از بهره برداری این طرح مهم ملی اهداف مورد نظر محقق شود.

اسلامی بیان کرد: توسعه سرانه راهها با توجه به ظرفیت آنها افزایش می یابد. با توجه به افزایش حجم بالای تردد جاده ای در مسیر چابهار در آینده نزدیک توسعه مسیرهای سیستان و بلوچستان نیز که در اولویت دولت قرار دارد، محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: به منظور بهره برداری هر چه سریعتر از راه آهن چابهار-  زاهدان با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری مقرر شد یکی از شرکت‌های زیرنظر این وزارتخانه به کمک قرارگاه  بیاید. تلاش می‌کنیم با یک راندمان بالا و متفاوت کار ریل‌گذاری انجام شود تا به قول و تعهدی که به مقام معظم رهبری و شخص رییس جمهوری داده شده عمل کنیم.

اسلامی تصریح کرد: باید با تجهیز و افزایش امکانات در تمام نقاطی که به لحاظ زمان‌بندی عقب افتاده کار گسترش یافته و ظرفیت به‌صورت موازی توسعه یابد تا بتوانیم قبل از خرداد از این مسیر بهره‌برداری کنیم.  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدواریم همچون برخی پروژه‌ها که در تکمیل آنها یک رکورد جدید ثبت شد، شاهد ثبت یک رکورد جدید در بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار–زاهدان باشیم.

وی گفت: در این مسیر چند آزادراه افتتاح شد، کاری که در مدت یک سال و نیم انجام گرفت معادل کاری است که پیش از آن در عرض هفت تا هشت سال انجام می‌شد که امیدواریم این پیوستگی را در این پروژه نیز شاهد باشیم.

راه آهن چابهار - زاهدان؛ طرحی بی سابقه در توسعه ریلی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: راه آهن چابهار - زاهدان با توجه به ویژگی که دارد این امر را می‌تواند محقق کند زیرا به عنوان یک نقطه تزریق‌کننده بار به داخل شبکه راه آهن کشور. نقطه ترانزیت به آسیای میانه و افغانستان است.

خیرالله خادمی تصریح کرد: با توجه به اینکه خط ریلی چابهار - زاهدان به آسیای میانه و افغانستان است می‌تواند یک سرآغاز خوب برای کشور باشد. امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه بتوانیم ورود بار از بندر اقیانوسی و چابهار به کل کشور را داشته باشیم.با وجود محدودیت‌های مالی روند اجرایی پروژه‌ها با پیشرفت بسیار خوبی در حال انجام است.

به گفته مسئولان، راه‌آهن چابهار-زاهدان، اشتغال ۱۳ هزار نفر را در پی خواهد داشت که سه هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

کد خبر 529065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha