رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: آژانس‌های تعطیل‌شده به بازار بورس، دلار و سکه مهاجرت کردند.

گردشگري

همشهری آنلاین-محمد باریکانی:  ۶ماه از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. بسیاری از مشاغل به‌دلیل تعطیلات ناشی از کرونا فرصت کار را از دست دادند و براساس آماری که رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در اختیار همشهری قرار داده است، نیمی از ۵هزار شرکت خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری کشور تعطیل شده و دفاتر خود را بسته‌اند. سیاستگذاری غلط وزارت میراث‌فرهنگی در مدیریت بحران گردشگری و ناتوانی معاونت گردشگری در هدایت وضعیت بحرانی گردشگری نیز به گفته حرمت‌الله رفیعی، آتش بحران گردشگری را تشدید کرد و اینگونه کرونا توانست ۲هزار و ۵۰۰شرکت خدمات مسافرتی کشور را برای همیشه تعطیل کند.

مدیران و کارکنان شرکت‌های خدمات مسافرتی تعطیل‌شده نیز که ۶ماه از گردش مالی خود را از دست دادند، در این شرایط به گفته رئیس انجمن خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یا جذب بازار بورس شدند یا به بازار نابسامان سکه و ارز در بازار آزاد وارد شدند.

در این شرایط معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی در خبرهایی که منتشر می‌کند، از تداوم همکاری سازمان جهانی گردشگری و اتحادیه اروپا در تدوین سند راهبردی گردشگری کشور خبر می‌دهد. در تازه‌ترین خبر و در شرایطی که وضعیت گردشگری کشور در رکود شدید است و بحران ناشی از شیوع کرونا، گردشگری ایران را به تعطیلی مطلق کشانده است، اما معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در جدیدترین اظهارنظر خود از گران‌شدن هزینه سفر از مهرماه خبر داده است و شرط سفر را سفر انفرادی یا در تعداد اندک با آژانس‌های گردشگری اعلام کرد.

  • ناتوان‌تر از همیشه

افزایش قیمت سفر از مهرماه که تورهای گردشگری ایران از ۶ماه قبل در خواب کامل کرونایی هستند و فصل سفر نیز از دست رفته است، با اعتراض رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مواجه شده است.

حرمت‌الله رفیعی در گفت‌وگو با همشهری، وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه را ناتوان از حل بحران در صنعت گردشگری کشور خواند و در اعتراض به اظهارات معاون گردشگری که اعلام کرده است سفر از مهرماه گران‌تر می‌شود، گفت: کدام‌یک از این تصمیمات برای صنعت گردشگری مفید است؟ معاون گردشگری کشور اصلا حق اظهارنظر در ارتباط با گران‌شدن سفر آن هم در مهرماه که همیشه فعالیت گردشگری با خواب فصلی مواجه می‌شود، ندارد. او تصمیمات معاونت گردشگری و وزارت میراث‌فرهنگی کشور در حوزه سفر را از ۶ماه پیش تاکنون به کشیدن ترمز صنعت گردشگری کشور تشبیه می‌کند و می‌گوید:

معاون گردشگری کشور در شرایطی که نیمی از آژانس‌های گردشگری در سراسر کشور دفاتر خود را جمع کرده و تعطیل شده‌اند، به واحدهای مختلف بخشنامه کرده ‌که اگر مدیران آژانس‌های گردشگری درخواست خودتعلیقی دادند، با درخواست‌شان موافقت شود. این موارد نشان می‌دهد که اصلا وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه دغدغه گردشگری ندارند و حتی خط می‌دهند که گردشگری در ایران راه نیفتد. به گفته حرمت‌الله رفیعی، وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه حتی نمی‌داند چه تعداد شرکت خدمات مسافرتی و آژانس گردشگری به‌دلیل سیاستگذاری‌های غلط‌شان در شیوع کرونا تعطیل شده‌اند.

  • رکود کامل گردشگری ورودی تا سال ۱۴۰۰

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با طرح این پرسش که آیا وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه از ابتدای شیوع کرونا در ایران حتی تا به امروز نمی‌داند مجوز دفاتر تعطیل شده ابطال نشده و سر از فعالیت‌های زیرزمینی درآورده است، می‌گوید: در شرایطی که دفاتر گردشگری کشور تعطیل شده‌اند، مجوز آنها ابطال نشده و مجوز آنها سر از فعالیت‌های زیرزمینی درآورده است. وزارت میراث‌فرهنگی حتی نمی‌داند چه تعداد پرسنل این دفاتر که خود مجوز فعالیت آنها را صادر کرده است، به‌دلیل سیاستگذاری غلط در مدیریت بحران گردشگری کشور بیکار شده و شغل‌شان را از دست داده‌ و سر از مشاغل کاذب درآورده‌اند.

به گفته رفیعی، وزارت میراث فرهنگی در ۵‌ماه گذشته نشان داد که توان هدایت سکان گردشگری کشور را ندارد و در شرایطی که تمامی کسب‌وکارهای کشور به‌دلیل شیوع گسترده کرونا تعطیل و با زیان شدید مواجه شدند، گردشگری می‌تواند دوباره راه بیفتد، برنامه‌ای برای هدایت این صنعت ندارد.

براساس آنچه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به همشهری خبر داده است، گردشگری ورودی کشور تا سال‌۱۴۰۰ با رکود کامل مواجه خواهد شد و با بالاتررفتن شیب افزایش کرونا در ایران، گردشگری داخلی نیز همچنان راکد می‌ماند و در این شرایط شاید تنها بارقه امید به گردشگری خروجی کشور باشد تا بتواند از ورشکستگی آژانس‌های باقیمانده در شرایط بحران کرونا جلوگیری کند.

او با تأکید بر لزوم توجه وزارت میراث‌فرهنگی و معاونت گردشگری این وزارتخانه به گردشگری خروجی به‌عنوان تنها راه باقیمانده برای حفظ صنعت گردشگری ایران، تأکید کرد: ایرلاین‌های خارجی با بازگشایی‌های صورت‌گرفته در کشورهای جهان چاره‌ای جز بازگشت به بازار پرسود ایران ندارند و در این شرایط وزارت میراث فرهنگی باید با گرفتن ضمانتنامه‌های سنگین از شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای فعالیت در ایران، راه را بر خروج آسان آنها از کشور ببندد.

کد خبر 528936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha