شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

علی اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش در شیوه نامه ثبت نام که به سازمان‌های آموزش و پرورش ابلاغ شد تاکید کرده است: دریافت شهریه و هزینه تحصیل در هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی مجاز نیست.

در این شیوه نامه تصریح شده است: دریافت شهریه و هزینه تحصیل رسمی به جز پول بیمه، کتاب درسی، طرح سنجش و شناسنامه سلامت در هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است. درصورت شکایت رسمی اولیای دانش‌آموزان، موضوع فوراً رسیدگی خواهد شد.

در حالی وزیر آموزش و پرورش بر غیرقانونی بودن دریافت شهریه تاکید دارد که با وجود وعده‌های داده شده تاکنون سرانه دانش آموزی سال تحصیلی ۸۶-۸۷ به حساب مدارس واریز نشده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معتقد است که مدیران مدارس به‌دلیل واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی، ‌برای اداره مدارس در مضیقه‌اند. ولی مجلس هفتم بیش از این نتوانست کاری در این زمینه انجام دهد.

علی عباسپور تهرانی فرد گفت: دولت هنوز هم کسری بودجه آموزش و پرورش را قبول ندارد و این مانع از تصویب طرح‌های  دو فوریتی در مجلس هفتم شد.

وزیر آموزش و پرورش، ۹ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت که سرانه دانش آموزی تهران ابتدای هفته جاری به حساب واریز شده است. اینکه مدیران مدارس می‌گویند سرانه واریز نشده است، یقینا حساب مدرسه را بررسی نکرده‌اند.

براساس اصل ۳۰ قانون اساسی نباید مدرسه از والدین دانش‌آموزان پولی دریافت کند. این در حالی است که سرانه دانش آموزی اگر هم پرداخت شود ناچیز است.

در بحث واریز سرانه دانش‌آموزی نیز مدیران مقصرند، چون حساب مدرسه را  بررسی نمی‌کنند.

واریز نشدن سرانه دانش آموزی، مشکلات فراوانی برای اولیای مدارس و دانش‌آموزان ایجاد کرده‌است. اغلب مدیران مدارس برای ادامه کار به ناچار دست به دامان والدین دانش‌آموزان شده‌اند. برخی مدیران نیز دست به جیب شده‌اند و آبرو داری کرده‌اند تا شاید فرجی شود، اما دریغ از یک ریال.

برخی مدیران، حضور دانش‌آموزان در جلسات امتحانات خرداد ماه را مشروط به پرداخت کمک‌های مردمی به مدرسه کرده‌اند. در سال‌های اخیر بحث‌های فراوانی در باره ممنوعیت دریافت اجباری پول از دانش‌آموزان مطرح و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فراوانی نیز به مدیران مدارس ابلاغ شده است، با وجود این دریافت پول در مدارس ادامه دارد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه اکنون سرانه مدارس در قالب دریافت هزینه‌های اجباری از جیب مردم تامین می‌شود گفت: کمک‌های مردمی داوطلبانه است و هیچ کس به زور نمی‌تواند از مردم پول بگیرد. البته انتظار هم این است که مردم داوطلبانه کمک کنند؛ هر جایی هم مصداق داشت، بگویید رسیدگی کنیم.

جواب علی احمدی به مدیر یک هنرستان که با فداکاری یک میلیون تومان از همسر خود قرض کرده و برای مدرسه خرج کرده است جالب بود: همسر شما میلیونر است! مدیر هنرستان با لحن خاصی گفت که این مبلغ را به سرانه مدرسه‌ اختصاص داده است. وزیر با صراحت پاسخ داد: سرانه دانش‌آموزی در حال پرداخت است.

البته رئیس سازمان آموزش و پرورش تهران که شاهد این صحبت‌ها بود بلافاصله گفت: آقای وزیر ۲-۳ روز دیگر سرانه‌های مدارس تهران پرداخت می‌شود.

پرداخت نشدن سرانه دانش آموزی به حساب مدارس باعث افت تحصیلی می‌شود. مدیران مدارس به شیوه‌های مختلف تاکنون مدارس را سرپا نگه داشته‌اند. با این وضعیت چگونه وزیر آموزش و پرورش توقع دارد مدیران هنگام ثبت نام از اولیای دانش‌آموزان پول نگیرند؟ هر چند اکنون نیز با دریافت وجه از اولیا بخشی از هزینه‌های مدارس را جبران می‌کنند.

پول نگیرید، بگیرید

مدیر یک مدرسه گفت: هر سال بخشنامه می‌دهند که هنگام ثبت نام پول نگیرید، ولی مسئولان در نشست‌های داخلی تاکید می‌کنند که پول بگیرید، فقط بدون سر و صدا.
به گفته وی، بخشنامه‌ها تنها در حد بخشنامه است و در عمل ضمانت اجرایی ندارد.

از طرفی مدیران مدارس سرگردانند که پول بگیرند یا نگیرند؛ اگر نگیرند نمی‌توانند مدرسه را اداره کنند، اگر هم موقع ثبت نام پول بگیرند براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش متخلف محسوب می‌شوند.

کد خبر 52890

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز