رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۹۳۴ نفر از کادر درمان در هرمزگان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که متأسفانه دو نفر از این عزیزان به دلیل شرایط حاد درگذشتند.  

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، حسین فرشیدی سه‌شنبه ۱۷ تیر در نشست خبری که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بیان داشت: ۱۱ هزار نفر کادر درمان و پرستار و پرسنل در استان هرمزگان در مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند که متأسفانه ۹۳۴ نفر از آنان تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.  

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد ابتلاها در کادر درمانی از خردادماه به بعد رخ‌داده است، گروه پرستاری ۳۵۰ نفر، ۱۳۵ نفر از کادر خدمات، ۱۶۸ نفر از کادر اداری، ۵۶ نفر از پزشکان، ۲۲ نفر در بخش رادیولوژی و بخش آزمایشگاه ۳۳ نفر نیز ازجمله کادر مورد درگیر با ویروس کرونا در هرمزگان هستند.  

فرشیدی تصریح کرد: برای بخش‌های مختلف درمانی در استان به نیروهای جدید نیاز داریم. افرادی که تخصص لازم را در بخش‌های مختلف بخصوص در بخش پرستاری دارند، می‌توانند به کمک ساختار بهداشت و درمان بیایند و ما در قالب‌های مختلف می‌توانیم با آنها قرارداد همکاری ببندیم و افراد شانس استخدام و قرارداد با وزارت بهداشت را خواهند داشت. از گروه‌های داوطلب و جهادی نیز خواهش داریم که به کمک ما بیایند.  

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در مورد عدم وجود نظارت بر روی خطوط هوایی و خطوط ناوگان حمل‌ونقل شهری مانند تاکسی‌ها ابراز داشت: نظارت بر خطوط هوایی دست ما نیست اما در سالن‌های انتظار فرودگاه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی وادارات نیز استفاده از ماسک اجباری شده است.  

فرشیدی در پاسخ به دیگر سؤال مهر که باوجوداینکه از سوی ستاد مقابله با کرونا در استان که به ریاست استاندار است، شاهد برگزاری جلسات غیرضروری در استانداری مانند اعطای مجوز صید به صیادان جزیره هرمز و دیگر افتتاحیه‌ها هستیم، بیان داشت: متأسفانه این هم یک مشکل است که بارها در جلسات اعلام کردیم که از برگزاری جلسات غیرضروری پرهیز شود. باید در افتتاحیه‌ها و مراسم‌های رسمی و غیررسمی از ویدئوکنفرانس استفاده شود، یک مدیر نباید با تعداد زیادی به بازدید یک پروژه یا شهرستان برود بلکه با حداقل نیرو سه تا چهار نفر به بازدید بروند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با ابراز گلایه از برخی منتقدان خاطرنشان کرد: برخی در منزل نشسته‌اند و مدام انتقاد می‌کنند. وظیفه ما در بخش بهداشت و درمان ارائه خدمات به مردم است. الآن کمبود نیرو داریم و افرادی که واقعاً دغدغه دارند و هنر دارند می‌توانند به کمک ما بیایند. حتی به نگهبان در ورودی بیمارستان‌ها نیاز داریم. انتقاد مستمر ثمری ندارد.  

وی افزود: تلاش می‌کنیم که بیمار کرونایی به دستگاه ونتیلاتور نرسند. ۳۸ نفر اکنون در استان به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند و وضعیت وخیمی دارند. آمار دقیقی از کل موارد ابتلا در استان در دست نیست و ما آماری که ارائه می‌کنیم از افرادی است که آزمایش کرونا داده‌اند و نتیجه آنها مثبت اعلام‌شده است.  

فرشیدی گفت: استفاده از ماسک در استان روند خوبی دارد و باید بدانیم که استفاده از ماسک باید دائمی است و فکر نکنیم فقط در شرایط قرمز باید از ماسک استفاده کرد. بالای ۸۵ درصد مردم بخصوص در ادارات و کسبه از ماسک استفاده می‌کنند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: اکنون در اوج بیماری هستیم، مردم تا می‌توانند رعایت کنند و تا می‌توانند از منزل برای کارهای غیرضروری خارج نشوند. خریدها را به‌صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام دهند.  

وی با اظهار اینکه نیازمند افزایش تخت‌های ای سی یو در شهرستان‌ها هستیم، تصریح کرد: هر محدودیتی که ایجاد شود تا آثار آن را شاهد نباشیم، اثربخشی نخواهد داشت. اگر محدودیت بافرهنگ بهداشت فردی همراه باشد، مؤثر است. مشکل اصلی ما کاهش دادن میزان ترددها است.  

فرشیدی عنوان کرد: مشکل دارویی در استان وجود ندارد. صنایع استان کمک مالی خوبی برای تأمین برخی از داروها کرده‌اند. بیمارانی که مشکل مالی دارند را نیز موردحمایت قرار داده‌ایم که از کمک‌های استاندار و صنایع و خیران عزیز تشکر می‌کنیم.  

وی ضمن قدردانی از بسیج و طلاب در استان هرمزگان بیان داشت: بسیج همکاری خوبی با ما دارد. کمک بزرگی طلبه‌ها و روحانیون کرده‌اند که ما از آنها نهایت قدردانی را داریم بخصوص درزمینهٔ خاک‌سپاری اموات کرونایی خیلی به‌خوبی به ما کمک کردند. ما تعریف و تمجید زیاد شنیده‌ایم اما دیگر بخش‌ها کمک زیادی به ما نکرده‌اند.  

فرشیدی مطرح کرد: چاقی یکی از عوامل پرخطر در ابتلای به بیماری کرونا است. بیماری‌های زمینه‌ای در بدحالی بسیار مؤثر هستند. وقتی فرد چاقی به کرونا مبتلا و به آی‌سی‌یو می‌رسد، ماندگاری آنها در آی‌سی‌یو بالاست و زمان زیادی می‌برد تا حالش بهبود یابد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: برخی داروها در مقالات جهانی مورد تائید قرارگرفته است ولی ما نمی‌توانیم از آن به‌عنوان گزینه‌ای دائمی در درمان استفاده کنیم ولی اگر بیمار و پزشک نسبت به استفاده از دارویی، اصرار داشته باشند و تأثیر آن را بپذیرند، ما اجازه استفاده از آن را می‌دهیم. ما تا الآن ۳۲۱ مورد فوتی ناشی از ابتلای قطعی به کرونا داریم و ۹۱ مورد نیز مشکوک به کرونا بوده‌اند.  

کد خبر 528850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha