سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

غسالان گنبدکاووس که از ابتدای شیوع کووید-۱۹ صحنه‌گردان اصلی تدفین فوت‌شدگان ناشی از این بیماری هستند، با ابراز خستگی از فشار زیاد کاری این روزها از مردم می‌خواهند کرونا را جدی بگیرند تا از حجم کاری آنها کاسته شود.

غسال - کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، با وجود ممنوعیت برپایی مراسم عروسی و عزاداری به صورت عمومی و خصوصی در گنبدکاووس به عنوان یکی از شهرهای با وضعیت قرمز گلستان، در چند هفته اخیر مراسم‌های متعدد عزا و عروسی به صورت مخفیانه و با جمعیت زیاد برگزار شد که علاوه بر دامن زدن به شیوع بیشتر کرونا، بر تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری نیز افزوده است.

به گفته مدیر آرامستان شهرداری گنبدکاووس به طور میانگین روزانه پنج فوتی کرونایی در این محل غسل و آماده خاکسپاری می‌شوند.

پروانه وطنی، غسال آرامستان گنبدکاووس گفت: در این منطقه رسم است که افراد نزدیک میت هنگام شستن پیکر در غسالخانه حاضر شده و گاها در انجام این کار مشارکت کنند اما از زمان شیوع کرونا حتی اعضای خانواده فرد جان‌باخته هم حاضر به حضور در محل شستشو نیستند.

وی بیان کرد: در شرایطی که دیگر از جمعیت بستگان و آشنایان عزادار و گریان در غسالخانه‌ خبری نیست با پوشیدن لباس‌های مخصوص و چند لایه و تحمل گرمای هوای این روزها جنازه را بدون کمک هیچ فرد دیگری برای سفر آخرت آماده می‌کنیم که تکرار چندباره آن در هر روز کار بسیار سختی است.

خانم وطنی با اشاره به انجام چهار مورد غسل و کفن میت کرونایی در روز گذشته گفت: استفاده از ماسک و دستکش قابل تحمل است اما سختی تحمل گرمای هوا با پوشیدن لباس‌های مخصوص دیروز باعث شد تا چند مرتبه هنگام شستن میت دچار سرگیجه شوم.

وی افزود: با وجود اینکه برای انجام غسل و کفن هر میتمبلغی دریافت می‌کنم اما حاضر به مرگ هیچ انسانی نیستم و از همه مردم می‌خواهم در این شرایط حساس شیوع کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ابوذر جاهدی، ۳۷ ساله نیز که در قسمت غسالخانه مردان گنبدکاووس فعالیت می‌کند، پوشیدن لباس‌های مخصوص برای غسل و کفن فوت‌شدگان کرونایی را بسیار سخت توصیف کرده و آن را مانند سوختن در آتش می‌داند.

او از مردم می‌خواهد با رعایت موارد بهداشتی از شیوع این بیماری پیشگیری کنند تا آمار جان‌باختگان کرونایی کاهش یابد.

عباسعلی افسردبیر، مدیر آرامستان شهرداری گنبدکاووس هم گفت: علاوه بر فوت‌شدگان عادی، روزانه پنج میت کرونایی در غسالخانه این آرامستان غسل و کفن می‌شوند.

وی جلوگیری از حضور افراد همراه در آرامستان را از اولویت‌های بهداشتی روزهای کرونایی دانست و از شهروندان خواست برای حضور بر سر میت خود به زود و اجبار متوسل نشوند چرا که هرگونه تجمعی احتمال شیوع کرونا را افزایش می‌دهد.

افسردبیر با اشاره به سختی کار عوامل آرامستان از جمله غسال‌ها گفت: ۲ غسال مرد و زن هر روز از ساعت هفت صبح تا ۱۸ عصر با پوشیدن لباس‌های مخصوص در گرمای هوا مشغول خدمت هستند که ادامه این کار با توجه به گرمای هوا برای آنان دشوار است.

در این پیوند مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز گفت: بیشترین موارد بستری کرونا در بیمارستان‌های این شهرستان مربوط به افراد شرکت کننده در مراسم عروسی و عزاداری و یا ارتباط با افراد حاضر در این مراسم‌هاست و با توجه به پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها روزانه چهار تا پنج بیمار از گنبد به بیمارستان‌های آزادشهر و مینودشت منتقل می‌شوند.

دکتر فرهاد بدیعی ادامه داد: بیشتر فوت‌شدگان کرونایی که در آرامستان گنبدکاووس غسل و کفن و خاکسپاری می‌شوند اهل این شهرستان هستند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز دوشنبه گفت که تاکنون ۲۴۳ هزار و ۵۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

کد خبر 528823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha