انیو موریکونه، آهنگساز ایتالیایی برنده اسکار و کسی که با موسیقی‌هایش برای وسترن‌های اسپاگتی در تاریخ سینما ماندگار شد، در ۹۱ سالگی در رم از دنیا رفت.

انيو موريكونه آهنگساز برنده اسكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، آنسا خبرگزاری رسمی ایتالیا از مرگ موریکونه در بیمارستانی در پایتخت ایتالیا خبر داد و اعلام کرد این استاد موسیقی به دلیل شکستن استخوان ران از مدتی پیش در بیمارستان بستری بوده است. او جز وسترن‌های اسپاگتی برای فیلم‌هایی چون «روزی روزگاری در آمریکا»، «تسخیرناپذیران» و «سینما پارادیزو» هم موسیقی متن ساخته بود.

موریکونه با وجود داشتن انبوه موسیقی‌های متن ماندگار در کارنامه خود، هرگز برنده اسکار نشده بود. او سال ۲۰۰۷ یک اسکار افتخاری گرفت و سرانجام در ۲۰۱۶ با موسیقی متن «هشت نفرت‌انگیز» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو یک اسکار برد تا یکی از کهنسال‌ترین برندگان معتبرترین جایزه دنیای سینما لقب بگیرد. موریکونه که در زادگاهش ایتالیا و شهر رم با نام «استاد» شناخته می‌شد، در هفت دهه فعالیت حرفه‌ای برای بیش از ۵۰۰ فیلم موسیقی متن ساخت.

با اینکه در کارنامه این استاد نامدار بسیاری از آهنگ‌های شنیدنی و ماندگار یادگار مانده، خیلی از دوستداران سینما و موسیقی او را با سه‌گانه وسترن دهه ۱۹۶۰ به کارگردانی سرجو لئونه و بازی کلینت ایستوود می‌شناسند و یاد می‌آورند. بازیگر و کارگردان تحسین‌شده سینمای هالیوود و جهان وقتی در «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب، بد، زشت» بازی می‌کرد، هنوز گمنام بود و در این سه فیلم هم نقش شخصیت مرد بدون نام را ایفا کرد.

لئونه نقش آهنگساز را در سه‌گانه وسترن اسپاگتی خود «بی‌جایگزین» خوانده و از موریکونه خواسته بود موسیقی متن را پیش از ساخته شدن فیلم‌ها بنویسد تا او بتواند نماهایش را بر اساس ملودی‌ها طراحی و اجرا کند. با اینکه همه استاد ایتالیایی را مرد تمام‌ناشدنی موسیقی متن وسترن‌ها می‌دانستند اما وقتی ایستوود خودش روی صندلی کارگردانی وسترن «نابخشوده» نشست، موریکونه ترجیح داد به لئونه وفادار بماند. هر چند بعدها به خاطر از دست دادن «فرصت بزرگ همکاری» با ایستوود پشیمان شد.

موریکونه پیش از بردن نخستین و تنها اسکار واقعی خود با «هشت نفرت‌انگیز»، برای «روزهای بهشت» ترنس مالیک، «ماموریت» رولند جافی، «تسخیرناپذیران» برایان دی‌پالما، «باگزی» بری لوینسن و «مالنا» به کارگردانی جوزپه تورناتوره نامزد دریافت اسکار شده بود.

کد خبر 528503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    3 0
    روحش شاد. آهنگساز بی نظیری بود.