این روزها برخی سینماگران فیلمشان را قبل از اکران عمومی برای برخی گروه‌های مرجع به نمایش درمی‌آورند که ظاهرا این ماجرا در ماه‌های اخیر شکل جدید و بعضا عجیبی پیدا کرده است.

سينما - اكران خصوصي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، ساخت یک فیلم سینمایی پروسه سختی دارد و همین باعث می‌شود برخی از سینماگران که برای سرمایه مادی و اعتبار هنری خود ارزش بیشتری قائل‌اند، نسبت به سرنوشت اثر خود حساسیت زیادی داشته باشند. به همین دلیل رویه‌ای مرسوم بین سینماگران ایرانی و خارجی وجود دارد که قبل از اکران عمومی، فیلم خود را برای برخی از گروه‌های مرجع به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی اکران می‌کنند. منتقدان، پخش‌کنندگان، هنرمندان، اهالی رسانه و مدیران از جمله اقشاری هستند که مهمان این اکران‌ها می‌شوند. محل نمایش این فیلم نیز در بیشتر مواقع دفاتر تهیه‌کنندگان آن فیلم است. اکران‌ها در نوبت‌های مختلف و با تعداد تماشاچیان متفاوتی رقم می‌خورد.

معمولا این نمایش‌های خصوصی به دو دلیل صورت می‌گیرد؛ اول این‌که صاحبان  اثر می‌خواهند نظر تخصصی اهل فن را جویا شوند تا درصورت نیاز تا قبل از اکران عمومی، خروجی نهایی را اصلاح کنند. اما دلیل دوم -که البته فراگیر نیست- در جهت نمک‌گیر کردن برخی از منتقدان و اهالی رسانه است. در حاشیه همان اکران خصوصی تهیه‌کنندگان به صورت غیررسمی برای کسب حمایت از افراد فوق اقدام می‌کنند که نمود آن در وقت نمایش عمومی مشخص می‌شود. اما این اتفاق به منظور هرکدام از دلایل فوق که باشد، رویه‌ای مرسوم است که در اکثر مواقع حرفه‌ای نیز حساب می‌شود.

اما اخیرا خبرهایی از شکل جدید اکران خصوصی شنیده می‌شود. مهمانی سینمایی در برج‌های سلبریتی‌ها در شهرهای مختلف کشور -خصوصا تهران- برج‌هایی ساخته شده که فوق لاکچری نامیده می‌شوند. سازه‌هایی در گران‌ترین مناطق شهر با تعداد طبقاتی زیاد که امکانات جانبی آن‌ها هم‌سطح و بعضا فراتر از مجتمع‌های تفریحی شهر است.

استخر، سونا، جکوزی، سالن بیلیارد، سالن ورزشی به همراه مربی، کادر پزشکی مستقر و... تنها بخشی از امکانات این برج‌های لوکس است. اما در کنار این موارد سالن‌های کوچک اما مدرن نمایش هم در این برج‌ها ساخته شده که برای اهالی استفاده می‌شود. هر آن‌که یکبار به این مجموعه‌ها سرزده باشد خوب می‌داند که ورود به این برج‌ها چیزی شبیه به ورود به اماکن حساس دولتی هست و در برخی از موارد که برنامه‌های ویژه داشته باشد -که لازم است عکس‌برداری نشود- حتی گیت هم تعبیه می‌شود.

اما همه این‌ها را گفتیم که به این بخش از گزارش برسیم. همانطور که گفته شد قبلا اکران خصوصی برای مراجع فکری و موثر هنری -آن‌هم به میزبانی تهیه‌کننده- مرسوم بود اما گویا اخیرا برخی از فیلمسازان فیلم‌هایشان را برای نمایش به این برج‌ها می‌برند. یکی از فیلم‌های موفق جشنواره اخیرا در برج لوکس شمال شهر که یکی از مشاهیر فوتبال ایران ساکن است به نمایش درآمده است. در مورد دیگر فیلمی در برج صاحبان یکی از کارخانجات معروف ابزارآلات روی پرده رفته است. اما آیا سینماگران صرفا به واسطه روابط دوستانه با این ثروتمندان اقدام به این کار می‌کنند یا دلایل درگیری دارد؟

شواهد نشان می‌دهد ماجرا بیش از آن‌که به دلیل روابط دوستانه باشد به منظور جذب حمایت مادی از این دوستان ثروتمند است. با ادامه شرایط خاص بیماری کرونا و رکود اقتصادی سینما آیا باید شاهد سینماگرانی باشیم که با نسخه‌ فیلم‌هایشان از این برج در فرمانیه به آن برج در الهیه می‌روند؟

کد خبر 528266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • JP ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
    0 0
    یک جامعه آرمانی بی طبقه و توحیدی، چی وعده دادن چی درست کردند!!!!!!!!