دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

جعفر بدیعی روزنامه‌نگار ایرانی و از بنیان‌گذاران مجله کیهان بچه‌ها در سال ۱۲۹۴ در شیراز بدنیا آمد.

جعفر بدیعی

جعفر بدیعی در سال ۱۲۹۴ در یک خانواده فرهنگی در شیراز متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر به پایان رساند. وی در سال ۱۳۲۵ در رشته فلسفه و علوم تربیتی موفق به کسب درجه لیسانس از دانشسر ای عالی دانشگاه تهران شد. بدیعی به مدت ۳۰ سال با وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) همکاری داشت و دبیر دبیرستان‌های تهران بود.

  • فعالیت مطبوعاتی

در اوایل دهه ۱۳۳۰ شمسی جعفر بدیعی فعالیت مطبوعاتی خود را با انتشار مجله بازی برای بچه‌ها در تهران آغاز کرد. مجله بازی سه شماره منتشر شد ولی انتشار آن بعلت مشکلات مالی متوقف گردید. به دنبال آن بدیعی همکاری خود را با روزنامه کیهان آغاز کرد و در سرویس شهرستان‌ها مشغول به کار شد. در تابستان سال ۱۳۳۵ بدیعی پیشنهاد انتشار مجله‌ای برای کودکان و نوجوانان را به مصطفی مصباح‌زاده صاحب موسسه کیهان ارائه داد که با استقبال وی روبرو شد. اولین شماره کیهان بچه‌ها در روز پنج شنبه ششم دی ماه ۱۳۳۵ با سرمایه مؤسسه کیهان و به سردبیری جعفر بدیعی در کشور منتشر شد. بدیعی تا سال ۱۳۵۸ به مدت ۲۳ سال سردبیری و مدیریت کیهان بچه‌ها را بعهده داشت.

در بخشی از سرمقاله اولین شماره از مجله کیهان بچه‌ها که با هدف سرگرم کردن کودکان نشر آن آغاز شد، نوشته شده بود که «بالاخره رأی دادند که یک مجله برای بچه‌ها منتشر کنیم و آن را از داستان‌های شیرین و بازی‌های خوب و معماها و جدول های تفریحی و مطالب دیگری که دوست دارند، پر کنیم و آن را طوری بسازیم که همه شما در موقع بیکاری با آن سرگرم شوید ... بچه‌ها باید بدانید که این مجله مال شما و برای شماست. هر بچه‌ای باید خودش را جزو نویسندگان این مجله بداند. هر چه داستان و معما و بازی بلد هستید برای ما بفرستید ... »

استقبال بچه‌ها از کیهان بچه ها به صورتی بود که در فاصله کوتاهی، تمام ۵ هزار نسخه مجله به فروش رفت و موسسه کیهان شماره اول کیهان بچه‌ها را با همان تیراژ  ۵ هزار تایی، بازنشر کرد؛ کمتر از شش سال بعد، تیراژ کیهان بچه‌ها از ۵۰ هزار نسخه هم فراتر رفت و توانست به عنوان رکورددار تیراژ در تاریخ مجله نویسی ایران، نام خود را به ثبت برساند.

وی سحرگاه روز نهم مرداد ۱۳۸۰ در تهران در گذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

کد خبر 528241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha