مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فینیکس یخ های موجود در قطب شمال مریخ را به طور مستقیم مورد بررسی قرار می دهد تا تاریخچه آب در این سیاره برای دانشمندان بیش از پیش آشکار گردد.

مریخ نشین فینیکس که در اوت سال ۲۰۰۷ توسط سازمان فضایی ناسا راهی فضا شده بود، در بامداد روز پنجم خرداد ماه  به مریخ خواهد رسید و پس از فرود بر روی این سیاره سرخ فام منظومه شمسی تحقیقات خود را در قطب شمال سیاره به مدت ۳ ماه آغاز خواهد کرد و خاک این نواحی و یخ های احتمالی آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در این ماموریت بر خلاف ماموریت‌های قبلی که در سطح مریخ انجام می‌گرفت، به‌جای پرسه زدن درمیان گودال‌ها و تپه‌های مریخ، در نقطه ای مشخص و ثابت از این سیاره به جستجو و تجزیه و تحلیل یخ و خاک مریخی می پردازد.

همچنین فینیکس یخ های موجود در قطب شمال مریخ را به طور مستقیم مورد بررسی قرار می‌دهد تا تاریخچه  آب در این سیاره برای دانشمندان بیش از پیش  آشکار گردد.

مریخ نشین فینیکس بعد از ورود به جو، به مانند سایر مریخ‌نشین‌های قبلی از سیستم کاهنده سرعت (فرود فوق سبک) خود استفاده خواهد کرد که این امکان را فراهم می‌کند تا بتواند فرودی بسیار نرم را بر روی مریخ داشته باشد و بعد از کنترل سرعت فوق‌العاده زیاد مریخ نشین هنگام ورود به جو توسط سپر حرارتی، چترهای مریخ نشین باز شده و سرعت به حدود ۱۳۵ مایل در ساعت خواهد رسید و پس از آن فینیکس از چتر جدا می شود و به دنبال آن موشک‌های کاهنده سرعت که در خلاف جهت حرکت مریخ نشین عمل می‌کنند  روشن خواهند شد تا اینکه سرعت به ۵.۵ مایل در ساعت برسد، و سپس مراحل نهایی فرود انجام می‌شود و مریخ‌نشین بر روی سطح سیاره آرام خواهد گرفت.

پس از فرود، مریخ نشین با کمک دوربین پانورامای خود تصاویری را از دور تا دور محیط  تهیه خواهد کرد و بر حسب آن جستجو در مریخ آغاز خواهد شد. البته لازم به ذکر است که فونیکس توانایی حرکت در سطح مریخ را ندارد و در جای خود ثابت خواهد بود و با کمک بازوی روبوتی خود محیط پیرامون خود را پویش می‌کند.

این مریخ نشین در حالت باز بودن صفحات خورشیدی‌اش حدود ۵.۵ متر پهنا و ۱.۵ متر طول دارد و علاوه بر آن، بازوی روبوتی ۲.۳ متری آن این امکان را می دهد تا بتواند محیط پیرامون خود را تا شعاع وسیعی بررسی کند.

بازوی روبوتی فینیکس ابزار مخصوصی دارد که با کمک آن می‌تواند تا چند اینچ از سطح یخ زده قطب مریخ را حفر کند و به یخ‌های عمیق‌تر و مدفون شده در زیر سطح سیاره دست یابد  و همچینن قادر است مقداری از خاک سطح سیاره را به عنوان نمونه وارد بدنه مریخ نشین کند.

در خود بدنه فینیکس، آزمایشگاه کوچکی وجود دارد که با حرارت دادن این نمونه ها می توان به موادی مثل آب و همچنین کربن و بلوک‌های سازنده حیات دست یافت.

فینیکس همچنین می تواند به بررسی جو سیاره نیز بپردازد، به این صورت که در مریخ‌نشین نوعی لیزر تعبیه شده که با کمک آن میزان آب و غبار موجود در اتمسفر محل فرود مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در طی دوره ۳ ماهه فعالیت مریخ نشین، وضعیت جو سیاره در بهار و تابستان مریخی نیز تحلیل خواهد شد.

انجمن نجوم آماتوری ایران

کد خبر 52813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز