دست‌کم ۱۶۶ نفر از کسانی که در چند روز اخیر برای اعتراض به قتل یکی از خواننده‌های محبوب اتیوپی به خیابان‌های این کشور آفریقایی آمده بودند، در خشونت‌های نژادی جان خود را از دست دادند.

هاچالو هوندیسا خواننده اتيوپي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آژانس فرانس‌پرس، هاچالو هوندیسا که عضو نژاد اورومیا (از بزرگ‌ترین قبایل اتیوپی) است، شامگاه دوشنبه گذشته در آدیس‌آبابا هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و کشته شد. این قتل به تنش‌های نژادی در سراسر اتیوپی دامن زد و حالا همه نگرانند به فرآیند استقرار صلح و آرامش در این کشور آسیب‌های اساسی وارد کند.

نخستین پیامدهای کشته شدن هاچالو هوندیسا مرگ ۱۴۵ شهروند و ۱۱ نیروی امنیتی در ناآرامی‌های خشونت‌بار منطقه اورومیا بود. پلیس اتیوپی روز شنبه این آمار را اعلام کرد و گفت که دست‌کم ۱۰ نفر دیگر هم در آدیس‌آبابا (پایتخت اتیوپی) جان خود را از دست داده و کشته شده‌اند. در این ناآرامی‌ها ۱۶۷ معترض آسیب جدی دیدند و پلیس ناچار شد برای کاستن از تنش نزدیک به ۱۱۰۰ نفر را بازداشت کند.

مقام‌های رسمی دولت اتیوپی دلیل کشته شدن بیش از ۱۶۵ نفر از شهروندان و نیروهای امنیتی را خشونت زیاد ماموران و درگیری‌های ناشی از اختلاف‌های نژادی میان خود معترضان می‌داند. هر چند به نظر می‌رسد آرامش به ایالت اورومیا بازگشته و هیچ نشانه‌ای از اعتراض و خشونت در پایتخت به چشم نمی‌خورد.

هاچالو هوندیسا از محبوب‌ترین خوانندگان اتیوپی بود و مردم ترانه‌های او را صدای خفته منطقه اورومیا در اوج بحران‌های اقتصادی و سیاسی می‌دانستند. اعتراض‌های اهالی اورومیا به این نادیده گرفته شدن سرانجام به رسیدن آبی احمد به مقام نخست‌وزیری در ۲۰۱۸ انجامید که در ۲۰۱۹ به خاطر تلاش برای پایان دادن به ۲۰ سال تنش میان اتیوپی و اریتره برنده جایزه صلح نوبل شد.

کد خبر 528050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha