حادثه آتش سوزی در نیروگاه شهید مدحج اهواز در منطقه زرگان امروز ۱۴تیر ۱۳۹۹ به وقوع پیوست که خوشبختانه تلفات جانی نداشت. اما منطقه «زرگان» کجاست و این نیروگاه چگونه نیروگاهی است؟

منطقه زرگان اهواز

به گزارش همشهری آنلاین، زرگان یک منطقه کاملاً باستانی در شمال شهر اهواز است. نام این محله از قبیله زرگان (زرقان) که شاخه‌ای از قبیله مشهور عرب «ربیعه بن نزار» است گرفته شده ‌است. اکثر ساکنان زرگان از همین قبیله هستند.

این محله در شمال شهر اهواز و در ابتدای اتوبان اهواز به مسجد سلیمان  واقع است. در سال‌های نه چندان دور محله زرگان به صورت دهی مجزا از شهر اهواز قرار داشت که برای رسیدن یا عبور از آن باید حداقل ربع ساعت راه طی می‌شد، اما اکنون جرئی از شهر اهواز محسوب می شود.

اوایل دهه پنجاه، عملیات احداث نیروگاه زرگان آغاز و و در اواسط همین دهه به پایان رسید که اکثر نیروهای متخصص نیروگاه در همین محله زرگان اسکان داشته‌اند. در حال حاضر با توجه به افزایش محدوده شهری اهواز، زرگان به عنوان پیکره‌ای از گستره اهواز درآمده ‌است. در جنگ ایران و عراق زرگان یکی از پایگاه‌های مهم اعزام نیرو به جبهه بود. نیروهای نظامی قسمت شمال اهواز و بخش باوی از حوزه بسیج زرگان به جبهه منقل می‌شدند. حدود ۵۷ نفر از مردم زرگان در جنگ تحمیلی شهید شدند.

  • درباره نیروگاه زرگان

نیروگاه شهید مدحج اهواز (زرگان) در منطقه زرگان، در شمال شهر اهواز و در کیلومتر ۹ جاده اهواز - مسجد سلیمان در کنار رود کارون واقع شده است.

این نیروگاه سال ۱۳۵۴ در استان خوزستان تأسیس شد و یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۴۱۸ مگاوات است که شامل ۴ واحد گازی ۳۲ مگاواتی و ۲ واحد بخار ۱۴۵ مگاواتی در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار است. واحدهای گازی ساخت آسک بلژیک (ACEC) و واحدهای بخار ساخت جنرال الکتریک انگلیس (GEC) است.

آب مصرفی نیروگاه از انشعاب رودخانه کارون تأمین می‌شود که گاهی به علت کم‌شدن یا بسته شدن مسیر آن در بعضی فصول پمپ‌های کمکی از مسیر رودخانه نیز تأمین می شود.

این نیروگاه در سال ۱۳۸۳ توسط شرکت صنایع برق و انرژی صبا، از وزارت نیرو خریداری شد.

  • تاریخچه نیروگاه

واحد اول بخار با قدرت ۱۴۵ مگاوات در سال ۱۳۵۴ به بهره‌برداری رسید و در اسفند ۱۳۵۲ موافقتنامه احداث واحد ۲ بخار نیروگاه با قدرت ۱۴۵ مگاوات با شرکت جنرال الکتریک مبادله شد و ۴ واحد گازی نیز هرکدام با قدرت ۳۲ مگاوات، در سال ۱۳۷ به بهره‌برداری رسیدند.

پس از تصویب قراردادِ احداث واحد ۲ بخار در سال ۱۳۵۶، پیمانکار عملیات اجرایی را آغاز کرد که در دوران انقلاب (اواخر سال ۵۷) پیمانکار کارگاه را تعطیل و ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۰ موافقتنامه دیگری به امضا رسید.

شرکت توانیر در اردیبهشت ۱۳۶۳ قراردادی با شرکت Deawoo Corporation (دوو کورپریشن) کره جنوبی به امضاء رساند، پس از شروع کار در سال‌های ۶۴ و ۶۵ بر اثر بمبارانهای هوایی در جنگ خساراتی به تجهیزات وارد شد که بار دیگر عملیات اجرایی متوقف شد. این نیروگاه در زمان جنگ ایران و عراق، ۵ بار توسط عراق مورد حملهٔ هوایی قرار گرفت.

پس از جنگ، تجهیزات صدمه دیده، شناسایی و طی موافقت‌نامه‌ای، جهت بازسازی و قرینه سازی تجهزات شامل روتور توربین فشارقوی و پوسته‌ها و دیافراگم‌های توربین به کشور سازنده ارسال شد و از سال ۱۳۶۸ طرح نوسازی آغاز شد. سرانجام این واحد در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۷۱ دوباره راه‌اندازی شد و به شبکه برق سراسری پیوست.

امروز ۱۴تیر ۱۳۹۹ حادثه آتش سوزی در این نیروگاه به وقوع پیوست که خوشبختانه تلفات جانی نداشت. در این حادثه، یک دستگاه ترانس در واحد گازی نیروگاه شهید مدحج (زرگان اهواز) دچار حریق شد.

  • بیشتر بخوانید:

نخستین تصاویر مهار آتش در نیروگاه زرگان اهواز | اعلام علت حادثه | واکنش به خبر آتش‌سوزی در پتروشیمی شهیدتندگویان

جزئیات آتش سوزی در نیروگاه زرگان اهواز | دلیل حادثه چه بود؟

فیلم | آتش سوزی در نیروگاه شهید مدحج اهواز

کد خبر 527980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha