این روزها پای حرف هر کسی که اندک پس‌اندازی دارد بنشینی، از تبدیل پس‌اندازش به سکه و ارز و سهام صحبت می‌کند و معتقد است فقط با بردن پول به این بازارهاست که ارزشش حفظ می‌شود.

مجلس

به گزرارش همشهری آنلاین به نقل از شرق،  بازار متورم ارز و سکه و بورس اگرچه ناشی از سیاست‌های کلی حاکم بر اقتصاد ایران است اما اکنون تنها گزینه عموم برای حفظ ارزش پولشان در برابر گرانی و تضعیف پول ملی است. حالا با جذب نقدینگی این بازارها در روزهایی که حضور توده مردم در این بازارهای غیرمولد نه انتخاب که از سرناچاری است، تعدادی از نمایندگان تازه‌نفس مجلس جدید به تکاپو افتاده و طرحی را به مجلس برده‌اند و پیشنهاد کردند دولت از این به بعد از ارز و سکه و سهام هم مالیات دریافت کند.

عاقبت طرح مالیات بر عایدی سهام | این جنجال مشکوک است

مالیات بر سود سهام صحت دارد؟ | واکنش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

این طرح اگرچه ازسوی تعدادی نمایندگان و با مانور خبری برخی از خبرگزاری‌های وابسته به آنها مطرح شده اما انتقاد و واکنش خیلی‌ها را برانگیخته است؛ تا جایی که تعداد دیگری از نمایندگان مجبور به واکنش شدند و اعلام کردند این طرح فقط پیشنهاد تعداد کمی از نمایندگان است و در مجموع خواسته مجلس نیست. سخنگوی کمیسیون اقتصادی اما فقط دریافت مالیات از سهام را رد کرده و گفته اولویت ما دریافت مالیات از ارز و سکه است.

در ‌همین‌باره غلامرضا سلامی، کارشناس مالیاتی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید این طرح همان لایحه‌ای است که دولت قبل مطرح کرده بود و به‌دلیل فشارهای مالی و تصمیم بر تحریک بازار سرمایه مسکوت ماند. حالا با اضافه‌شدن دریافت مالیات ارز و سکه در این طرح، در صورت تصویب، ایران اولین کشوری است در جهان که از پس‌انداز مردم مالیات می‌گیرد. در این طرح نرخ‌های مالیاتی بین ۲۰ تا پنج درصد با توجه به بازه زمانی تملک پیشنهاد شده است. یعنی اگر کسی در یک بازه زمانی شش‌ماهه سهامی را خریداری و در اختیار داشته، باید مالیاتی ۲۰درصدی پرداخت کند.جزئیات طرح نمایندگان مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه نشان می‌دهد که دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام در دستور کار آنها و مورد تأکیدشان است.

در روزهایی که دولت با ارسال پیام‌های مخابراتی و تبلیغات مختلف مردم را تشویق به حضور در بازار بورس می‌کند، تعدادی از نمایندگان مجلس هم طرحی پیشنهاد کرده‌اند که به‌ظاهر هدف از این طرح پایان‌دادن به سوداگری و سفته‌بازی در بازار بورس، سکه و طلاست اما به گفته کارشناسان دریافت مالیات از سکه و طلا که به‌نوعی پس‌انداز مردم است و برای حفظ ارزش پولشان تبدیل به طلا و سکه شده، در هیچ‌کجای دنیا مرسوم نیست.

غلامرضا سلامی، کارشناس مالیاتی دراین‌باره توضیح می‌دهد: در مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا دریافت مالیات از سکه و ارز مرسوم نیست و اگر این طرح تصویب شود ایران اولین کشوری است که از پس‌انداز شخصی مردم هم مالیات دریافت می‌کند. در نظام‌های مالیاتی معمول در دنیا مالیاتی بر عایدی سرمایه مشمول مواردی می‌شود که معاملاتی حول آن انجام می‌شود و از این معامله افراد درآمد کسب می‌کنند. اما اینکه در ایران به‌دلیل تضعیف هرروزه پول ملی مردم ناچار می‌شوند پس‌اندازشان را به طلا و سکه تبدیل کنند، مالیات دریافت کنیم به‌هیچ‌عنوان با عدالت مالیاتی هم‌خوانی ندارد.

او ادامه می‌دهد: البته درباره مالیات بر عایدی سهام در دنیا پایه مالیاتی تعریف شده اما همین را هم ما نمی‌توانیم بی‌حساب‌وکتاب در کشورمان اجرا کنیم. وقتی دولت سیاستش بر تقویت بازار سرمایه است، دریافت مالیات از سود سهام موجب بی‌انگیزگی شده و برای فعالان بازار دافعه ایجاد می‌کند. کسی که کارش خریدوفروش ارز و سکه است، این جزء درآمدش است و مالیات بر درآمد را باید پرداخت کند. کسانی هم که برای حفظ ارزش پولشان به‌صورت شخصی ارز و سکه می‌خرند، نباید از آنها مالیاتی دریافت شود. کسانی هم که این طرح را مطرح کرده‌اند، آیا تورم را روی این نرخ‌های پیشنهادی لحاظ کرده‌اند؟ ما چند دهه است تصمیم‌هایی در این حوزه می‌گیریم که ساختاری نیست و دانه‌درشت‌ها و فعالیت‌های کلان اقتصادی را وارد تور مالیاتی نمی‌کند و باز در جهت دریافت مالیات بیشتر از توده مردم و طبقات کم‌درآمد است. هیچ‌جای دنیا از خرید و فروش مصرف شخصی افراد مالیات گرفته نمی‌شود بلکه زمانی می‌توانیم مالیات را بگیرم که شغل شخص است و از این محل کسب درآمد می‌کند که در اینجا هم در پوشش دریافت مالیات بر درآمد خواهد بود نه مالیات بر عایدی سرمایه.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اما با دفاع از طرح نمایندگان به‌طورکلی، مالیات بر سهام را جدا و اعلام کرد: اگرچه طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای ما در اولویت است اما مالیات بر عایدی سهام برای ما قطعا در اولویت نیست. دریافت مالیات از سکه و ارز و مسکن برای ما اولویت بیشتری دارد.

مهدی طغیانی درباره طرح نمایندگان مجلس برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای مختلف که اعلام وصول شده است، گفت: چنین طرح‌هایی از سوی نمایندگان مطرح شده و اعلام وصول هم می‌شود اما در کمیسیون‌های تخصصی تغییر کرده و اصلاح می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: معتقدیم بازارهای دیگری وجود دارد که اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در آنها در اولویت است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه را با جدیت جلو می‌بریم اما بحث مالیات بر عایدی سود سهام دراین‌باره قطعا در اولویت نیست. در حوزه مالیات بر عایدی سرمایه حوزه‌های مسکن، زمین، طلا و ارز برای ما در مجلس اولویت بالاتری دارد.

کد خبر 527705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    2 1
    یاد کارتون رابین هود و داروغه ناتینگهام افتادم!!!
  • احمد IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    0 0
    بنظرم اینکه مجلس یک قانون بدهد و اموال مردم را مصادره کند و با فرمولهای مالیاتی من در اوردی اداره دارایی مال مردم را مصادره رسمی کند و بگویند در گینه بیسائو در زمانی که بومیان حاکم بودند هم این قانون جواب داد
  • حیدر IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    0 0
    آقای قالیباف و نمایندگان محترم بجای دور زدن مردم برید از خونه های متری ۱۰۰ میلیون دارن میفروشن مالیات بگیرید