دیدیه رائولت، پزشک جنجالی فرانسوی که مدت‌ها است از موثر بودن داروی ضد مالاریای کلروکین برای درمان بیماران کووید-۱۹ دفاع می‌کند، به ادای «شهادت دروغ» متهم شد.

French Doctor

مارتین هیرش، مدیر  بنیاد بیمارستان‌های دانشگاهی پاریس  (AP-HP) در نامه‌ای به ریچارد فران، رئیس مجلس ملی فرانسه نوشته است که دیدیه رائولت، متخصص بیماری‌های عفونی در شهر مارسی در جنوب فرانسه، در جریان حضورش در برابر کمیسیون تحقیق مجلس ملی فرانسه درباره کووید-۱۹، شهادت دروغ داده است.

مارتین هیرش در این نامه نوشته است: «ضروری به نظر می رسد که کار کمیسیون بر روی داده‌هایی که غلط هستند ‍پایه گذاری نشود.»

یکی از مواردی که مورد اعتراض مارتین هیرش قرار گرفته است، این گفته دیدیه رائولت در برابر کمیسیون است که «میزان مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های پاریس ۴۳ درصد است در حالی که در شهر ما مارسی این میزان ۱۶ درصد است.»

هیرش می‌گوید  مقایسه میزان‌های  میزان‌های خام مرگ و میر هیچ معنایی ندارد و باید این میزان را در ارتباط با شدت بیماری سنجید چرا که هر اندازه وضعیت بیماران وخیم‌تر باشد، میزان مرگ و میر هم بالاتر می رود. بنابراین نمی‌توان بدون توجه به انواع بیماران از لحاظ شدت بیماری میزان‌های مرگ‌ومیر را مقایسه کرد.

 ‌ژان فرانسوا برگمن، معاون کمیسیون صدور مجوز برای پخش داروها در ‌آژانس ملی امنیت دارویی و محصولات مرتبط با سلامتی نیز ادعای دیدیه رائولت مبنی بر ۵ برابر بودن میزان مرگ‌ومیر در بیمارستان‌های پاریس نسبت بیمارستان‌های مارسی را رد می‌کند.

برگمن می‌گوید روند غربالگری بیماران در مارسی به شیوه‌ای است که افراد جوان با وضعیت سلامت مناسب که میزان مرگ‌ومیر کمی دارند، وارد فهرست بیماران می‌شوند.

او می‌گوید: :وقتی میزان مرگ‌ومیر در یک خانه سالمندان را با یک مدرسه راهنمایی مقایسه می‌کنید، خیلی طبیعی است که میزان مرگ ‌و میر در خانه سالمندان بیشتر باشد.»

آلن دوکردونه، پزشک مورد مشورت شبکه تلویزیونی «ب.اف.ام» فرانسه نیز می گوید که «عدد ۴۳ درصد میزان مرگ‌ومیر در بخش مراقبت‌های ویژه پاریس یک واقعیت است و وقتی دیگر بیمارستان‌های فرانسه را هم نگاه می‌کنیم این رقم حدود ۴۱ درصد است که خیلی نزدیک به رقم پاریس است. اما رقم ۱۶ درصد دیدیه رائولت را در میان مطالعات رسمی پیدا نمی‌کنیم، این یک رقم ادعای شخصی رائولت است.»

کد خبر 527683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha