گونه ژنتیکی شایع فعلی ویروس جدید کرونا که اکنون در اغلب کشورهای جهان وجود دارد، نسبت به گونه اصلی این ویروس که در چین ظهور کرد، آسانتر سلول‌های انسانی را آلوده می‌کنند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، این بر اساس این پژوهش آزمایشگاهی که در آمریکا انجام شده است،  گونه جهش‌یافته فعلی ویروس کرونا که به گونه غالب در جهان بدل شده است، نسبت به گونه‌های قبلی ویروس بیشتر در میان انسان‌ها قابل‌انتقال است، هر چند این نتیجه‌گیری هنوز در دنیای واقعی ثابت نشده است.

کارشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد یک جهش واحد باعث شده است ویروس کرونا بتواند بهتر تکثیر کند و شاید بار ویروسی بالاتری به وجود آورد.

پژوهشگران در این بررسی نمونه‌های ژنومی منتشر شده از ویروس کرونا در کشورهای گوناگون را مقایسه کردند.

نتایج نشان داد گونه رایج فعلی به نام D614G باعث تغییری کوچک اما موثر در پروتئین‌های گل‌میخی می‌شود که از سطح ویروس بیرون می‌زنند و با اتصال به سلول‌ها امکان ورود ویروس را به آنها فراهم می‌آورند.

این دانشمندان در ابتدا یافته‌هایشان را در مقاله‌ای بازبینی‌نشده در سایت bioRxiv منتشر کردند که به طور بی‌سابقه‌ای ۲۰۰۰۰۰ بازدید داشت.

سپس این پژوهشگران به درخواست ویراست ژورنال Cell که قرار بود این مقاله در آن منتشر شود، تجربیات بیشتری انجام دادند.

آنها داده‌های ۹۹۹ بیمار بریتانیایی بستری‌شده به علت کووید-۱۹ را آنالیز کردند و دریافتند که بیمارانی که مبتلا به این گونه ویروس هستند، ذرات ویروس بیشتری دارند، بدون اینکه شدت بیماری تغییر کرده باشد.

همچنین بررسی‌ها در کشت‌های سلولی در آزمایشگاه نشان داد که این گونه ویروس سه تا شش برابر توانایی بیشتری در آلوده کردن سلول‌های انسانی دارد.

البته کارشناسان می‌گویند در این مرحله باید نتیجه‌گیری‌های این پژوهش را «احتمالی» شمرد، چرا تجربیات آزمایشگاهی لزوما خصوصیات همه‌گیری در جهان واقعی را بازتاب نمی‌دهند.

کد خبر 527657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha