مسئولان گلستان، خردادماه ۹۹ را زمان اتمام بازسازی مناطق سیل‌زده اعلام کردند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از اهالی شهر و روستاهای سیل‌زده هنوز نتوانسته‌اند، منازل خود را تکمیل کنند.

سيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، داغ منازل ویران‌شده و خسارت‌های برجای‌مانده از سیل برای ساکنان آق‌قلا و گمیشان و گنبدکاووس و دیگر شهرها هنوز تازگی دارد. ۱۵ ماه از روزگار غمبار سیل می‌گذرد، طعمی تلخ که اهالی سیل‌زده گلستان برای لحظه‌ای آن را از یاد نخواهند برد.

سیلی که ده‌ها روستا و شهر را فراگرفت و چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های کشاورزی، صنعت، واحدهای مسکونی، مدارس و راه‌ها به استان خسارت وارد کرد؛ سیلی که همچنان زخم‌هایش بر تن نحیف این استان محروم، باقی‌مانده و به‌طور کامل تیمار نشده است.

با وجود گذشت حدود ۴۵۰ روز از سیل، اما شهرهای سیل زده همچنان در گیر و دار آسیب‌ها و مشکلات و چشم به راه آینده هستند تا مشکلاتشان به طور کامل رفع شودسهل‌انگاری برخی مدیران ارشد، جنگل تراشی و سست شدن خاک، بارش فراوان، ضعف در اطلاع‌رسانی بهنگام و ممانعت از اقدام به‌موقع مدیریت سدها ازجمله عوامل مطرح‌شده برای یافتن مقصران بروز سیل گلستان مطرح شد که درصد تأثیر هر یک هنوز مشخص نشده است و پرونده سیل، برای مشخص شدن مقصر و یا مقصران در دستگاه قضا جریان دارد.

باوجود گذشت حدود ۴۵۰ روز از سیل، اما شهرهای سیل‌زده همچنان در گیرودار آسیب‌ها و مشکلات و چشم‌به‌راه آینده هستند تا مشکلاتشان به‌طور کامل رفع شود.

  • مشکلات واحدهای مسکونی

بخش مسکن هرچند عنوان یکی از موفق‌ترین بخش‌های بازسازی پس از سیل را به خود اختصاص داده است اما سیل‌زدگان گمیشان، آق‌قلا و گنبدکاووس صدها مشکل حل‌نشده دارند که ناتمام ماندن بهسازی معابر روستایی؛ مدارس تخریبی و خانه‌های نیمه‌کاره ازجمله این مشکلات است.

عبدالغنی سلاق، ساکن روستای سلاق یلقی آق‌قلا که منزلش در سیل تخریب‌شده بود، به خبرنگار مهر گفت: کارشناسان بنیاد مسکن منزل بنده را تخریبی اعلام کرده بودند اما به دلیل عدم توانایی پرداخت اقساط وام، از گرفتن تسهیلات خودداری کردم.

وی افزود: با دریافت تسهیلات تعمیرات، منزل خود را مرمت کرده و فعلاً در آن زندگی می‌کنم.

وی توضیح داد: با توجه به افزایش نرخ‌ها، تسهیلاتی که توسط بنیاد مسکن پرداخت می‌شد جوابگوی تکمیل یک واحد مسکونی نبود و برادرم که وام گرفته بود، نتوانست نازک‌کاری و کاشی‌کاری را انجام دهد و هنوز مستأجر است.

سلاق بیان کرد: افراد زیادی را می‌شناسم که تا مرحله سقف پیش رفته ولی هنوز نتوانسته‌اند، خانه خود را کامل کنند.

  • خانه‌ام تکمیل نشده است

رحیم بردی سلاق هم گفت: با پیمانکار ساختمان تسویه‌حساب کرده‌ام ولی هنوز منزل بنده در و پنجره نداشته و سفیدکاری و کاشی‌کاری هم نشده است.

وی که ساکن سلاق یلقی است، افزود: از تیرماه سال گذشته شروع به بازسازی واحد سیل‌زده خود کرده و ۵۵ میلیون تومان وام و ۲۱ میلیون تومان هم کمک بلاعوض دریافت کردم.

سلاق اضافه کرد: مقرر شد که مهندس پیمانکار طی ۱۰۰ روز عملیات احداث را به پایان برساند ولی یک سال زمان برد.

وی توضیح داد که طبق قرارداد، مرحله دوم که شامل نازک‌کاری داخلی است با بنده بوده و مرحله اول که دیوارچینی و سفت‌کاری بود توسط پیمانکار انجام شد.

بخشی از تسهیلات را نگه داشته‌اند تا خانه قدیمی خود را تخریب کنیمسلاق با بیان اینکه برای تکمیل خانه‌اش به ۲۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: ۶ میلیون تومان از مبلغ تسهیلات به دلیل تخریب نشدن خانه قبلی هنوز آزاد نشده است.

وی تصریح کرد: در روستای ما ۱۳۰ نفر وام گرفته و کمتر از ۱۰ نفر تاکنون در منازل خود ساکن شدند.

سلاق با اشاره به اینکه ابتدا از ما تعهد محضری گرفتند تا منزل قدیمی خود را تخریب کنیم، افزود: ما می‌توانیم از منزل قدیمی به‌عنوان انباری و یا کاربری‌های دیگر استفاده کرده و چرا باید آن را خراب کنیم؟

  • قسط آخر پرداخت نشده است

صادق ذوالفقاری هم ساکن یکی از روستای سیل‌زده آق‌قلا است؛ وی به خبرنگار مهر گفت: منزل من در مراحل پایانی ساخت خود قرار داشته ولی ۱۰ میلیون تومان از تسهیلات بازسازی را آزاد نکرده‌اند تا برق‌کشی، سیستم فاضلاب و تأسیسات آشپزخانه را تکمیل کنم.

وی توضیح داد تا زمانی که منزل قدیمی من تخریب نشود، این مبلغ پرداخت نخواهد شد.

ذوالفقاری گفت: وقتی من سرپناهی ندارم که وسایل خود را آنجا بگذارم چگونه این واحد را خراب کرده و کجا زندگی کنم؟

حسن علی سلاق هم گفت: من در منزل جدید خود زندگی می‌کنم اما حدود ۲۰ میلیون تومان برای تکمیل ۱۰۰ درصد آن نیاز داریم.

وی توضیح داد که با دریافت ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض از کمیته امداد، درمجموع ۸۶ میلیون تومان پول دریافت کرده است.

  • کرونا رسیدگی‌ها را کُند کرده است

یکی از ساکنان محله کل آباد شهرستان آق‌قلا هم گفت: نحوه احداث منزل من خودمالکی بود و ۶۵ متر زیربنا دارد.

شهناز کر ادامه داد: تاکنون ۵۵ میلیون تومان از اقساط را دریافت کرده و سیمان‌کاری، سفیدکاری، ایزوگام و نازک‌کاری و تأسیسات آن باقی‌مانده است.

وی افزود: زمانی که برای آزاد کردن اقساط عکس می‌بریم، زمان طولانی می‌گذرد تا آن را تأیید کنند و اکنون با شیوع کرونا رسیدگی‌ها هم کندتر شده است.

کر توضیح داد: تسهیلات دیرتر از بقیه به ما تعلق گرفت و همین امر سبب شده که قیمت مصالح و دستمزدها بالا برود.

  • تعهد خود را انجام دادیم

در خصوص مشکلات مردم مناطق سیل‌زده با مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفتگو کردیم، سید محمد حسینی گفت: آنچه تا خرداد در تعهد بنیاد مسکن بود را انجام داده و با مرکز ریاست جمهوری مکاتبه و بیان کردیم که گلستان آمادگی دارد که پایان بازسازی تعهد خردادماه را اعلام کند.

وی افزود: البته سه درصد از افرادی که در ابتدا متقاضی تسهیلات بودند، به دلایلی از دریافت وام انصراف داده و این تعداد را با افراد دیگر جایگزین کردیم که عملیات این واحدها هم تا شهریورماه به پایان خواهد رسید.

حسینی گفت: دولت برای جبران خسارت‌ها در شهر ۹۴ میلیون تومان و در روستا ۷۶ میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض پرداخت می‌کند که این تعهد را تا خردادماه انجام دادیم.

وی بیان کرد: در قرارگاه بازسازی استان، مصوبه‌ای گذرانده شد مبنی بر اینکه مالکانی که در منازل قدیمی تخریبی خود زندگی می‌کنند به‌محض اینکه خانه جدید خود را تکمیل کردند باید خانه قدیمی را تخریب کنند.

حسینی توضیح داد: علاوه بر اینکه زندگی در این خانه‌ها خطرناک است، هر پنج سال یک‌بار سرشماری مسکن انجام‌شده و اگر این واحدها تخریب نشود، دوباره به‌عنوان یک خانه غیر مقاوم استان ثبت خواهد شد.

  • تسهیلات برای زیربنای ۶۰ متری بود

وی با بیان اینکه بنابراین طبق تعهد محضری، باید آن خانه خراب و یا کاربری آن به انباری و غیره تغییر کند، افزود: این مصوبه برای سلامت خود مردم بوده و برای عملی شدن آن بخش کوچکی (حدود سه میلیون تومان)، از مبلغ وام را نگه داشته تا مردم آن خانه را تخریب کنند.

حسینی در خصوص تکمیل نشدن برخی از واحدها، توضیح داد: تسهیلاتی که دولت پرداخت کرد برای واحدهایی با زیربنای ۶۰ متری بود ولی برخی تا زیربنای ۱۰۰ متری هم در نظر گرفتند و مقرر شد که با آورده خود آن را تکمیل کنند و ما هم هیچ محدودیتی برای آن‌ها نگذاشتیم.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان ادامه داد: لذا برخی از خانه‌ها هنوز کامل نشده اما ما به تعهد خود عمل کردیم.

وی با تأکید بر اینکه بازسازی‌ها کاملاً مردمی بود، عنوان کرد که ۹۰ درصد احداث واحدها به‌صورت خودمالکی بوده و بنیاد مسکن آن را مدیریت می‌کرد و با همراهی خوب مردم، بازسازی را از دیگر استان‌ها زودتر تمام کردیم.

حسینی در خصوص تأسیسات برخی از روستاها گفت: برای تأسیسات روبنایی، ۷۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات سیل ملی و محل ماده ۱۰ استانی اعتبار داشتیم که بالغ‌بر ۷۳۰ پروژه از این محل تعریف و ۲۵۵ روستای گلستان از آن بهره‌مند شدند.

وی افزود: ۱۰۰ درصد کار مطالعه و نقشه این پروژه‌ها انجام‌شده، ۱۰۰ درصد مناقصات به پایان رسیده و بالغ‌بر ۹۰ درصد انتخاب پیمانکار شده است.

حسینی بیان کرد که بالغ‌بر ۸۰ درصد عملیات اجرایی این پروژه‌ها شروع‌شده و تا پایان سال مالی به اتمام خواهد رسید.

وی توضیح داد: اغلب پروژه‌ها درزمینهٔ ایمن‌سازی، هدایت آب‌های سطحی، زیرسازی و محوطه‌سازی است.

بعد از گذشت بیش از یک سال از سیل گلستان، همچنان شاهد گله‌های مردم سیل‌زده هستیم لذا باید مسئولان در جبران خسارت‌ها اهتمام جدی‌تری داشته باشند.

کد خبر 527474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha