معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با هشدار نسبت به افزایش تصاعدی آمار مبتلایان به کرونا طی دو هفته اخیر به ویژه سه روز اخیر، گفت: هم‌اکنون با موج جدید افزایش آمار ابتلا در بین میانسالان و جوانان روبرو هستیم که دلایل آن در دست بررسی است.

بیمارستان‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی ماهر اظهار کرد: متاسفانه تعداد بیماران بدحال به شدت افزایش پیدا کرده و خصوصا با موج جدید افزایش درصد ابتلا در بین میانسالان و جوانان مواجه هستیم.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در سطح شهر تهران، اظهار کرد: در کنار ظرفیت محدود تخت‌های بستری به خصوص تخت‌های ویژه که در حال حاضر درصد بالایی از آنها اشغال شده، اکنون با فرسودگی و خستگی مفرط پرسنل درمان هم روبرو هستیم. پرسنلی که از اسفند پارسال در حال ارائه خدمت به مردم هستند و فرصتی برای بازتوانی و ریکاوری خود نداشته‌اند. این مساله طبیعتا به فرسودگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن کادر درمان منجر می‌شود و از این طریق در معرض خطر بالاتری قرار می‌گیرند.

ماهر هشدار داد: ادامه این روند مطمئنا توانایی کادر درمان برای مدیریت بیماری را به شدت تضعیف می‌کند و به دنبال آن با افزایش بیشتر آمار ابتلا و میزان مرگ و میر بیماران کرونا مواجه خواهیم شد.

معاون ستاد کرونای تهران با بیان اینکه تنها شاخص نجات بیماران بدحال، وجود تخت‌های ویژه و ICU نیست، اظهار کرد: توان کادر درمان و متخصصان و حضور آنان در بخش‌های ویژه اهمیت بالاتری دارد، این درحالیست که در شرایط فعلی نه تنها با ازدحام بالای بستری بیماران در بخش‌های ویژه روبرو هستیم، بلکه از طرف دیگر توان متخصصان و کادر درمان کاهش پیدا کرده و در این شرایط پاسخگویی درمانی به مبتلایان و بیماران بدحال و مدیریت بیماری تضعیف خواهد شد.

وی تاکید کرد: در اوایل  شیوع بیماری شاهد بودیم که میزان مرگ و میر در شهرهای دارای تخت ویژه ولی بدون حضور متخصص با مناطق فاقد تخت ویژه، تفاوت زیادی نداشت. به عبارت دیگر با ادامه این روند نه تنها توان کادر درمان تضعیف می‌شود، بلکه احتمال خطر و ابتلای آنان نیز افزایش می‌یابد و در نهایت تخت بدون وجود متخصص کمک زیادی به ما نمی‌کند.

ماهر، بی‌توجهی بسیاری از مردم به رعایت اصول بهداشتی، شرکت افراد در مکان‌های شلوغ و عمومی، برگزاری مجالس ختم و عروسی، مسافرت‌ بدون رعایت پروتکل‌ها، و رعایت نکردن فاصله‌گذاری‌ها را از مهمترین علل افزایش آمار ابتلا به کرونا به خصوص در تهران عنوان کرد و گفت: اگر مردم پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کنند، مطمئنا این وضعیت روند کاهشی پیدا خواهد کرد. نتیجه عدم رعایت‌ها ایجاد این وضعیت فاجعه‌بار و اسفباری شده که الان شاهد آن هستیم.

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونای کلانشهر تهران با بیان اینکه برخلاف انتظارات برخی از صاحب نظران، کرونا در تابستان فروکش نکرده است، اظهار کرد: نه تنها شیوع بیماری کاهش پیدا نکرده بلکه وضعیت بدتر شده و از آنجا که سطح توان کادر درمان و امکانات محدود است، ادامه این روند و افزایش میزان ابتلا از یک سطحی بالاتر منجر به افزایش بسیار شدید مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور خواهد شد.

ماهر با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حداکثر توان خود وارد عرصه خدمت شدند، گفت: تمام این بیمارستان‌ها زیر بار مدیریت بیماری رفتند و شاید بیش از سایر دانشگاه‌ها با ازدحام بیمار و اشغال تخت‌ها به خصوص تخت‌های ویژه روبرو بودیم.

او با تاکید بر اینکه تخت‌های بیمارستانی ما به سرعت در حال پر شدن است، گفت: با تکمیل یک به یک بیمارستان‌ها و به خصوص تخت‌های ویژه، بیماران به سایر بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند. ولی ظرفیت‌ها محدود است و به زودی با اشغال صددرصد تخت‌ها در بخش‌های ویژه مواجه خواهیم شد.

معاون ستاد کرونای تهران با اشاره به ارسال نامه‌ای به امضای استاندار تهران و فرمانده ستاد کرونا در کلانشهر تهران به ستاد ملی کرونا با مضمون اعمال محدودیت‌های بیشتر در تهران، گفت: امیدواریم که پیشنهادها و محتوای این نامه به سرعت تصویب و اجرایی شود.

کد خبر 527207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha