نرگس آبیار، ستار اورکی، سمیرا مخملباف و علی عباسی سینماگران ایرانی هستند که اگر دعوت آکادمی اسکار را بپذیرند، از امسال می‌توانند در رای‌گیری انتخاب برندگان جوایز اسکار شرکت کنند.

مجسمه اسكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندی‌وایر، فرهنگستان علوم و هنرهای تصاویر متحرک موسوم به آکادمی اسکار از فهرست ۸۱۹ چهره و عضو تازه خود رونمایی کرد که در میان آنها نام چهار ایرانی هم به چشم می‌خورد. آبیار برای فیلم‌های «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» در دنیا شناخته می‌شود، مخملباف «پنج عصر» و «سیب» را در مقام کارگردان در کارنامه دارد، اورکی سازنده موسیقی متن «فروشنده» اصغر فرهادی است و عباسی هم سینماگر ایرانی مقیم سوئد است و همه در دنیا او را با فیلم تحسین‌شده «مرز» می‌شناسند.

اگر چهره‌های تازه به این دعوت پاسخ مثبت بدهند، می‌توانند در رای‌گیری برای انتخاب برندگان اسکار ۲۰۲۱ همکاری کنند. در فهرست ۲۰۲۰ آکادمی اسکار ۳۶ درصد افراد رنگین‌پوست هستند و ۴۵ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند. آکادمی ۸۰۰۰ عضو رای‌دهنده دارد که بیش از ۲۰۰۰ نفر آنها در سه سال اخیر به این جمع پیوسته‌اند تا انگاره و برچسب سفید و مردانه بودن آکادمی اسکار تا حدودی رنگ ببازد. تعداد اعضای رنگین‌پوست آکادمی اسکار در سال ۲۰۱۵ حدود هشت درصد بود که پس از سه سال به ۱۶ درصد رسید.

از جمله ویژگی‌های فهرست ۸۱۹ نفری اعضای تازه آکادمی اسکار می‌توان به دعوت شدن چهار بازیگر فیلم تحسین‌شده و برنده اسکار «انگل» از کره جنوبی اشاره کرد. ۴۹ درصد دعوت‌شده‌ها چهره‌های بین‌المللی و از ۶۸ کشور از جمله ایران هستند. نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار تحت تاثیر شیوع کرونا ۲۵ آوریل ۲۰۱۲ برگزار می‌شود؛ دو ماه پس از تاریخ همیشگی.

کد خبر 527189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha