سد مخزنی شرفشاه در بخش سومار از توابع شهرستان قصرشیرین روز پنجشنبه ۱۲ تیر به‌صورت ویدئوکنفرانس توسط رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

سد بیدواز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی سد شرفشاه از سال ۸۹ آغاز شد و دریاچه سد نیز در سطح ۴۲۰ هکتار با قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است که با بهره‌برداری از آن علاوه بر تامین آب مورد نیاز۴ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، آب مورد نیاز بخش صنعت و همچنین مشکل کمبود آب آشامیدنی منطقه نیز رفع می‌شود. در مراسم افتتاح این سد استاندار کرمانشاه، مدیر عامل شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع ایران و جمعی از مسئولان حضور خواهند داشت.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با کشور عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد، این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: این سد در شهرستان گیلانغرب با حجم بیش از ۱۰۱ میلیون مترمکعب روی رودخانه «کنگیر» واقع شده و شبکه پایاب آن در شهرستان قصرشیرین کرمانشاه توسعه یافته است.

بهرام درویشی اهداف ساخت سد شرفشاه را تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت شهر به میزان ۳ هزار و ۵۵ هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت در شهرهای سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی به میزان ۱۱/۳ میلیون متر مکعب و تامین آب موردنیاز زیست محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

فرماندار قصرشیرین نیز گفت: سد شرفشاه در بخش مرزی سومار در ۹۰ کیلومتری از توابع شهرستان قصرشیرین از سال ۸۹ در مساحت ۴۲۰ هکتار عملیات ساخت آن آغاز شد که قابلیت ذخیره‌سازی ۱۳۱ میلیون متر مکعب آب را دارد.

مرادعلی تاتار افزود: سد شرفشاه علاوه بر تامین آب موردنیاز ۴هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی همچنین قابلیت تامین آب بخش صنعت و رفع مشکلات کم آبی منطقه را دارد. همچنین این سد قابلیت تولید۳ مگابایت برق را دارد که برآورد اولیه اعتبار این طرح ۷۴۰ میلیارد ریال است. تامین آب بازارچه سومار و توسعه پرورش ماهی از دیگر مزیت‌های این طرح است.

کد خبر 527146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha